ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکذیبیه مرکز ملی فضای مجازی
تکنولوژی

مرکز ملی فضای مجازی خبر «مردم نباید از گوگل استفاده کنند» را تکذیب کرد

روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی خبر «مردم نباید از گوگل استفاده کنند» را تکذیب کرد. این مرکز در بیانیه‌اش گفته است: «دکتر سیدابوالحسن فیروزآبادی در این گفتگو صرفا تاکید کردند که «شبکه ملی اطلاعات ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۰

روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی خبر «مردم نباید از گوگل استفاده کنند» را تکذیب کرد. این مرکز در بیانیه‌اش گفته است:

«دکتر سیدابوالحسن فیروزآبادی در این گفتگو صرفا تاکید کردند که «شبکه ملی اطلاعات در الزامات باید استقلال داشته باشد برای همین الزام کردیم که خدمات پایه ملی باشند مثلا الان برای پیدا کردن اطلاعات از گوگل استفاده می کنیم که این درست نیست.» بنابراین هرگونه خبری که در رسانه‌ها درخصوص تعیین تکلیف برای استفاده از موتورهای جستجو منتشر شده است صحت نداشته و صراحتا تکذیب می شود.»

تکذیبیه این مرکز در واقع برداشت‌های کوتاه کانال‌های تلگرامی و برخی خبرگزاری‌ها که از عنوان «مردم نباید از گوگل استفاده کنند» را هدف قرار داده است اما در نهایت، اظهار نظر «ابوالحسن فیروزآبادی» با انتقاد به عملکرد وزارت ارتباطات در زمینه توسعه شبکه ملی اطلاعات و استقلال نداشتن این شبکه، استفاده از گوگل و البته سایر سرویس‌های خارجی را زیر سوال برده بود.

تکذیبیه مرکز ملی فضای مجازی

رییس مرکز ملی فضای مجازی و دبیر شورای عالی فضای مجازی، گفته بود که اگرچه پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در قسمت کلاسیک در همه کشور به خوبی اجرا شده اما اگر شبکه ملی اطلاعات به شکل صحیح پیاده سازی شده بود نیازی نبود تا مردم از خدمات شرکت‌های خارجی مانند گوگل استفاده کنند:

«در الزامات ما، این شبکه باید استقلال داشته باشد برای همین الزام کردیم که خدمات پایه، ملی باشند. مثلا الان برای پیدا کردن اطلاعات از گوگل استفاده می‌کنیم که این درست نیست. اطلاعات ما از طریق آمریکا بیاید، این نقطه اختلاف ماست. یا در حوزه پیام رسان بدون اغراق بالای ۹۰ درصد محتوای پیام رسان‌ها در کشور روی پلتفرم‌های خارجی است. تعداد کاربران پیام رسان‌های داخلی از ۱۰ درصد بیشتر است اما از لحاظ حجم کارکرد بیش از ۹۰ درصد روی پیام رسان‌های خارجی هستیم که دلیلی ندارد. این یعنی ما استقلال در فضای مجازی نداریم و نمی‌توانیم اعمال حاکمیت کنیم. وقتی من یک داروخانه را جست و جو می‌کنم گوگل داروخانه‌ای را به من نشان می‌دهد که پول آگهی گرفته است. امنیت هم نداریم چون ممکن است ما را به جاهای بدی ببرد که به صلاح کشور نیست. این نکات مورد اختلاف ماست.»

همچنین دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش، با اشاره به نحوه درآمدزایی گوگل از تبلیغات کسب‌وکارها روی نقشه‌ی این شرکت، گفته بود که این شرکت «در یک بحث فرهنگی، علمی، سیاسی و اقتصادی هم می‌تواند ما را به ناکجاآباد ببرد.»

تکذیبیه مرکز ملی فضای مجازی

در همین رابطه «عبدالله رضیان» عضو کمیسیون صنایع مجلس پیرامون زمزمه‌های بالا گرفتن اختلافات در شورای عالی فضای مجازی و در انتقاد به اظهارات فیروزآبادی به دیجیاتو  گفته بود:

«نباید عده‌ای بالا بنشینند و برای مردم نسخه بپیچند چرا که منع کردن مردم از دسترسی‌ها نتیجه عکس می‌دهد. فضای مجازی پادگان نیست که مردم را به خط کنیم. مسئولیت ریاست این شورا با رئیس‌جمهور است و باید سیاست‌های کلان فضای مجازی را تعیین و ابلاغ کنند و اینکه دبیر شورای عالی فضای‌ مجازی خودش منتقد اقدامات دستگاه‌های دولتی در حوزه شبکه ملی اطلاعات شده‌، مایه تعجب است.»

بخشی از اظهار نظر فیروزآبادی در مورد شبکه ملی اطلاعات، عدم استقلال این شبکه و نیاز کاربران به سرویس‌های خارجی را در این ویدیو ببینید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • shsf2004
    shsf2004 | ۲۷ تیر ۱۳۹۸

    سلام

  • itookan
    itookan | ۲۴ تیر ۱۳۹۸

    وای خدای من. این فیروز آبادی دکتره!؟ چقدر دکترا تو این مملکت خوار و خفیف شده!

    • آریا
      آریا | ۲۵ تیر ۱۳۹۸

      این آمپولزن هم نیست

    • nexaen
      nexaen | ۲۵ تیر ۱۳۹۸

      مدرک آکادمیک الزامی برای داشتن شعور و بینش نیست. من کسانی رو میشناسم که دکترا و پست دکترا گرفتن و سال ها تو اروپا و کانادا زندگی کردن ولی هنوز به چرندیات باور دارن و طرز فکری شبیه رائفی پور و حسن عباسی و روازاده و...دارن.

  • عزراییل
    عزراییل | ۲۴ تیر ۱۳۹۸

    تکذیب نیست می خوان ماها رو اماده کنن بعد خبرو رسمی کنن.این حرکتهاخیلی قدیمی شده.دیجیاتو هم داره شرایطو برای آقایون مهیا می کنه

  • ahadm ۸۸۸۸
    ahadm ۸۸۸۸ | ۲۴ تیر ۱۳۹۸

    همشون در امریکا و کانادا حساب دارند و اکثر خانواده هاشون هم در رفت و امد به امریکا هستند ..ولی استفاده از گوگل برای مردم رو میان نقد می کنند .
    نمی دونم گناه ما چی هست که مملکت افتاده دست یه مشت بی سواد که در هر چیزی که نمی دونند دخالت می کنند

    • mohsen..
      mohsen.. | ۲۴ تیر ۱۳۹۸

      کاش بیسواد بودن .رضا شاهم بیسواد بود.اینا زالو صفتن تا مملکت ثروت داره میخورن سیرمونی هم ندارن

    • Mehran
      Mehran | ۲۵ تیر ۱۳۹۸

      گناه ما اینه که خودمون این بلا رو سر خودمون آوردیم و از قدیم گفتن خود کرده را تدبیر نیست

مطالب پیشنهادی