ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سرمایه‌گذاری 73 میلیون دلاری ناسا برای کارخانه فضایی آرکینات

پروژه راه‌اندازی یک کارخانه فضایی که در مدار زمین به تولید و سرهم کردن سازه‌های مختلف با ابعاد و اشکال گوناگون می‌پردازد، برای اجرای نمایشی این تکنیک در فضا از ناسا 73.7 میلیون دلار بودجه ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

پروژه راه‌اندازی یک کارخانه فضایی که در مدار زمین به تولید و سرهم کردن سازه‌های مختلف با ابعاد و اشکال گوناگون می‌پردازد، برای اجرای نمایشی این تکنیک در فضا از ناسا 73.7 میلیون دلار بودجه دریافت کرده است.

پروژه آرکینات (Archinaut) که چند سال پیش توسط کمپانی Made In Space آغاز شد برای اجرا در سال 2022 برنامه‌ریزی شده و امکان ساخت سازه‌های عظیم را با استفاده از پرینترهای سه بعدی در فضا فراهم می‌کند.

از آنجایی که ارسال سازه‌های عظیم به فضا کار بسیار مشکلی بوده و کمبود جا یکی از چالش‌های اصلی برای انتقال ادوات به خارج از جو زمین است، پروژه آرکینات یک راهکار ساده برای حل این مشکل ارائه می‌دهد و آن هم ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز در فضاست. با این تکنیک می‌توان متریال اولیه که جای بسیار کمتری را نسبت به سازه نهایی اشغال می‌کند به فضا فرستاد و سپس همانجا کار ساخت قطعات را آغاز کرد.

کارخانه فضایی

طبیعتا این سازه‌ها تنوع زیادی را دربر می‌گیرند، از میله و ستون‌های مورد نیاز برای فضاپیماها گرفته تا بادبان‌های عظیم خورشیدی. شرکت Made In Space در حال حاضر قراردادی با ناسا امضا کرده و یک اجرای نمایشی از پرینت سه بعدی برخی سازه‌ها را درون ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داده و علاوه بر آن اشیایی را هم در خلا مصنوعی که شرایطی مشابه فضا دارد با پرینت سه بعدی تولید کرده.

ماموریت نمایشی که برای سال 2022 برنامه‌ریزی شده قرار است یک آزمایشگاه راکتی را به مدار بفرستد و بعد از استقرار در مدار، یک جفت میله از آن بیرون می‌آیند که در نهایت طول آن‌ها به حدود 10 متر خواهد رسید. به این میله‌ها هم سلول‌های خورشیدی متصل هستند که با میله‌ها بیرون می‌آیند. در پایان یک بازوی رباتیک آن‌ها سر جای خودشان محکم خواهد کرد.

این سازه قادر است 5 برابر انرژی بیشتر از یک فضاپیمای معمولی با آن ابعاد تولید کند و از آنجایی که فضاپیماها اکثرا دچار کمبود سوخت هستند، این انرژی اضافه می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

از آنجایی که ناسا در تلاش است یک پایگاه اطراف ماه دایر کند و به سفرهای اکتشافی روی ماه و در نهایت مریخ بپردازد، تولید سازه در فضا یک چالش بزرگ است و قطعا تولید در فضا بسیار راحت‌تر از رساندن تجهیزات به فاصله 400 هزار کیلومتری زمین است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی