ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تاثیر چشمگیر سبک زندگی سالم برای غلبه بر استعداد ژنتیکی ابتلا به آلزایمر

دو مطالعه جدید که اخیرا در کنفرانس بین‌المللی انجمن آلزایمر ارائه شدند، تاثیر بالقوه یک سبک زندگی سالم را بر کاهش ریسک ابتلا به زوال عقل و اختلال شناختی ناشی از پیری تائید می‌کنند. این ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

دو مطالعه جدید که اخیرا در کنفرانس بین‌المللی انجمن آلزایمر ارائه شدند، تاثیر بالقوه یک سبک زندگی سالم را بر کاهش ریسک ابتلا به زوال عقل و اختلال شناختی ناشی از پیری تائید می‌کنند. این تحقیق‌ها به ویژه تاکید می‌کنند که فاکتورهای سبک زندگی می‌توانند به مقابله با استعداد ژنتیکی ابتلا به آلزایمر برخیزند.

تحقیق اول که توسط محققان دانشگاه Exeter انجام شد به مطالعه تقریبا 200 هزار بزرگسال در بانک اطلاعات زیستی انگلستان پرداخت. محققان افرادی که ریسک ژنتیکی ابتلا به آلزایمر داشتند را بر اساس میزان استعدادشان در ابتلا به این بیماری دسته‌بندی کرده و سپس پارامترهای سبک زندگی هم به چهار دسته وضعیت استعمال دخانیات، تناوب فعالیت فیزیکی، رژیم غذایی و مصرف الکل تقسیم کردند.

همانطور که حدس زده می‌شد افرادی که استعداد ژنتیکی ابتلا به آلزایمر را داشته و از سبک زندگی ناسالمی هم برخوردار بودند با احتمال بیشتری در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشتند. با این حال نکته اصلی تحقیق این است که دانشمندان متوجه شدند تمام موارد زوال عقل با اختیار یک سبک زندگی سالم و بدون در نظر گرفتن ژنتیک افراد، به شدت و به میزان 32 درصد کاهش می‌یابد.

سبک زندگی سالم

تحقیق دوم انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه Rush، به بررسی موردی و جزئی‌تر افراد پرداخت و دو هزار بزرگسال را به مدت تقریبا 9 سال تحت نظر قرار داد. برای این افراد 5 فاکتور زندگی سالم از جمله رژیم سالم، 150 دقیقه ورزش در هفته، مصرف مقدار کم الکل، شرکت در فعالیت‌های تحریک کننده شناختی و عدم استعمال دخانیات مورد بررسی قرار گرفت.

محققان در ادامه دریافتند که در پیش گرفتن حداقل چهار مورد از این فاکتورها، ریسک ابتلا به آلزایمر را در این افراد نسبت به کسانی که هیچ یک از موارد فوق را انجام نمی‌داده‌اند به میزان 60 درصد کاهش داده است.

با توجه به این نتایج، در پی گرفتن سبک زندگی درست نه تنها می‌تواند سلامت انسان را در پی داشته باشد بلکه حتی می‌تواند فاکتوری بسیار مهم و تاثیرگذار برای غلبه بر خوی ژنتیکی افراد به شمار بیاید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی