ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

صندوق‌ نوآوری و شکوفایی سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها را آسان‌تر می‌کند

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد که این سازمان در سال جدید مدل‌های جدیدی از سرمایه‌گذاری را اجرایی خواهد کرد. او همچنین از اجرای دو برنامه «ضمانت سرمایه‌گذاری» و «حمایت از انتشار صکوک ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۰

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد که این سازمان در سال جدید مدل‌های جدیدی از سرمایه‌گذاری را اجرایی خواهد کرد. او همچنین از اجرای دو برنامه «ضمانت سرمایه‌گذاری» و «حمایت از انتشار صکوک نوآوری» برای شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و تاکید کرد که هر دوی این برنامه‌ها در سال جاری اجرا خواهند شد.

«علی ناظمی» در نشست خبری امروز صندوق نوآوری و شکوفایی دلیل سرمایه‌گذاری دولت در طرح‌های استارت آپی را چنین تشریح کرد: «اگر ورود دولت در سرمایه‌گذاری نتواند مشکلی را حل کند، ورود بی‌جهتی است. در مبحث نوآوری نیز به دنبال اشتغال پایدار و رشد اقتصادی هستیم و سرمایه‌گذاری‌ها ما نیز باید چنین خروجی‌هایی داشته باشد.»

از منظر ناظمی دولت‌ها به سه طریق وارد فعالیت استارت آپ‌ها می‌شوند: مستقیما وارد عرضه خدمات (تسهیلات، محرک‌های مالیاتی و سرمایه‌گذاری) می‌شوند و یا در مبحث قانونگذاری وارد می‌شوند و یا در نهایت وارد سمت تقاضا خواهند شد: «در اعطای تسهیلات حتی اگر این موضوع صفردرصد باشد، استارت آپ باید هزینه را برگرداند اما در سرمایه‌گذاری ما در سود و زیان شریک می‌شویم. برای همین قصد داریم بیشتر روی سرمایه‌گذاری کار کنیم.»

به گفته ناظمی صندوق نوآوری تا به امروز سرمایه‌گذاری مستقیم بوده ولی قصد دارد در سال جدید سرمایه‌گذاری‌ها را به سه نوع: مستقیم (با گرفتن بخشی از سهام مجموعه)، ایجاد صندوق‌های جسورانه بورسی و صندوق‌های خصوصی (که در حال ورود به بورس است) و هم‌سرمایه‌گذاری بسط دهد.

ناظمی در مورد طرح هم‌سرمایه‌گذاری بیشتر توضیح داد و تاکید کرد در این طرح صندوق نوآوری به سراغ پروژه‌هایی می‌رود که سرمایه‌گذاری در آنها ریسک بالایی دارد و شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران دیگر حاضر به ورود به سرمایه‌گذاری در آنها نیستند:

«در این مدل به ازای هر واحد سرمایه‌گذاری شرکت، صندوق نوآوری و شکوفایی چهار برابر بر روی پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند. تاکنون ۴ مورد از این طریق سرمایه‌گذاری با ما همکاری داشته اند. یعنی یک صندوق پژوهش و فناوری پروژه‌ای را انتخاب و ارزیابی کرده و در زمان تصمیم به سرمایه‌گذاری می‌توانند به ما مراجعه کنند و ۴ برابر سرمایه‌گذاری خود را از ما تامین مالی کند. نظارت و مدیریت پروژه و دیگر موارد نیز بر عهده ما نیست و بر عهده صندوق پژوهش و فناوری است؛ پس عملا شرکت‌داری نمی‌کنیم و صرفا نهاد تامین‌کننده مالی خواهیم بود.»

ناظمی با بیان اینکه بر اساس این مدل تاکنون ۶۰ میلیارد تومان از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی بر روی پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شده است تاکید کرد که بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی در هر طرح «هم‌سرمایه‌گذار» ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود: «در سال ۹۸ به میزان ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال منابع مالی برای مشارکت در صندوق‌های خصوصی و جسورانه و خطرپذیر تخصیص داده شده و هر دو طرح در فاز اجرا است.»

ناظمی با اشاره به تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه بورسی اذعان داشت که چنین صندوق‌هایی برای طرح‌های ریسک‌پذیر اجرا خواهد شد. به گفته او در صندوق جسورانه بورسی که کار خود را در بورس آغاز کرده تلاش می‌‌شود تا ۴۰ درصد سرمایه از طریق صندوق نوآوری وارد شود.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید دارد که سرمایه‌گذاری مستقیم نیز در این مجموعه فراموش نشده و بودجه‌ای ۲۰۰۰ میلیارد ریالی برای سال جدید در نظر گرفته شده تا در طرح‌های کلان و مگاپروژه سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.

ناظمی به دو برنامه «ضمانت سرمایه‌گذاری» و «حمایت از انتشار صکوک نوآوری» اشاره کرد و درباره آنها چنین توضیح داد:

«در طرح ضمانت سرمایه‌گذاری صندوق می‌خواهد ورود مستقیم به پرداخت منابع و سرمایه‌گذاری نداشته باشد و صرفا اعلام کند سرمایه‌گذاری سایرین در بخش نوآوری را تحت ضوابط خاص ضمانت می‌کند؛ می‌خواهیم مداخله مستقیم در بازار نداشته باشیم و ریسک سرمایه‌گذاری را در کنار بخش خصوصی کاهش دهیم. مصوبات این برنامه انجام شده و در فاز اجرایی قرار دارد.»

وی در خصوص برنامه انتشار صکوک گفت: «طرح‌هایی که در مراحل آخر رشد هستند و منابع مالی زیادی نیاز دارند و ما می‌توانیم ضامن انتشار اوراق آن‌ها باشیم. ما در صندوق نوآوری ضامن آن‌ها می‌شویم تا بتوانند از بازار سرمایه جذب مالی مناسبی داشته باشند. این موضوع فعلا در حال برنامه‌ریزی است و امیدواریم در نیمه دوم ۹۸ عملیاتی شود.»

ناظمی درباره حمایت از استارت آپ ها بیان کرد: «اگر یک استارت آپ نیاز به کمک داشته باشد باید به صندوق های پژوهش و فناوری مراجعه کند. کانال دریافت مالی استارت آپ و شرکت های دانش بنیان مشخص است. دیگر نیازی نیست استارت آپ ها برای دریافت حمایت مالی به صندوق نوآوری و شکوفایی مراجعه کند، بلکه کافی است به سمت عاملین و صندوق های خصوصی و پژوهش و فناوری مراجعه کنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی