ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

vw ID
اخبار خودرو

قمار بزرگ فولکس واگن برای تولید انبوه خودروهای برقی

به طور معمول خبرهای چندان زیادی از قطعه سازان و تامین کنندگان رسانه ای نمی شود اما آنها نقش اساسی در صنعت خودروسازی ایفا می کنند. همچنین قطعه سازان بخش آسیب پذیرتر صنعت خودروسازی هستند. ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

به طور معمول خبرهای چندان زیادی از قطعه سازان و تامین کنندگان رسانه ای نمی شود اما آنها نقش اساسی در صنعت خودروسازی ایفا می کنند. همچنین قطعه سازان بخش آسیب پذیرتر صنعت خودروسازی هستند. دست قطعه سازان در صورت فروخته نشدن خودرویی که بر روی آن سرمایه گذاری عظیمی شده کاملا بسته است و این مسئله می تواند باعث ورشکستگی و از میان رفتن آنها به خصوص در بازارهای پر رقابت شود. به همین دلیل و بر اساس گفته های رویترز فولکس واگن دچار مشکلاتی در متقاعد سازی باتری سازان بزرگ جهانی برای تولید و توسعه باتری های مورد نیاز این شرکت شده است.

با حرکت و استقبال شدید از محصولات الکتریکی این مسئله کمی عجیب به نظر می رسد اما فولکس واگن به دنبال سرمایه گذاری در رقم های بسیار بالایی است. این شرکت برنامه دارد تا سال 2029 میلادی در حدود 22 میلیون دستگاه خودروی الکتریکی به فروش برساند. یعنی 2.2 میلیون دستگاه در هر سال که رقم بسیار زیادی است.

فولکس واگن

این تعداد خودرو به باتری های بسیار زیادی نیاز دارد و فولکس واگن قصد تولید این باتری ها به دست خویش را ندارد. به همین دلیل این شرکت با مجموعه ای از باتری سازان بزرگ جهانی همچون SKI کره جنوبی، ال جی Chem، سامسونگ SDI، نورثولت سوئد و CATL چین همکاری می کند.

اما این شرکت ها پرسش مهمی را مطرح می کنند و اطمینان خاطر 100 درصدی از فروش این تعداد محصول توسط فولکس واگن را ندارند. از آن جا که در حال حاضر مدل های الکتریکی به نسبت مدل های بنزینی قیمت پایه بالاتری دارند این دغدغه باتری سازان چندان پر بیراه به نظر نمی رسد.

البته فولکس واگن عقیده دیگری در این زمینه داشته و می گوید که باتری سازان به دنبال آن اند که شانس فروش به دیگر خودروسازان را نیز از دست ندهند. یکی از اعضای هیئت مدیره فولکس واگن می گوید اگر فولکس واگن نتواند این تعداد خودرو را به فروش برساند، هیچ خودروساز دیگری در جهان توانایی انجام این کار را نخواهد داشت.

فولکس واگن قصد سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری در بخش تولید سلول های باتری دارد و در حدود 150 GWh ظرفیت تولید دو کارخانه اصلی این شرکت یکی در اروپا و دیگری در آسیا تا سال 2025 میلادی خواهد بود و این رقم تا سال 2030 به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

این ارقام در ظاهر بسیار جذاب و وسوسه برانگیز به نظر می رسند اما تامین کنندگان زمان بسیار سختی برای تصمیم گیری نهایی را پشت سر می گذارند.

فولکس واگن اعتقاد بسیار زیادی به باتری های حالت جامد دارد و سرمایه گذرای عظیمی برای توسعه این باتری ها کرده است و احتمالا تا آخر سال 2020 شاهد استفاده از این باتری ها در محصولات این شرکت باشیم. حتی فولکس واگن تغییر جهت فن آوری در باتری ها را نیز مشکلی نمی بیند و اعتقاد دارد که این باتری ها قابلیت تولید بر روی خطوط فعلی را نیز خواهند داشت. در حدود 60 درصد تجهیزات خطوط فعلی قابل استفاده در تولید باتری های حالت جامد خواهد بود و تنها 40 درصد کارخانه ها باید تغییر پیدا کند.

در هر صورت باید دید که گام بزرگ خودروسازانی همچون فولکس واگن به چه نحوی برداشته خواهد شد اما با توجه به سابقه بد فولکس واگن در چند سال گذشته و رسوایی های دیزل گیت به نظر می رسد فولکس واگن بیش از هر زمان دیگری برای تولید خودروهای الکتریکی در تیراژ بسیار بالا مصمم است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی