ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چیپ Loihi
تکنولوژی

رونمایی اینتل از سیستم قدرتمند Pohoiki Beach برای کاربردهای هوش مصنوعی

اینتل طی رویداد دارپا که در دیترویت برگزار می شود، از سیستمی به نام Pohoiki Beach رونمایی کرد که بر مبنای یادگیری عمیق نورومورفیک عمل می کند. مهندسی نورومورفیک به معنی استفاده از سیستم های مجهز ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

اینتل طی رویداد دارپا که در دیترویت برگزار می شود، از سیستمی به نام Pohoiki Beach رونمایی کرد که بر مبنای یادگیری عمیق نورومورفیک عمل می کند.

مهندسی نورومورفیک به معنی استفاده از سیستم های مجهز به مدارهای آنالوگ الکترونیکی برای شبیه سازی سازه های عصبی-زیستی است که در دستگاه عصبی کنترل کننده بدن جانداران وجود دارند. این سیستم از ۶۴ چیپ Loihi و ۸ میلیون نورون بهره می برد. هر چیپ Loihi که اندکی پیچیده تر از مغز یک خرچنگ است، حین فعالیت خود را به شرایط وفق داده و اطلاعات جدیدی فرا می گیرد.

هر یک از چیپ های Loihi در برگیرنده ۱۲۸ هسته پردازشی است که هر کدام از آنها نیز ۱۰۲۴ عصب مصنوعی دارد. این چیپ که طراحی آن از مغز انسان الهام گرفته شده، یکی از نادرترین طراحی های مبتنی بر مدل محاسباتی فون نویمان است. دیگر ویژگی خاص این تراشه غیر همزمان یا آسنکرون بودن است که به معنی فقدان سیگنال کلاک عمومی در آن است.

چیپ Loihi
مدار Nahuku با چیپ های Loihi

سیستم Pohoiki Beach الگوریتم های هوش مصنوعی را ۱۰۰۰ بار سریعتر و ۱۰ هزار بار بهینه تر از پردازنده های معمولی اجرا می کند. برای توسعه این سیستم از مدار Nahuku استفاده شده که می توان آنرا به کیت توسعه FPGA قدرتمند و قابل برنامه ریزی Arria 10 اینتل متصل کرد.

کارایی اصلی Pohoiki Beach به وظایف شبه عصبی نظیر کدنویسی پراکنده، مکان یابی و نقشه سازی همزمان (SLAM) برمی گردد که در رانندگی خودکار، جهت یابی رباتیک، سیستم های سنجش بهینه  و غیره کاربرد دارد.

نحوه کارکرد سیستم Pohoiki Beach تا حدودی شبیه به سامانه های مبتنی بر GPU و CPU است اما مصرف انرژی در آنها به مراتب کمتر است. این مساله در دستگاه هایی نظیر ماشین های خودران اهمیت بسیار بالایی دارد.

اینتل تاکید کرده که به راحتی می توان مقیاس این سیستم ها را برای انجام کارهای پیچیده تر افزایش داد. هدف فعلی این شرکت توسعه نسخه ای از Pohoiki Beach با توان بیش از ۱۲ برابر یا ۱۰۰ میلیون نورون است که هوش مصنوعی را به مرزهای جدیدی می کشاند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی