ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برخورد سیارک
علمی

سیارکی که قرار بود شهریور با زمین برخورد کند گم شده است

چند ماه قبل سیارک 2006 QV89 در تیتر خبرها قرار گرفت، زیرا احتمال می رفت شهریور ماه با زمین برخورد داشته باشد. حالا به نظر می رسد این جسم فضایی قرار ملاقاتش را از دست ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

چند ماه قبل سیارک 2006 QV89 در تیتر خبرها قرار گرفت، زیرا احتمال می رفت شهریور ماه با زمین برخورد داشته باشد. حالا به نظر می رسد این جسم فضایی قرار ملاقاتش را از دست داده باشد. سازمان فضایی اروپا اعلام کرده که این جسم هنوز در آسمان پدیدار نشده، در نتیجه احتمال برخورد سیارک با زمین در کوتاه مدت فعلا منتفی است.

برخورد این سیارک 13 سال قبل پیش بینی شده بود

سیارک 2006 QV89 مرداد سال 2006 و در جریان عبورش از نزدیکی زمین کشف شد. طی ده روزی که در نزدیکی زمین قرار داشت، دانشمندان مسیرش را پیش بینی کردند و دریافتند که به احتمال یک به هفت هزار ممکن است 13 سال بعد با زمین برخورد کند، یعنی 18 شهریور امسال. این سیارک بعد از آن در سیاهی فضا ناپدید شد و از آن موقع دیده نشده است.

با نزدیک تر شدن روزی احتمالی برخورد سیارک ستاره شناسان برای پیدا کردن نشانه های آن چشم به آسمان دوخته اند. اطلاعاتی که 13 سال پیش درباره آن جمع شد به اندازه کافی جزییات نداشتند که مسیر دقیقش را پیش بینی کنند، در نتیجه در حال حاضر هیچ کس نمی داند این سیارک کجاست.

برخورد سیارک

چیزی که می دانیم این است که اگر در مسیر برخورد با زمین قرار داشت الان باید کجا می بود. در نتیجه سازمان فضایی اروپا و رصدخانه جنوبی اروپا به جای گشتن کل آسمان، روی آن نقاط تمرکز کردند.

دو هفته قبل بود که اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ شیلی به مشاهده آن نقاط پرداختند. این تیم می کوید اگر سیارک مورد نظر از چیزی که هست کوچکتر بود باز هم باید مشاهده می شد. این اتفاق باعث شد احتمال برخورد شهریور را رد کنند. این اولین باری است که احتمال برخورد سیارک به علت مشاهده نشدن رد می شود.

سیارک 2006 QV89 باز هم ممکن است از نزدیکی زمین عبور کند، اما با آن برخورد نخواهد کرد. حتی اگر این اتفاق بیوفتد هم تاثیرات آن فاجعه بار نخواهند بود. این سیارک احتمالا چیزی تنها بین 20 تا 50 متر قطر دارد؛ برای مقایسه سیارکی که دایناسورها را منقرض کرد 10 کیلومتر قطر داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad.s2321
    Mohammad.s2321 | ۲۶ تیر ۱۳۹۸

    یه سیارک به دست این دانشمندا سپردیماااا ???

مطالب پیشنهادی