ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چیپ الکترونیکی
علمی

چیپ الکترونیکی جدیدی که با کمک نور از عملکرد مغز تقلید می کند

مغز انسان با اختلاف قدرتمندترین کامپیوتری است که روی زمین وجود دارد و تاکنون نمونه آن ساخته نشده. به همین خاطر جای تعجب ندارد اگر مهندسان و کارشناسان امر تمام تمرکز خود را روی شبیه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۸ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

مغز انسان با اختلاف قدرتمندترین کامپیوتری است که روی زمین وجود دارد و تاکنون نمونه آن ساخته نشده. به همین خاطر جای تعجب ندارد اگر مهندسان و کارشناسان امر تمام تمرکز خود را روی شبیه سازی ساختار مغز معطوف کنند.

تیمی از محققان اخیرا نوعی طرح مصنوعی سیناپس (محل اتصال دو عصب) را تهیه کرده اند که با کمک نوعی تکنیک نور محور بیوتکنولوژی به نام Optogenetics کار می کند.

چیپ الکترونیکی

چیپ الکترونیکی مورد بحث را جمعی از محققان دانشگاه سلطنتی فناوری ملبورن، دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه ایالتی کلورادو و دانشگاه فناوری کوئینزلند ساخته اند. عملکرد این تراشه بر پایه اصول optogenetic و کارکردهای مشابه مغز است و برای نوشتن، پردازش و پاکسازی دیتا از نور استفاده می کند.

سومیت والیا محقق ارشد این پژوهش در همین رابطه اینطور گفت:

چیپ الکترونیکی ما که با الهام از اپتوژنتیک ساخته شده است عملکرد بهترین کامپیوتر عالم یعنی مغز انسان را تقلید می کند. این چیپ با توانایی ذخیره سازی، پاک سازی و پردازش اطلاعات می تواند نقشی کلیدی را در رایانش ایفا کند و باید بگوییم که مغز این کار را به شدت خوب انجام می دهد. ما حالا میتوانیم رویکرد عصبی مغز را صرفا با تاباندن نورهای رنگی مختلف به این چیپ تقلید کنیم.

چیپ الکترونیکی

به این ترتیب نوعی جریان الکتریکی با کمک نور روی چیپ ایجاد می شود و با تغییر رنگ نور، مسیر این جریان نیز تغییر پیدا میکند. با انجام مکرر این کار (یعنی تغییر رنگ نور) و براساس الگوهای مختلف سیناپس های مصنوعی امکان می یابند که میان قطعات مختلف ارتباط ایجاد کرده یا این ارتباطات را از بین ببرند و این فرایند بسیار شبیه به عملکرد نورون مغز و انتقال پیام های مختلف توسط آنها برای ایجاد خاطرات است.

دانشمندان برای ساخت این چیپ از ماده ای به نام فسفر سیاه استفاده کردند؛ نوعی نیمه هادی که نقشی بسیار مهم را در قطعات الکترونیکی آینده ایفا خواهد کرد. آنها اعلام کردند که از این چیپ الکترونیکی میتوان در پوشیدنی های هوشمند آتی استفاده کرد و با کمک آن به پیشرفت های بیشتر در دستگاه های مبتنی بر نور یا الهام گرفته از مغز دست پیدا کرد.

والیا در ادامه صحبت هایش چنین گفت:

این فناوری ما را به سمت پردازش سریع، کم مصرف و ایمن مبتنی بر نور پیش می برد و یک گام دیگر به سمت ایجاد مغزهای بایونیک (مغز روی چیپی که درست مانند مغز انسان می تواند از محیط اطرافش یاد بگیرد) نزدیک خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی