ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

از رونق بازار خودروهای کارکرده تا رکود کوتاه مدت بازار صفر کیلومترها

این روزها کاهش نسبی نرخ دلار آزاد همزمان با افزایش قابل توجه نرخ دلار نیمایی برتمامی فعالیت اقتصادی غیر ضروری تاثیر گذاشته است و بازارهای مختلف خودرو و مسکن را در آستانه رکودی عظیم قرار ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

این روزها کاهش نسبی نرخ دلار آزاد همزمان با افزایش قابل توجه نرخ دلار نیمایی برتمامی فعالیت اقتصادی غیر ضروری تاثیر گذاشته است و بازارهای مختلف خودرو و مسکن را در آستانه رکودی عظیم قرار داده است. فعالان بازار خودرو تاکید دارند خریداری در بازار نیست و بیشتر خرید فروش ها را دلالان انجام می‌دهند.

کاهش نسبی قیمت ارز در روزهای گذشته اثر روانی بر بازار داشته، اما از آنجایی که قیمت‌ها هنوز با کاهشی که مشتریان در نظر دارند فاصله دارد، خرید و فروش‌ها در کمترین حد خود انجام می‌شود و بازار خودرو راکد است.

پس از کاهش نسبی نرخ ارز و اخباری مبنی بر تکمیل خودروهای ناقص در کف کارخانجات، بازار خودرو در واکنش به این اخبار با کاهش چند میلیونی قیمت خودروهای داخلی مواجه شد اما طی هفته اخیر با طولانی تر شدن جریان تکمیل خودروها روند نزولی قیمت ها جریان کندی تر به خود گرفته است.

در این شرایط تکمیل و عرضه محصولات ناقص رسوب ‌کرده در کف کارخانه‌ها نیز موجب شده است بازار در انتظار تزریق دو چندان خودروهای صفر کیلومتر بماند و فعلا واکنشی از خود نشان ندهد. که این بدان معناست که در صورت عرضه خودروهای داخلی تکمیل ‌شده به بازار، می‌توان انتظار داشت کاهش بیشتر قیمت‌ها در این بخش از بازار شکل بگیرد.

اما در این میان برخی فعالان و فروشندگان خودرو در بازار نیز معتقدند طی هفته‌های اخیر، خریداران خودرو تمایل بیشتری به خودروهای کارکرده پیدا کرده‌اند و رونق در این بخش از بازار شکل گرفته است. چرا که معتقدند در حال حاضر قیمت خودروهای کارکرده نسبت ‌به نمونه صفر کیلومتر مشابه معقول‌تر بوده و از ارزش بیشتری برای خرید برخوردارند.

فعالان بازار به مشتریان توصیه می کنند عجله‌ای برای خرید نداشته باشند چرا که با به تعویق انداختن خرید می‌توانند در روزهای آینده با قیمت‌های مناسب‌تری خودرو مورد نظرشان را خریداری کنند.

بازار خودرو

اما در خصوص بازار خودرو های وارداتی نیز نکته قابل تامل رکود و کسادی است که برخلاف کاهش شدید قیمت‌ها، همچنان قابل لمس است. کارشناسان معتقدند حباب کاذب قیمتی که در این بخش از بازار تشکیل شده، آن ‌قدر حجیم و بزرگ بوده که با کاهش محسوس قیمت برخی مدل‌ها در بازار، باز هم خریداران تمایلی به خرید نداشته و ترجیح می‌دهند در شرایط فعلی تنها نظاره‌گر واکنش‌های بازار باشند، این مسئله از اثر پذیری بسیار شدید قیمت خودرو های وارداتی از نرخ ارز نشات می گیرد.

البته ترخیص و عرضه خودروهای ته‌نشین شده در گمرکات نیز موجب شده از التهابات موجود در بازار بکاهد. به همین خاطر می‌توان امیدوار بود در ماه‌های آتی وضع بازار خودرو های وارداتی نیز کمی سامان بگیرد و مجددا چرخه خریدوفروش در این بخش ازسر گرفته شود.

با نگاهی به جدول قیمت خودروهای وارداتی نیز می توان در یافت که همچنان قیمت این خودروها نیز در بازار متغیر است. به عنوان مثال قیمت هیوندای سانتافه که در دو هفته اخیر به 850 میلیون رسیده بود با ادامه افت قیمت هم اکنون به 825 میلیون رسید است ضمن اینکه کیا سراتو 2018 با حدود 500 میلیون تومان، کولئوس با 850 میلیون تومان، النترا با 520 میلیون تومان، هیوندای سوناتا با740 میلیون تومان در بازار موجود است.

به گزارش خبر آنلاین، در بازار خودروهای داخلی هم پژو 405 که هفته گذشته به قیمت 76 میلیون و 500 هزار تومان معامله می شد، امروز به قیمت 74 میلیون و 500 هزار تومان فایل شد.

در عین حال میزان کاهش قیمت پژوپارس نیز یک میلیون و هفتصد هزار تومان گزارش شده است. فعالان بازار قیمت فروش این مدل خودرو را 94 میلیون تومان اعلام می کنند.

پژو 207 دنده ای نیز با رسیدن به قیمت 120 میلیون تومان کاهشی دو میلیون تومانی را تجربه کرده است. با این حال پژو 2008 کاهش قیمتی برابر با 305 میلیون تومان را امروز در بازار شاهد بود و این خودرو به قیمت 305 میلیون تومان فایل شد.

میزان کاهش قیمت انواع هایما در بازار نیز بین یک تا 4 میلیون تومان اعلام شده است. هایما s5 به قیمت 246 میلیون تومان و هایما s7 به قیمت 274میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. ستروئن c3 نیز با کاهشی 3 میلیون تومانی به نرخ 362 میلیون تومان رسید.

گمانه زنی تاثیر نرخ دلار نیمایی بر قیمت خودرو

شرایط خاص بازار در ماه های اخیر، همزمان با افزایش چراغ خاموش نرخ ارز نیمایی رخ داده است. این درحالیست که از آخرین قیمت گذاری رسمی خودروهای تولید داخل در حدود 6 ماه میگذرد (بهمن 97) و حالا خودروسازان خواستار اعمال افزایش نرخ ارز نیما و تورم سال 97 بر قیمت های تمام شده خود هستند و احتمالا به همین منظور نیز روند اعلام شرایط فروش و پیش فروش محصولات خود را طی هفته های اخیر کاهش داده اند.

با این حساب می توان گفت که آینده بازار خودرو متاثر از چند شاخصه از جمله نرخ دلار (نیما)، زمان اعمال نرخ تورم 97 بر قیمت خودرو و میزان عرضه خودروهای مانده در کارخانه ها به بازار است و هرچند در کوتاه مدت ممکن است این عوامل باعث رکود و کاهش نسبی نرخ ها در بازار شوند، اما در صورت عدم کاهش قیمت ارز نیمایی، در بلند مدت افزایشی دیگر در انتظار بازار خودرو خواهد بود و بعید است که خودروسازان توان مقابله با موج بعدی افزایش قیمت ها را داشته باشند، چرا که افزایش 40 درصدی نرخ ارز نیمایی هنوز بر قیمت تمام شده قطعات و خودروها اعمال نشده است و در صورت وقوع چنین رویدادی، حتی احتمال کاهش بیشتر تیراژ و کوچکتر شدن مجدد بازار خودرو نیز وجود دارد که خود می تواند منجر به افزایش مجدد قیمت ها شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Erfanalone۹۲
    Erfanalone۹۲ | ۳۰ تیر ۱۳۹۸

    قیمتا رو ببین...۸۵۰ میلیون برای یه سانتافه...اگه این از طلا ساختا میشد هم تو بازار جهانی اینقد قیمت نمی گرفت...بدبختی داریما تو این مملکت

مطالب پیشنهادی