ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آتش سوزی جنگل
تکنولوژی

پیش‌بینی آتش سوزی مراتع به کمک دوربین‌های هوش مصنوعی ممکن شد

آتش سوزی مراتع یکی از فجایع زیست محیطی آشنا برای مردم ایران است که هر از گاه جنگل و دشت را به کام خود فرو می کشد. این معضل که در تابستان ها به واسطه ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

آتش سوزی مراتع یکی از فجایع زیست محیطی آشنا برای مردم ایران است که هر از گاه جنگل و دشت را به کام خود فرو می کشد. این معضل که در تابستان ها به واسطه دمای بالا و خشکی هوا به اوج خود می رسد، کشورهای بسیاری دیگر از جمله آمریکا و استرالیا را نیز درگیر خود کرده و هزینه ای هنگفت را به آنها تحمیل می کند. حالا اما IBM با بهره گیری از هوش مصنوعی و همکاری با یک کمپانی دیگر سیستمی را برای هشدار در مورد احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع پیش از گسترش دامنه آنها ابداع کرده است.

سیستم ابداعی IBM و کمپانی ‌Bee2FireDetection می تواند آتش سوزی را قبل از سرایت در ابعاد وسیع، پیش بینی کند. سیستم مذکور از ۳ دوربین مختلف تشکیل شده است؛ دوربین اولی یک دوربین اپتیکال HD است و می تواند با استفاده از هوش مصنوعی توسعه یافته توسط IBM، ستون های دود و تغییرات نور در محیط را ثبت می کند.

آتش سوزی جنگل

دوربین دوم یک سنسور فروسرخ حساس به گرماست و با اندازه گیری تغییرات دمایی محیط، شروع یا گسترش یک آتش سوزی را تشخیص می دهد. دوربین آخر هم یک طیف سنج است و می تواند ستون های دودی را به کمک تحلیل مواد شیمایی موجود در آن ها دسته بندی کند.

این سامانه به مراکز آتش نشانی کمک می کند تا نیروهای خود را بهینه تر به مناطقی که طعمه حریق شده اند اعزام کرده و از تبدیل شدن آتش سوزی های کوچک به آتش سوزی ها بزرگ جلوگیری کند.

این سامانه منجر به ارسال و عملکرد بهتر نیروهای آتش نشانی می شود

سامانه مذکور می تواند اطلاعات هواشناسی را از سرورهای IBM دریافت کرده و بر اساس آن ها احتمال وقوع آتش سوزی و چگونگی گسترش آن را تخمین بزند. به دلیل برخورداری این سیستم از ۳ دوربین احتمال بروز تشخیص نادرست در آن کاهش یافته و در صورت پیش بینی نادرست نیز به دلیل دخیل نبودن نیروی انسانی، از هدر رفتن وقت و منابع مراکز آتش نشانی جلوگیری می شود.

در حال حاضر سیستم Bee2FireDetection در مناطقی از برزیل و پرتغال نصب و راه اندازی شده ولی تاکنون از این سامانه در ایالات متحده استفاده ای نشده است. نرخ وقوع آتش سوزی های جنگلی از ۱۹۷۰ تاکنون ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است و همین مساله نشانگر اهمیت حیاتی چنین وسیله ای است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Saeidt
    Saeidt | ۳۰ تیر ۱۳۹۸

    واقعا عالی و کارامده

مطالب پیشنهادی