ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

ضرر و زیان سنگین پژو سیتروئن و رنو در پی تحریم های ایران

تجربه دور قبلی تحریم های صنعت خودروسازی در سال 91 نشان داد که فرانسوی های بیش از آنچه تصور می شد به بازار خودرو ایران وابستگی دارند و همین عامل نیز سبب شد تا به ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

تجربه دور قبلی تحریم های صنعت خودروسازی در سال 91 نشان داد که فرانسوی های بیش از آنچه تصور می شد به بازار خودرو ایران وابستگی دارند و همین عامل نیز سبب شد تا به محض امضای برجام، بار دیگر سر و کله خودروسازان اهل پاریس به سرزمین پارس باز شود، اما ظاهرا قرارداد های جدید نیز یارای مقاومت در برابر بازگشت مجدد تحریم ها را نداشت و حالا بار دیگر شاهد خروج کامل هر دو خودروساز فرانسوی و ضرر و زیان هنگفت ناشی از آن هستیم که البته کسی نیز مسئولیت آن را بر عهده نمی گیرد.

با این حال رنو و پژو سیتروئن (PSA) در تازه ترین آمار فروش خود، کاهش فروش در منطقه خاورمیانه و کاهش سود را گزارش کرده اند که مستقیما از کاهش فعالیت این دو شرکت فرانسوی در بازار ایران ناشی می شود. براساس تازه ترین اطلاعات، میزان فروش پژو در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ به دلیل خروج از ایران کاهش یافته و در چین تقریباً به دو سوم تنزل یافته است.

میزان فروش این شرکت که خودروهای تولیدی خود را تحت برندهای پژو، سیتروئن، دی اس، اوپل و واکسول تولید می‌کند، در مدت زمان مذکور با ۱۲.۸ درصد کاهش به یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه رسیده است.پژو سیتروئن

این گزارش همچنین نشان می‌دهد میزان فروش این شرکت خودروسازی در مدت زمان مذکور در چین و آسیای جنوب شرقی با ۶۰ درصد کاهش به ۶۴ هزار دستگاه رسیده است.

میزان فروش محصولات گروه خودروسازی پی اس ای که با شرکت چینی دانگ فنگ همکاری دارد، در سال ۲۰۱۴ حدود ۷۲۴ هزار دستگاه بود. ولی در حال حاضر محصولات این شرکت فرانسوی به سبب تغییر ذائقه چینی‌ها، با اقبال کمتری در این کشور آسیایی روبرو شده است.

بر اساس این گزارش، شرکت خودروسازی پژو سیتروئن در حال اتخاذ تدابیری برای افزایش میزان فروش محصولات خود در چین است. از سوی دیگر میزان فروش این شرکت در ترکیه و آرژانتین نیز با کاهش ۴۵ درصدی روبرو شده است.

با این تفاسیر اما مشخص است که بازار ایران نقطه پرش دو برند فرانسوی است و تاثیر زیادی بر فروش جهانی و سوددهی آنها داشته است. در این زمینه لااقل آمارهای ۶ ماه اول سال ۲۰۱۹ به نوعی گویای این ادعا است؛ چراکه طبق این آمارها شرکت رنو در گزارشی از کاهش فروش محصولات خود در ۶ ماه اول سال‌جاری میلادی خبر داده است.

به‌طوری‌که طی ماه‌های ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۹ این خودروساز در مجموع یک میلیون و ۹۴۰ هزار خودرو فروخته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۷/ ۶ درصد کمتر شده است.

آمارهای ارائه‌شده رنو در ۶ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ به نسبت همین زمان در سال پیش از آن، گویای رشد فروش ۸/ ۹ درصدی رنو در بازارهای جهانی است. در مقابل شاهد هستیم که این خودروساز فرانسوی در ۶ ماهی که از امسال می‌گذرد به نسبت همین مدت در سال ۲۰۱۸، افت ۷/ ۶ درصدی را به نام خود ثبت کرده است. از نکات قابل‌توجه در گزارش دو برند خودروساز فرانسوی افت فروش آنها در سطح بازارهای منطقه خاورمیانه و آفریقا است. بی‌تردید نقش بازار ایران در افت فروش این منطقه و همچنین تاثیر آن روی فروش جهانی این دو برند فرانسوی قابل کتمان نیست.

در روی دیگر سکه، اهالی جاده مخصوص نیز در حال چشیدن تبعات این عقب گیرد هستند، شرکت سایپا با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از تولیدات پارس‌خودرو، شرکت زیرمجموعه این شرکت، به تولید محصولات رنو اختصاص داشت با خروج این خودروساز فرانسوی از ایران و با توجه به عمق کم داخلی‌سازی محصولات این برند بین‌المللی، عملا با چالش جدی روبه‌رو شده است. حال آنکه زیان تولید ایران‌خودرو در خروج شرکای فرانسوی بیشتر روی تولید محصولات پسابرجامی این شرکت اثر گذار بوده است. البته همان‌طور که اشاره شد با توجه به افت فروش دو خودروساز بزرگ فرانسه در ۶ ماه ابتدایی سال‌جاری میلادی، دلیل این افت تنها نمی‌تواند خروج ار بازار ایران باشد. حال به سراغ وضعیت فروش این دو خودروساز در دیگر نقاط دنیا می‌رویم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • مجید
    مجید | ۳۱ تیر ۱۳۹۸

    همون قدر که روحانی و ظریف مسئولیت برجام شون رو قبول می کنن، نوچه هاشون هم مسئولیت قراردادهای آبکی شون رو قبول خواهند کرد!

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۳۰ تیر ۱۳۹۸

    اره همه دارن بدبخت ميشن جز ما ?

    پژو هنوز مدل هاي امسالشو رو داره ميفرسته بازار و خط توليداش تغيير داده به خاطر پلت فرم هاي جديد اش...
    خيلي جريانات مختلف دارن . همش كه مرتبط به ما نيست..

    رنو و پژو خيلي سريع بازار ايران رو از طريق روسيه و بازار هاي افريقا جبران كردن...همون اول .... نه حالا كه يك سال بيشتر هم از خروجشون ميگذره?

  • Mehran
    Mehran | ۳۰ تیر ۱۳۹۸

    صنعت بکن تو پاچه مردم

  • mo13deh
    mo13deh | ۳۰ تیر ۱۳۹۸

    خدایی ضرر کردن ???.... هیچ جای دنیا غیر از ما نمیخرن آشغالاشونو.... یه توریست سوئدی ازم میپرسید چرا همش پژو؟ ....

    • Gol pesar
      Gol pesar | ۳۰ تیر ۱۳۹۸

      در فروش دومين خودروساز بزرگ اروپا هست ... اروپا جزو بزرگترين بازار هاي پژو هست...اتحاد رنو-نيسان هم پشت سرش هست در فروش...

      اين توريستاي پژو نديده معلوم ني از كجا ميان ملاقات ايرانيا?

      البته ديدن پژو هايي كه پدربزرگاشون سوارشون ميشده براي هر اروپايي تعجب آور هست ولي خنده دار هست كه فكر كنيد پژو-سيتروئن در قاره مبدا شون ضعيف عمل ميكنن...

      • Erfanalone۹۲
        Erfanalone۹۲ | ۳۱ تیر ۱۳۹۸

        عزیز پژو-سیتروئن تو اروپا خیلی پرفروشن این توش شکی نیس ولی بازار اروپا کاملا بازار آزاده و توش برندا و مدلای بیشماری هستن ولی تو ایران کلا چهار پنج مدل بیشتر نیس همه پژو دارن یا سمند وپراید یا چینی....

      • mo13deh
        mo13deh | ۳۱ تیر ۱۳۹۸

        حتما فروش داره... وگرنه که تعطیل شده بود... ولی نه مثل مت با این قیمت و به عنوان یه ماشین لوکس... یه ماشین دم دستی ارزون... و تاکسی و... و اینکه توریست میگفت چرا انقدر زیاد... تو خود فرانسه هم انقدر درصد پژو بالا نیست

مطالب پیشنهادی