ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آپولو 11
علمی

سود ۱.۸۲ میلیون دلاری کارمند سابق ناسا از فروش نوارهای مأموریت آپولو ۱۱ در حراجی

یکی از کارمندان سابق ناسا تعدادی از نوارهای ویدیویی مأموریت آپولو 11 را در یک حراجی به قیمت 1.82 میلیون دلار به فروش رساند. به گزارش CNN این فرد «گری جورج» نام داشته و ویدیوها ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

یکی از کارمندان سابق ناسا تعدادی از نوارهای ویدیویی مأموریت آپولو 11 را در یک حراجی به قیمت 1.82 میلیون دلار به فروش رساند.

به گزارش CNN این فرد «گری جورج» نام داشته و ویدیوها را در حراجی ساتبیز (Sotheby's) فروخته است. به گفته مسئولین حراجی نوارها دست نخورده بوده و در کیفیت آن ها تغییری ایجاد نشده است. حراجی مذکور مدعی شده این ویدیوها «قدیمی ترین، مستندترین و دقیق ترین تصاویر به جای مانده از اولین فرود انسان روی ماه» هستند.

داستان بدست آوردن این ویدیوها توسط جورج در نوع خود جالب است. او سال 1976 به عنوان دانشجوی دانشگاه لامار در حال گذراندن دوره کارآموزی در مرکز فضایی جانسون در شهر هیوستون بود و با پرداخت مبلغ 217 دلار 1150 حلقه از نوارهای مغناطیسی ناسا را در یک حراجی دولتی بدست آورد.

جورج هیچ اطلاعی از اینکه فیلم های ارزشمندی از فرود آمدن انسان روی ماه به دست آورده نداشت. او تعدادی از حلقه ها را در حراجی های مختلف فروخت تا اینکه پدر او با دیدن عبارت APOLLO 11 روی بعضی از فیلم ها متوجه ارزش آن ها شد. نوارها تا سال ها در خانه جورج خاک می خوردند تا اینکه او سال 2008 فهمید ناسا همزمان با چهلمین سالگرد فرود انسان روی ماه به دنبال فیلم های گمشده می گردد.

سازمان فضایی آمریکا در مورد نوارهای فروخته شده گفته است:

«این نوارهای ۲ اینچی در هیوستون و از روی ویدیوهایی که قرار بود برای پخش تلویزیونی استفاده شوند ضبط شده اند و محتویات آن ها در ناسا موجود است.»

در گزارش مفصل حراجی ساتبیز در مورد محتویات فیلم ها و دوربین آمده:

«از آنجایی که باید لحظه قدم گذاشتن باز آلدرین و نیل آرمسترانگ ثبت می شد، دوربین و متعلقات آن در یک محفظه ضدضربه و عایق بندی شده روی ماژول جداشونده فرودگر نصب کرده بودند. آرمسترانگ بعد از فرود آمدن فرودگر ماژول را رها کرد تا دوربین هنگامی که او روی ماه قدم می گذارد از او فیلمبرداری کند. آنها بعداً دوربین را از فرودگر جدا کرده و روی سه پایه گذاشتند تا از فرودگر و فعالیت هایشان تصویربرداری بهتر کنند.»

از هویت خریدار نوارها اطلاعاتی منتشر نشده است.

 

تماشا کنید: ربات صخره نورد ناسا از دیوار راست بالا می‌رود

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی