ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

واردات ۱۲۵ هزار خودرو رانتی به کشور توسط یک خانواده؛ احتمال افزایش تعداد خودروهای قاچاق

بنا به اظهارات عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در حاشیه نشست با معاونان دادسرای تهران و دادستان‌های شهرستان‌های تابعه در خصوص پرونده خودروهای وارداتی مدیران چند شرکت وارد کننده و یکی از کارمندان گمرک ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۵

بنا به اظهارات عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در حاشیه نشست با معاونان دادسرای تهران و دادستان‌های شهرستان‌های تابعه در خصوص پرونده خودروهای وارداتی مدیران چند شرکت وارد کننده و یکی از کارمندان گمرک بازداشت شده اند.

فروردین ماه امسال بود که وزارت صمت خبر از ثبت سفارش و واردات 6481 خودروی لوکس (ارزش هر خودرو بیش از نیم میلیارد تومان) داد. به دنبال افشای این خبر، مدیران گمرک و سازمان توسعه تجارت موضوع را گردن یکدیگر انداختند و سرانجام وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمد شریعتمداری با حضور در یک برنامه تلویزیونی مسبب اصلی این اتفاق را نعمت‌زاده، وزیر اسبق صنعت اعلام کرده و  لیستی از خودروهای وارداتی قاچاق به همراه اسامی شرکت های وارد کنند آن ها به گمرکات کشور را نیز رسانه‌ای کرد. در لیست مذکور اسامی شرکت‌های آسان موتور، اطلس خودرو، ایرتویا، نگین خودرو، پرشیا خودرو و کرمان خودرو به چشم می خورد. البته پیش از افشاگری وزیر، تعدادی از روزنامه نیز اسامی ای تحت عنوان شرکت های متخلف واردکننده خودرو منتشر کرده بودند.

خودروهای وارداتی

نکته جالب ماجرا آن است که شرکت های متخلفی که وزیر صمت از آن ها نام برده بود، حتی پس از مطرح شدن نامشان توسط وزیر نیز ارز دولتی دریافت کرده و کلاس های فروش آن ها در نمایندگی هایشان برگزار شد. حالا پس از گذشت نزدیک به هفت ماه دادستان تهران خبر از ارجاع و تکمیل تحقیقات پرونده خودروهای وارداتی قاچاق به تهران داده و اعلام کرده است که  در این رابطه 2 نفر دستگیر شده‌اند.

حال خبر می رسد که حکم های جزایی سنگینی در انتظار این افراد است که می تواند از اعدام تا حبس های طولانی مدت را شامل شود. البته هنوز اسامی دقیق افراد متخلف و مضنونان این پرونده به شکل رسمی رسانه ای نشده است اما به نظر می رسد که عواقب این پرونده قضایی از انتظارهای اولیه فراتر رود و به درسی تاریخی در روند واردات خودرو مبدل شود. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا احکام سنگین مربوطه دامان مقامات احتمالا رسمی و دولتی درگیر در این پرونده را هم میگیرد یا خیر؟

خانواده‌ای که ۱۲۵ هزار خودرو را با رانت وارد کشور کرد [به روز رسانی]

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با اشاره به واردات خودرو از سوی چهار خانواده گفت: «یکی از این خانواده‌ها ۱۲۵ هزار خودرو با اظهارنامه جعلی وارد کرده که تمامی خودروها قاچاق محسوب می‌شود.»

امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره واردات خودروی خارجی توسط چهار خانواده با استفاده از رانت و فساد و ثبت سفارش غیرقانونی ۳۴ هزار خودرو توسط این افراد، اظهار داشت: «واردات ۱۲۵ هزار خودرو توسط یکی از چهار خانواده صورت گرفته است این در حالی است که چهار خانواده خودروی خارجی به ایران وارد می‌کردند.»

وی با بیان اینکه قوه قضاییه با این فرد به شدت برخورد کرده است، افزود: «مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل ۹۰ و فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام داده‌اند. این در حالی است که مبنای واردات این خانواده‌ها و گواهی ارائه دهنده برای این کار جعلی بوده و بر همین اساس خودروی خارجی وارد به ایران قاچاق محسوب می‌شود.»

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: «۱۲۵ هزار خودرو از مجموع واردات صورت گرفته متعلق به این خانواده بوده است این در حالی است که در صورت بررسی‌های بیشتر دستگاه قضایی احتمال اینکه تعداد خودروهای قاچاق افزایش پیدا کند بسیار زیاد است.»

خجسته با بیان اینکه ۳۴ هزار خودرو به صورت غیرقانونی ثبت سفارش شده است، گفت: «این کار توسط یکی از معاونین وزارت صمت و تیمی متعلق به وی صورت گرفته است که ۶۴۸۱ خودرو ثبت رسمی شده و ۱۹۰۰ خودرو وارد ایران شده است و بر همین اساس دستگاه قضایی در حال بررسی بیشتر این پرونده است ضمن اینکه این معاون وزارت صمت در حال رفت و آمد به دستگاه قضایی و توضیحات در این خصوص است و تفهیم اتهام هم شده است.»

وی افزود: «شعبه ۵ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت در حال بررسی این پرونده است. مجلس به دنبال آن است که افرادی که خودرو ثبت‌نام کرده‌اند آن را دریافت کنند و بر همین اساس در کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون صنایع مصوب شد که این کار از سوی خودروسازان صورت گرفته و ۴۰۰ هزار خودرو با قیمت قبلی تحویل مردم شود و ۱۰ هزار خودرو تحویل ثبت‌نام‌ کنندگان می‌شود. ۴۰۰ هزار نفر از افرادی که قبل از بالا رفتن قیمت ارز در زمینه ثبت‌نام خودرو اقدام کرده بودند باید خودروی خود را به همان قیمت دریافت کنند و رقم نهایی خودرو به قیمت روز همان موقع بوده است اما کسانیکه بعداً ثبت‌نام کرده‌اند باید خودرو را با قیمت روز دریافت کنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Saeed Nouroozi
    Saeed Nouroozi | ۳۰ آبان ۱۳۹۷

    فقط حرکتای پوپولیستی و سرگرم کردن مردم و ایجاد رعب و وحشت کار دیگه بلد نیستن

  • مجید
    مجید | ۳۰ آبان ۱۳۹۷

    آیا خود شریعتمداری رو هم اعدام می کنند؟ ایشون که خودش عامل بخشی از این فساد و هیئت مدیره ی پرشیا خودرو هست... یا حسین مرعشی مافیای خودرو در کرمان...

    • Arash Ordibehesht
      Arash Ordibehesht | ۱ آذر ۱۳۹۷

      آره عزیزیم...
      اصلا روایت داریم شریعتمداری خودش با پای خودش میاد و طناب دار رو میندازه گردن خودش ، بعدش هم خودش میزنه زیر چهارپایه خودش...
      باش تا صبح دولتت بدمد

  • Tiesto
    Tiesto | ۳۰ آبان ۱۳۹۷

    باید مدیران ایران خودرو و سایپا رو هم اعدام کنن بدلیل قتل هزاران ایرانی از زمان تولید محصولاتشون.یاد گرفتن فقط صورت مسئله رو پاک کنن ولی راهکار درستی ندارن که البته نمیخوان هم داشته باشن...

  • mortezaniksard
    mortezaniksard | ۳۰ آبان ۱۳۹۷

    اصل کاری در امانه?

مطالب پیشنهادی