ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کهکشان راه شیری
علمی

راه شیری در جوانی کهکشان کوتوله دیگری را بلعیده است

منجمان سلسله حوادث مهمی که 10 میلیارد سال پیش منجر به شکل گیری کهکشان راه شیری ما شده را ردگیری کرده‌اند. محققان انستیتو IAC در مقاله‌ای اینگونه ادعا کرده‌اند که یک کهکشان کوتوله به نام ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

منجمان سلسله حوادث مهمی که 10 میلیارد سال پیش منجر به شکل گیری کهکشان راه شیری ما شده را ردگیری کرده‌اند.

محققان انستیتو IAC در مقاله‌ای اینگونه ادعا کرده‌اند که یک کهکشان کوتوله به نام گایا آنسلادوس به کهکشان تازه شکل گرفته راه شیری برخورد کرده و با آن ترکیب شده است. این یافته آن‌ها درک جدیدی از نحوه شکل گیری کهکشان راه شیری را عرضه می‌کند.

ستاره شناسان پیشتر بر این باور بودند که کهکشان ما از دو مجموعه مجزای ستارگان تشکل شده اما اینکه دقیقا این دو مجموعه چگونه و در چه زمانی به هم پیوستند به عنوان یک معما باقی مانده بود. با استفاده از تلسکوپ فضایی گایا، محققان موفق به اندازه‌گیری دقیق‌تر موقعیت، روشنایی و فاصله تقریبا یک میلیون ستاره شدند. آن‌ها همچنین به چگالی فلزات یا عناصر بدون هیدروژن و هلیومی که در ساختار این ستارگان وجود داشت توجه کردند.

کهکشان راه شیری

آن‌ها دریافتند که هر دو مجموعه ستارگان عمر تقریبا یکسانی دارند اما یکی از آن‌ها نشانه‌های از حرکات هرج و مرجی را نشان داده که شاهدی بر یک برخورد کهکشانی است.

محققان بر این باورند که گایا آنسلادوس 10 میلیارد سال پیش با راه شیری جوان برخورد کرده و با گذشت میلیون‌ها سال، کهکشان راه شیری آن را بلعیده و در خود فرو برده است. محققان همچنین دریافتند که این برخورد باعث یک تغییر وضعیت چهار میلیارد ساله در ستارگان شده و گاز متصاعد شده از این فعالیت، دیسک رقیق مرکز راه شیری را شکل داده است و بقایای گایا آنسلادوس هم هاله نورانی کهکشان ما را به وجود آورده است.

بر اساس گفته‌های محققان این اطلاعات جزئیات بی نظیری از ابتدای تاریخچه کیهانی ما را آشکار می‌سازد. البته این اولین باری نیست که در مورد بلعیده شدن یک کهکشان توسط کهکشانی دیگر می‌شنویم، در واقع کهکشان همسایه ما یعنی آندرومدا هم حدود دو میلیارد سال قبل یکی از کهکشان‌های نزدیکش را بلعید و پیش بینی شده که در آینده بسیار دور هم با راه شیری برخورد خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی