ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

پیچ و خم های تازه بر سر راه خصوصی سازی صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی ایران، پس از صنعت نفت بزرگ‌ترین صنعت در ایران است. در سال ۲۰۰۹ ایران با ساخت ۱٬۳۹۵٬۴۲۱ دستگاه خودرو و ۳۵٬۹۰۱ دستگاه خودروی تجاری به عنوان بیستمین خودروساز بزرگ دنیا و بزرگترین خودروساز ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

صنعت خودروسازی ایران، پس از صنعت نفت بزرگ‌ترین صنعت در ایران است. در سال ۲۰۰۹ ایران با ساخت ۱٬۳۹۵٬۴۲۱ دستگاه خودرو و ۳۵٬۹۰۱ دستگاه خودروی تجاری به عنوان بیستمین خودروساز بزرگ دنیا و بزرگترین خودروساز خاورمیانه شناخته شد. در سال ۲۰۰۹ ایران از لحاظ سرعت رشد صنعت خودرو مقام پنجم دنیا را پس از چین، تایوان، رومانی و هند کسب کرد و اما اکنون وضعیت صنعت خودروسازی به مرحله ای رسیده که شایعاتی مبنی بر توقف این صنعت نیز به گوش می رسد.
با تصویب مجلس شورای اسلامی، دولت موظف به ایجاد زمینه رقابت پذیری در صنعت خودرو شد. البته در اصل ماده مطرح شده در جلسه سه شنبه مجلس عنوان شده بود که سالانه ۵ درصد از حقوق ورودی خودروهای وارداتی کاهش پیدا کند، که نمایندگان با آن مخالفت کردند.
در حال حاضر لازم است دپارتمان خصوصی بخش خودرویی فعال تر شود و انحصار آن از دست عده ای محدود خارج شود.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه‌ شنبه و در جریان بررسی ماده ۲ طرح ساماندهی صنعت خودرو، با پیشنهاد نماینده اصفهان، برای جایگزینی بندی با ۱۱۳ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

صنعت خودرو

بر این اساس دولت مکلف است ظرف مدت ۳ سال از لازم‌الاجرا شدن این قانون با اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و اصلاحات بعدی آن و سیاست‌های کلی تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی زمینه رقابت پذیری در صنعت خودرو را به نحوی فراهم کند که تصدی گری دولت خاتمه یابد و صرفا اقدامات نظارتی، سیاست‌گذاری و تنظیم گری توسط دولت انجام پذیرد.
نمایندگان مجلس از ابتدای جلسه علنی روز سه شنبه هفته جاری ماده ۲ این طرح را مورد بررسی قرار دادند که بحث و بررسی آن به مدت دو ساعت طول کشید. پیشنهادات بسیاری مطرح شد که نمایندگان با حذف و اصل این ماده مخالفت کردند و در نهایت پیشنهاد جایگزین فولادگر به تصویب رسید.
در اصل این ماده که با مخالفت نمایندگان روبرو شد، آمده بود که حداقل سالانه ۵ درصد حقوق ورودی خودروهای وارداتی کاهش یابد تا در سال ۱۴۰۴ به حداکثر ۲۰ درصد رسد.

حال براساس نظر هیات رییسه مجلس، قرار است این طرح باردیگر در کمسیون صنایع مجلس مورد بررسی قرار گیرد اما مساله اینجاست که صنعت خودرو کشور حتی با مدیریت نیمه دولتی فعلی نیز دچار ضرر و زیان هنگفت است و عملا در معرض ورشکستگی قرار دارد، در چنین شرایطی خصوصی سازی یک صنعت زیان ده نمی تواند توجیهی داشته باشد و عملا هیچ خریدار خصوصی ای برای دراختیار گرفتن دو شرکت زیان ده اقدام نخواهد کرد.

در صورت واگذاری این دو خودروساز به بخش خصولتی نیز سرنوشتی جز ورشکستگی در انتظار این دو کارخانه نخواهد بود. چرا که حیات خودروسازی ایران عملا به سد تعرفه ای مقابل واردات خودرو به کشور وابسته است و حتی با وجود این سد تعرفه ای نیز شاهد ضرر و زیان شدید و عقب ماندگی صنعت خودرو کشور هستیم. حال در صورت عدم تسلط دولت به صنعت خودرو و برداشته شدن سد تعرفه ای، قطعا هر دو شرکت در مدت کوتاهی ورشکست می شوند. در صورت ادامه یافتن وضعیت موجود نیز عملا تحول مثبتی حاصل نخواهد شد و به همین دلیل اجرای چنین طرحی در عمل بسیار بعید به نظر می رسد.

قیمت پایه و شرایط واگذاری ایران خودرو و سایپا تصویب شد

علی اشرف عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی درباره آخرین وضعیت واگذاری بنگاه های دولتی، گفت «تا زمانی که درباره نحوه واگذاری شرکت‌های غیر بورسی هیئت واگذاری تصمیم‌گیری صریح و شفاف اتخاذ نکرده نمی توان زمان دقیقی برای خصوصی سازی آنها تعیین کرد.

پوری حسینی با بیان اینکه سهام ایران خودرو و سایپا تا کنون در اختیار سازمان خصوصی قرار نگرفته است، ادامه داد: مسئولان سازمان گسترش (ایدرو) در سال های گذشته سهام این دو شرکت خودروسازی را در ازای تشکیلاتی که دریافت کردند و یا تعهداتی که داشته اند وثیقه کرده‌اند و در دسترس سازمان خصوصی نیست که آنها را عرضه کنند.
رییس سازمان خصوصی سازی، تصریح کرد: ابتدا باید سهام ایران خودرو و سایپا از وثیقه خارج و سپس درباره واگذاری آنها صحبت شود، البته هیئت واگذاری شرایط واگذاری و قیمت پایه را تصویب کرده است، اما امکان عرضه آن فعلا وجود ندارد.»

با این حال پس از انتشار این صحبت ها، اظهارات دیگری مبنی بر احتمال واگذاری خودروسازان جاده مخصوص منتشر شد که در نهایت به اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو توسط مجلس نشینان منجر شد.

به نوشته خانه ملت، سعید باستانی یکی از نمایندگان مرتبط با این طرح در خصوص ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان اعلام کرده است:«براساس ماده 2، دولت باید تصدی‌گری در خودروسازی ها را ظرف مدت سه سال خاتمه دهد اما به زعم شورای نگهبان این ماده با بند (ج) اصل 44 قانون اساسی مغایرت دارد، براساس این اصل 20 درصد واحدهای دولتی بزرگ باید در اختیار دولت باشد، بر همین اساس پس از بحث و بررسی های مورد نظر مقرر شد ماده 2 به شکلی اصلاح شود که دولت در حوزه خودروسازی تنها تصدی گری کرده و ناظر باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: در ماده 5 طرح ساماندهی صنعت خودرو نیز واژه جوینت ونچر(joint venture) اصلاح و حذف شد.

وی تصریح کرد: ماده 7 طرح ساماندهی صنعت خودرو نیز اصلاح شد. در این ماده یک دوره 5 ساله برای عمر خودرو در نظر گرفته شده بود که مبدا این دوره 5 ساله محل بحث و ابهام شورای نگهبان بود. برای تامین نظر شورای نگهبان مقرر شد؛ این دوره از زمان شماره‌گذاری شروع شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از اصلاحات انجام شده طرح ساماندهی صنعت خودرو مجدداً به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

در همین حین، وزیر صنعت در روز گذشته از عزم جدی مسئولان برای واگذاری صد در صد خودروسازی به بخش خصوصی تا سال 99 سخن گفت، این درحالیست که بسیاری از کارشناسان در مورد عاقبت چنین واگذاری ای (با توجه به تجربیات قبلی خصوصی سازی) تردید دارند.

از این رو باید منتظر ماند و دید که سرنوشت این ماجرا به چه سمتی پیش می رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • ازکجا به کجا
    ازکجا به کجا | ۳ مرداد ۱۳۹۸

    انشاالله ورشکست بشن جفتشون
    بلند بگو آمین

  • ya.alimadad2006
    ya.alimadad2006 | ۶ بهمن ۱۳۹۷

    به کسی رای بدید که از جنس همین مردم باشه و برای بهبود وضعیت مردم ، دغدغه مند باشه.

    • آریا
      آریا | ۶ بهمن ۱۳۹۷

      کسی که از جنس مردم باشه رو نمی گذارند کاندید بشه. اینها فقط از جنس حکومتی های خونخوار رو موجه میدونن

    • علی
      علی | ۳ مرداد ۱۳۹۸

      مثلا احمدی نژاد!!! مثلا رئیسی! حتی قالیباف!
      راحت بفرمایید.

  • ya.alimadad2006
    ya.alimadad2006 | ۶ بهمن ۱۳۹۷

    در ضمن ، این را هم باید اضافه کرد که :
    هر جا آقازاده های مرفه و بی درد وارد شدند ، اصلا بفکر مردم نبودند و فقط بفکر پر کردن جیب های خودشون بودند.و با ذلت و خفت ، جلوی کشورهای دیگه ، سر خم کردند دولا و سه لا شدند و با این کارشون ، عزت و شرف همهء ما رو به باد دادند.
    همین الآن هم تعدادشون تو مجلس شورای اسلامی کشور ، از این آدم های واداده کم نداریم.
    علنا همهء ما ایرانی ها رو دارن بی عقل خطاب میکنن و میگن اگه بخواهیم پیشرفت کنیم باید به آمریکا متکی بشیم!
    دارن غیر مستقیم به شعور همهء ما ایرانی ها ، توهین میکنن.
    ببینید به چه کسانی رای دادیم؟؟؟
    حالا بنظر شما برای چی دارن به کشورهای خارجه ، خوش خدمتی میکنن؟؟
    خب ، معلومه. چون میخوان آقازاده های لندن نشینشون ، با خیال راحت تو اونجا بچرن.
    اونوقت ما مردم باید اینجا از گرسنگی زجر بکشیم.
    خواهشا موقع رای دادن ، حتما به این توجه کنید که اون شخصی که بهش میخواهید رای بدید ، چه نوع تفکری دارن؟
    اصلا هم به حزب و جناحشون نگاه نکنید.(چه اصلاح طلب و چه اصولگرا)
    هر وقت که به منافعشون نباشه ، زود حزبشون رو عوض میکنن!!!
    اما حداقل در مورد سپاه ، اینطوری فکر نمیکنم.
    سپاه به هر صنعتی که وارد شده ، خوب عمل کرده.همینکه دشمن های ایران ، بشدت از سپاهی ها میترسن ، بنظرم مایه ابهت ایرانی ها هستن.
    و اینطور که شنیده شده ، سپاه داره از دانشجویان مستعد ، استفاده میکنه.
    آیا بنظر شما ، صنعت خودروسازی ما ، با گذشت 40 سال از انقلاب ، آیا از دانشجویان ، اونطور که باید ، استفاده کرده؟

  • ya.alimadad2006
    ya.alimadad2006 | ۶ بهمن ۱۳۹۷

    سلام بر همه.
    بنده ، نمیدانم که بر چه اساسی آقایان دارند نظر میدن.
    شما هر کاری رو که میخواهید شروع کنید ، اول باید با تقلید شروع کنید و اونقدر پیش برید تا به یک نتیجه برسید.
    حتی خود همین آقایان خارجی هم که عاشق سینه چاکشون هستید ، از طبیعت درس گرفتند و از قوانینی که در طبیعت هست ، استفاده کردند.
    هیچ کس نمیتونه از خودش چیزی رو که حتی بهش فکری هم نکرده ، بتونه ایجادش بکنه.
    اون کار ، هر چی باشه فرقی نمیکنه.
    میخواد آواز باشه ، کلاس رزمی باشه ، شنا باشه ، علوم ریاضی و هندسه باشه و ....
    فرقی نداره ، اول از تقلید شروع میکنی و بعدش تو اون زمینه اونقدر رشد میکنی که بالاخره بتونی صاحبنظر بشی.
    هیچکس بی اوستا چیزی نشد؛
    هیچ آهن ، خنجر تیزی نشد /
    هیچ قنادی نشد استاده کار ؛
    تا که شاگرد شکر ریزی نشد.
    خواهشا اول فکر کنید و بعد پیام بنویسید.

  • Blue Code
    Blue Code | ۶ بهمن ۱۳۹۷

    اینا نتیجه پولهای ناحقی است که از مردم گرفتید و یک محصول آشغال رو با چند برابر قیمت بیشتر به بازار روانه کردید. وقتی کاری با عشق نباشه ماندگار نیست اما خودروسازهای خارجی با عشق کار می کنند و وضعشون روز به روز بهتر میشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی