ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

گشنیز روی کاهش حملات تشنج ناشی از صرع تاثیر گذار است

تحقیق جدید دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا برای اولین بار به بررسی عملکرد خاص مولکول‌های گشنیز پرداخته تا چگونگی تاثیر آن را بر کاهش حملات تشنج آشکار کند. این گیاه از هزاران سال به عنوان درمان خانگی ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

تحقیق جدید دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا برای اولین بار به بررسی عملکرد خاص مولکول‌های گشنیز پرداخته تا چگونگی تاثیر آن را بر کاهش حملات تشنج آشکار کند. این گیاه از هزاران سال به عنوان درمان خانگی و سنتی مورد استفاده بشر قرار می‌گرفت و خواص دارویی گشنیز بر انسان پوشیده نبوده است.

گشنیز یک ماده ضد انعقاد است که باعث جلوگیری از تشنج در افراد مبتلا به صرع می‌شود. برخی از حملات تشنج صرع از طریق کانال‌های KCNQ پتاسیم در مغز به وجود می‌آیند. دانشمندان در ابتدا متابولیت‌های موجود در برگ گشنیز را مورد بررسی قرار دادند تا در مورد مولکول‌های خاصی که باید روی این کانال‌های پتاسیمی تاثیر بگذارند اطلاعات بیشتری کسب کنند.

خواص دارویی گشنیز

«جف آبوت» محقق ارشد در مورد تحقیق اینگونه گفت:

 گیاه گشنیز از قدیم به عنوان یک ماده ضد انعقاد و یک متد درمان سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته. ما دریافتیم که خواص دارویی گشنیز به خاطر این است که این گیاه کلاسی از کانال‌های پتاسیم داخل مغز را فعال کرده و باعث کاهش فعالیت‌های تشنجی می‌شود.

ما یک ماده خاص به نام dodecenal را در گشنیز یافتیم که به بخش مشخصی از کانال‌های پتاسیم متصل شده، آن‌ها را باز کرده و تحریک پذیری سلولی را کاهش می‌دهد.

پیشتر هم تحقیقات متمرکزی که روی حیوانات انجام شد، اثر dodecenal را بر کاهش حملات تشنج مصنوعی ناشی از مواد شیمیایی نشان داده بود. به همین خاطر محققان پژوهش جدید نتیجه گرفتند که احتمالا dodecenal همان مکانیزم مولکولی در پس پرده فعالیت ضد انعقاد گشنیز است.

محققان از این تاثیر به عنوان یک عملکرد با نتایج موثر شگفت‌آور یاد کردند و بر این باورند که dodecenal می‌تواند به عنوان یک داروی تاثیرگذار ضد انعقاد مورد استفاده قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی