ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

لغو پرتاب راکت استارهاپر اسپیس ایکس ثانیه‌هایی قبل از پرتاب

اسپیس ایکس ساعاتی قبل تلاش کرد راکت استارهاپر را به پرواز در آورد. با وجود اینکه موتورها هم روشن شدند اما به طور ناگهانی پرواز لغو شد و این وسیله آزمایشی همچنان روی زمین باقی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

اسپیس ایکس ساعاتی قبل تلاش کرد راکت استارهاپر را به پرواز در آورد. با وجود اینکه موتورها هم روشن شدند اما به طور ناگهانی پرواز لغو شد و این وسیله آزمایشی همچنان روی زمین باقی ماند.

استارهاپر نسخه آزمایشی و کوچکتر از استارشیپ است. استارشیپ در نهایت قرار است وسیله سفر انسان ها به ماه و مریخ باشد. استارهاپر روی 3 پایه استوار است و با جنسی از فولاد ضد زنگ در حدود 9 متر عرض و 18 متر ارتفاع دارد. این وسیله تنها به یک موتور راکت رپتور مجهز است در حالی که استارشیپ نهایی به کمک بیش از 40 راکت به فضا خواهد رفت.

ایلان ماسک موسس اسپیس اکس پیش از این گفته بود که استاهاپر قرار است از زمین بلند شده، به پرواز در آید و در نهایت روی زمین فرود بیاید. در صورتی که این آزمایش با موفقیت انجام می شد، بلندپروازانه ترین تست استارهاپر را سپری می کرد. اما شرایط بر خلاف انتظار پیش رفت.

استارهاپر

در ساعت 8:32 دقیقه به وقت منطقه زمانی شرقی موتور روشن شد اما تنها در حدود 2 یا 3 ثانیه بعد مهندسان اسپیس ایکس یا شاید سیستم های خودکار، موتور را خاموش کردند و پرتاب لغو شد. ثانیه هایی بعد هم از دریچه ای در بالای استارهاپر آتش بلند شد. البته به نظر می رسد این آتش آسیب چندانی به استارهاپر وارد نکرده و به سرعت خاموش شده است.

هنوز دلیل لغو این پرتاب اعلام نشده. هفته پیش هم آزمایش موتور راکت استارهاپر با آتش سوزی همراه شده بود.

استارشیپ در نهایت قرار است بیش از 10 تن محموله و یا تا 100 انسان را به مریخ و ماه برساند. این فضاپیما به گونه ای طراحی شده که مشابه هواپیما قابل ارسال سریع به فضا و فرود و ارسال مجدد را داشته باشد. به این ترتیب در مقایسه به راکت های فالکون فعلی که تنها تا حدودی قابل استفاده مجدد هستند یک پیشرفت اساسی به حساب می آید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی