کمیته برگزار کننده بازی های پاراالمپیک و المپیک ۲۰۲۰ توکیو از طرح های خود برای مدال های این رقابت ها رونمایی کرد. همانطور که پیشتر در خبرها خواندید جالب ترین نکته در مورد این مدال ها آن است که طلا، نقره و برنز به کار رفته در ساخت آنها تماما از مواد بازیافتی در دستگاه های الکترونیک به دست آمده است.

برای ساخت مدال های مربوط به کلیه رشته های ورزشی مقامات ژاپنی بالغ بر ۸۰ هزار تن تلفن همراه و گجت الکترونیک را از سراسر ژاپن جمع آوری و بازیافت کرده اند و طبق پیش بینی های صورت گرفته مجموعا پنج هزار مدال به نفرات اول تا سوم هر دسته ورزشی اهدا می گردد. در میان انبوه زباله های الکترونیکی بازیافتی برای این منظور، آنطور که در وبسایت نهاد برگزار کننده آمده است تنها ۶ میلیون گوشی موبایل بازیافت شده که البته همگی آنها نیز از جانب صاحبانشان به نهاد برگزارکننده این رقابت ها بخشیده شده اند.

المپیک ۲۰۲۰ توکیو

طبق اعلام مقامات ژاپنی بعد از بازیافت ۸۰ هزار تن زباله الکترونیک مجموعا ۳۲ کیلوگرم طلا، ۳۴۹۲ کیلوگرم نقره و ۲۱۹۹ کیلوگرم برنز به دست آمده و بعد از فرایند باز شدن، استخراج و پالایش از این فلزات در ساخت طرح مدال های المپیک استفاده شده است که زاییده ذهن هنرمندی به نام Junichi Kawanishi هستند؛ او موفق شد در میان چهارصد شرکت کننده بهترین طرح را به کمیته برگزارکننده بازی های المپیک ارائه دهد.

برگزارکننده این رقابت ها ابراز امیدواری کرده است که تحویل داوطلبانه گوشی و گجت توسط شهروندان این کشور که با هدف ساخت مدال های المپیک کلید خورد در نهایت ژاپنی ها را به پیدا کردن راه های سریع و هوشمندانه برای حل مشکلات سوق دهد. همانطور که احتمالا میدانید در سال های گذشته پس  از اتمام بازی های المپیک استادیوم های برگزاری این بازی ها با وجود صرف میلیاردها دلار هزینه به بناهایی متروکه بدل شدند.

در وبسایت نهاد برگزارکننده بازی های المپیک آمده است:

امیدواریم که پروژه ما برای بازیافت قطعات الکترونیک کوچک و تلاش هایمان برای این پروژه زیست محیطی و ایجاد یک جامعه پایدار در نهایت به میراثی برای بازی های المپیک ۲۰۲۰ ژاپن بدل شود.