ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

زیان 408 میلیون دلاری تسلا در سه ماهه دوم سال 2019؛ بحران کماکان ادامه دارد

گزارش مالی مربوط به سه ماهه دوم سال 2019 نشان می دهد که شرکت تسلا موتورز باز هم متحمل زیان زیادی شده و 408 میلیون دلار ضرر کرده است.  این اتفاق در حالی رخ داده ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

گزارش مالی مربوط به سه ماهه دوم سال 2019 نشان می دهد که شرکت تسلا موتورز باز هم متحمل زیان زیادی شده و 408 میلیون دلار ضرر کرده است.  این اتفاق در حالی رخ داده که در سه ماهه دوم امسال تسلا به لحاظ فروش بسیار خوب عمل کرده و رکوردی عالی بر جای گذاشته است.

در چند وقت اخیر تسلا از لحاظ سوددهی با چالش های بزرگی روبرو بوده و نتوانسته تراز مثبتی از خود برجای بگذارد. به عنوان نمونه این کمپانی در طول سه ماهه اول امسال 702 میلیون دلار و در سه ماهه دوم سال 2018 برابر با 742 میلیون دلار ضرر کرده است.

اگر چه گزارش اخیر از بهبود اوضاع حکایت دارد، اما آمار و ارقام گویای آن هستند که تسلا هنوز با سرعتی بسیار بالا سرمایه های خود را دود می کند. پیش بینی می شد میزان درآمد تسلا به 6.41 میلیارد دلار برسد، اما این رقم فراتر از 6.35 میلیارد دلار نرفته است. همچنین وال استریت انتظار ضرر 0.40 سنتی برای هر سهم را داشت که این رقم نیز به 1.12 دلار رسیده است.

همانطور که پیشتر به اطلاعتان رسانده ایم، تسلا در سه ماهه دوم امسال توانسته 95,200 دستگاه از محصولات مختلف خود را به فروش برساند. نکته تامل برانگیز اینکه بخش اعظمی از این میزان را ارزان ترین ساخته این شرکت یعنی مدل 3 به خود اختصاص داده است.

نگاهی آماری به فروش برخی برندها

یک قانون نانوشته اما خیلی مهم در صنعت خودرو وجود دارد؛ طبق این قانون خودروسازان معمولا بیشترین سود را از فروش مدل های رده بالا و گران قیمت خود کسب می کنند و تولید مدل های رده پایین سود چندانی برای آنها ندارد.

با این حساب می توان نتیجه گرفت بهبود آمار با تکیه بر فروش بیشتر مدل 3 راهکار مناسبی نبوده و ممکن است مثل یک چاقوی دو لبه عمل کند.

برای سال 2019 تسلا فروش 360 الی 400 هزار خودرو را هدفگذاری کرده است. در نیمه اول امسال خودروساز کالیفرنیایی موفق به تحویل 158,200 دستگاه از محصولات خود شده و برای تحقق هدف فوق باید بتواند در ماه های آتی بیش از 200 هزار دستگاه دیگر به مشتریان تحویل دهد.

در زمان کنونی تسلا تقریبا از هر جهت تحت فشار قرار دارد. از یک سو داشتن نمایندگی های اختصاصی هزینه مضاعفی به این شرکت تحمیل می کند، از سوی دیگر با تولید مدل های الکتریکی توسط خودروسازان مطرح و با سابقه که جایگاه تثبیت شده ای در بازار دارند، عرصه بیش از پیش تنگ تر خواهد شد.

مساله چالش برانگیز دیگر اینکه مشوق های فدرال برای محصولات تسلا از 3,750 به 1,875 دلار کاهش یافته؛ حال آنکه رقبا کماکان از معافیت 3,750 دلاری سود می برند.

زمان انتظار زیاد برای تامین قطعات و سرویس خودروها و همچنین ایرادات مونتاژی متعدد مشکلات دیگری هستند که گریبانگیر تسلا شده و شکایاتی را به دنبال داشته اند. این مساله سبب شده تسلا برای حفظ آهنگ فروش قیمت برخی نسخه ها را کاهش دهد.

اگر چه تسلا در بدو ورود خود به صنعت خودرو به موفقیت های زیادی دست پیدا کرده، اما فراموش نکنیم خودروسازی یک تجارت بسیار پیچیده و دشوار بوده و هنوز مشخص نیست که این کمپانی بتواند در میان انبوه رقبا دوام بیاورد.

فارغ از اینکه زیان تسلا مقطعی است یا یک روند ادامه دار، برخی از سرمایه گذاران احساس خطر نموده و وضعیت را نامساعد می بینند. در هر حال 12 ماه پیش رو برای تسلا خیلی تعیین کننده و حیاتی خواهد بود و باید منتظر ماند و دید که آیا ایلان ماسک خواهد توانست شرکت خود را به سلامت از این برهه عبور دهد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mohammad_hody_jafary
    mohammad_hody_jafary | ۴ مرداد ۱۳۹۸

    برای شرکت‌های که سرعت رشد خیلی بالایی دارن زیان دادن بی‌معنیه. ارزش دارایی‌های شرکت چند میلیارد افزایش پیدا کرده ولی ۴۰۰ میلیون دلار ضرر هم دادن

مطالب پیشنهادی