ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ماجرای جالب تولید تنها ب ام و M5 جهان با موتور مکلارن F1

مک لارن F1 آخرین محصول خارج از شرکت بی ام و و بخش M Power آن بود که به موتوری از این شرکت مجهز شده است. این همکاری مشترک در نهایت افسانه مک لارن F1 ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۵

مک لارن F1 آخرین محصول خارج از شرکت بی ام و و بخش M Power آن بود که به موتوری از این شرکت مجهز شده است. این همکاری مشترک در نهایت افسانه مک لارن F1 را رقم زد که تبدیل به سریع ترین خودروی قرن 20 میلادی شد.

یک موتور 6.1 لیتری V-12 تنفس طبیعی ساخت بخش M Power برای  مک لارن توسعه داده شد. بی ام و قرار بود 350 موتور برای شرکت مک لارن تولید کند، اما این شرکت تنها 106 دستگاه مک لارن F1 را تولید کرده است. نکته ای که تا به امروز صحبتی از آن به میان نیامده بود قرار گیری این موتور روی یک بی ام و M5 اتاق E34 واگن است. این موتور برای گذراندن تست های نهایی پیش از نصب بر روی مک لارن F1، روی این M5 جایگذاری شده است.

مک لارن F1

بی ام و تنها یک نسخه از این M5 خاص را تولید کرده بود و مالکیت آن همچنان در دستان این شرکت است. این مسئله را دیوید کلارک مدیر اجرایی محصولات جاده ای مک لارن در بین سال های 1994 تا 1998 در مصاحبه با کریس هریس، مجری فعلی برنامه تاپ گیر رسانه ای کرد. او حتی با این خودرو عجیب رانندگی نیز کرده است.

او سواری با یک خودروی واگن با حداکثر قدرت 627 اسب بخار و 650 نیوتن متر گشتاور که صدای معرکه ای تولید می کند را غیرقابل باور توصیف کرده است. جالب است بدانید که موتور آن زمان M5 یک واحد 6 سیلندر با حداکثر قدرت 311 اسب بخار و 360 نیوتن متر گشتاور بوده است.

این بی ام و خاص تا به حال به صورت عمومی توسط شرکت سازنده به نمایش در نیامده و از سرنوشت دقیق آن نیز اطلاعاتی در دسترس نیست.

پیش از این در خبری به ساخت نسل جدید مک لارن F1 توسط طراح اصلی این ابرخودرو یعنی گوردن میوری اشاره کرده بودیم که می توانید این خبر را در اینجا مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی