ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تغییرات اقلیمی باعث ظهور گونه‌های جدیدی از قارچ‌های کشنده شده است

با ظهور و رشد گونه های قارچ کشنده طی چند سال اخیر محققان در پژوهشی جدید دریافته‌اند که گونه‌هایی از قارچ به خاطر تغییرات اقلیمی کره زمین به عواملی تهدید کننده و بیماری‌زا برای بشر ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

با ظهور و رشد گونه های قارچ کشنده طی چند سال اخیر محققان در پژوهشی جدید دریافته‌اند که گونه‌هایی از قارچ به خاطر تغییرات اقلیمی کره زمین به عواملی تهدید کننده و بیماری‌زا برای بشر تبدیل شده‌اند.

پیشتر و در سال 2009 یک گونه جدید قارچ کشنده برای اولین بار در بدن یک بیمار ژاپنی پیدا شد. از آن به بعد نمونه‌های دیگری از این قارچ که Candida auris نام دارد در بدن بیماران دیگر در سراسر دنیا نیز مشاهده شد. حالا محققان عقیده دارند که این رشد ناگهانی عامل بیماری‌زای جدید به خاطر تغییرات اقلیمی و گرمتر شدن کره زمین اتفاق افتاده است.

در واقع بیشتر گونه‌های قارچ با زندگی در محیط‌های طبیعی سرد سازگار بوده و به خاطر دمای بالاتر بدن انسان‌ها، اکثر این گونه‌ها در چنین محیطی قادر به رشد و تکثیر نیستند.

گونه های قارچ کشنده

با این حال به نظر می‌رسد که با گرمتر شدن کره زمین این قانون در حال تغییر است چرا که گونه‌های قارچ مذکور هم روند سازگار شدن با این آب و هوای گرم را در پیش گرفته‌اند. تحقیقی که توسط مدرسه سلامت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ انجام شده به همین مساله می‌پردازد.

خانواده‌های مختلفی از گونه‌های قارچی C. auris در سراسر دنیا به عنوان عوامل بیماری‌زا ظهور پیدا کردند. این خانواده‌های مختلف کاملا از هم دور بوده و در نقاط مختلفی از دنیا وجود داشتند. در واقع ظهور ناگهانی توانایی این قارچ‌ها برای آلوده کردن انسان‌ها نشان می‌دهد که C. auris احتمالا اولین گونه قارچی است که با اقلیم جدید کره زمین سازگار شده و در نتیجه به عنوان خطری برای سلامت انسان‌ها بروز کرده است.

دانشمندان در این تحقیق چند گونه مختلف از قارچ‌ها شامل C. auris و گونه‌های نزدیک به آن را مورد بررسی قرار داده و دریافتند که محدوده دمایی فعالیت C. auris نسبت به گونه‌های دیگر بالاتر است. بر اساس تخمین‌های فعلی تا به حال 30 تا 60 درصد افرادی که ب به گونه های قارچ کشنده C. auris آلوده شده‌اند جان خود را از دست داده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی