ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

امنیت حساب کاربری گوگل
تکنولوژی

امنیت در اولویت؛ ۴ عملی که امنیت حساب کاربری گوگل شما را تضمین می‌کنند

از ایمیل و اسناد گرفته تا تصاویر و یادداشت‌ها؛ حساب کاربری گوگل شما مخزنی از مهم‌ترین اطلاعات زندگی شماست. اما آیا تا امروز برای محافظت از این اطلاعات اقدامات کافی را انجام داده‌اید؟ اگر احساس ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

از ایمیل و اسناد گرفته تا تصاویر و یادداشت‌ها؛ حساب کاربری گوگل شما مخزنی از مهم‌ترین اطلاعات زندگی شماست. اما آیا تا امروز برای محافظت از این اطلاعات اقدامات کافی را انجام داده‌اید؟

اگر احساس می‌کنید که امنیت حساب کاربری گوگل شما در سطح مطلوبی نیست، در این مقاله چهار اقدام ضروری را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند ایمنی حسابتان را تضمین کنند. از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

1. تعریف یک آدرس ایمیل و شماره تلفن پشتیبان

امنیت حساب کاربری گوگل

اگر فقط یک بار تجربه قفل شدن اکانت گوگل را داشته‌اید، حتما می‌دانید که داشتن یک شماره تلفن یا آدرس ایمیل پشتیبان چقدر می‌تواند در بازگشایی مجدد حساب باعث صرفه‌جویی در زمان شود. چه برای حفظ امنیت و چه برای صرفه جویی در زمان، بهتر است که هر دوی این اطلاعات را در حساب گوگل خود وارد کنید.

برای انجام این کار لازم است مراحل زیر را دنبال نمایید:

1. در حساب کاربری گوگل، از سایدبار روی Security کلیک کنید تا به تنظیمات امنیتی وارد شوید.

2. در بخش Ways we can verify it’s you روی Recovery Phone و Recovery Email کلیک کرده و اطلاعات جدید را به آن‌ها بیفزایید. اطمینان حاصل کنید که آدرس ایمیل پشتیبان با آدرس جیمیلی که با حسابتان مرتبط شده تفاوت داشته باشد. پیشنهاد ما این است که همیشه برای این بخش از آدرس‌های ایمیل غیر گوگلی استفاده کنید.

امنیت حساب کاربری گوگل

اما در ادامه کار می‌توانید به بخش Personal Info سر زده و جزئیات بیشتری به اطلاعات کاربری‌تان اضافه کنید. در این قسمت سایر ایمیل‌های مرتبط با حساب گوگل را هم مشاهده خواهید کرد. گوگل در پروسه بازگردانی حساب کاربری ممکن است یکی از این آدرس‌های ایمیل را از شما بخواهد. اما اگر به هر دلیلی این اطلاعات نتوانستند در بازگشایی حساب کاربری به کمکتان بیایند بد نیست همیشه از دو دیتای زیر برای خود یک کپی داشته باشید:

  • تاریخچه رمزهای عبور: یکی دو رمز عبور اخیری که استفاده کرده‌اید کفایت می‌کند. اگر از نرم‌افزارهای پسورد منیجر استفاده می‌کنید، قطعا به این اطلاعات دسترسی دارید.
  • زمانی که حساب را ساخته‌اید: برای آگاهی از این موضوع این لینک را بخوانید.

2. فعالسازی احراز هویت دو مرحله‌ای

امنیت حساب کاربری گوگل

قبلا درباره مزایای استفاده از احزار هویت دو مرحله‌ای به شما گفته بودیم. با انجام این کار شما حساب گوگل‌تان را با یک لایه امنیتی اضافی محافظت خواهید کرد. با این تمهید امنیتی، دسترسی به حساب شما فقط با ترکیبی از یک پسورد و یک کد عددی پویا و زماندار ممکن می‌شود.

برای فعالسازی احراز هویت دو مرحله‌ای مراحل زیر را دنبال نمایید:

1. از سایدبار گوگل وارد بخش Security شوید.

2. در بخش Signing in to Google، روی 2Step Verification کلیک کنید.

3. در صفحه بعدی، روی دکمه Get Started کلیک نمایید.

در این مرحله گوگل از شما درخواست یک شماره تلفن می‌کند تا کد احراز هویت را به شکل پیامکی برایتان ارسال کند. البته در صورت تمایل می‌توانید این کد را به شکل پیام صوتی هم دریافت کنید. پس از تعیین شیوه دریافت، روی Next کلیک کنید.

در صفحه Next، کد شش رقمی که گوگل برایتان ارسال کرده را وارد کرده و دوباره روی Next کلیک کنید. حالا در لینکی که ظاهر شده روی Turn On کلیک کنید تا احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کرده باشید.

با انجام این کار، از این به بعد می‌توانید کد ورود به حساب گوگل را از طریق پیامک دریافت کرده یا آن را از نرم‌افزارهای Authenticator تحویل بگیرید. از هر روشی که استفاده می‌کنید، یادتان نرود که حتما کدهای پشتیبان را در جایی یادداشت کنید.

نحوه دریافت کدهای پشتیبان 

امنیت حساب کاربری گوگل

گاهی پیش می‌آید که شما نمی‌توانید به روش‌های معمول، کدهای احراز هویت را دریافت کنید. اصلا شاید گوشی‌تان گم شده یا به اینترنت دسترسی نداشته باشید، یا شاید اپلیکیشن Authenticator شما درست کار نکند.

مشکل هر چه که هست، نمی‌تواند مانع دسترسی شما به حساب کاربری گوگل‌تان شود. اگر قبلا به دریافت کدهای پشتیبان اقدام کرده باشید، اوضاعتان خوب است. می‌توانید با روشی که در ادامه می‌گوییم کدهای پشتیبان خود را دریافت کنید:

1. اگر در صفحه 2Step Verification نیستید، وارد مسیر Security > Signing in to Google شوید.

2. روی لینک Set Up در بخش Backup codes کلیک کنید.

3. ده کد بکاپ که توسط گوگل ایجاد شده را در جایی برای خود ذخیره کنید. شما می‌توانید آن‌ها را در فرمت پی دی اف دریاف کرده یا به شکل فایل تکست در جایی ذخیره نمایید. هر کدام از این کدها فقط یک بار قابلیت مصرف دارند.

اگر قبلا اقدام به ایجاد کدهای پشتیبان کرده بودید اما حالا در اختیارتان نیست، همین مراحل بالا را دنبال کنید، اما این بار به جای Backup codes گزینه Show codes را خواهید دید.

3. کنترل روی چیزهایی که در گوگل به اشتراک می‌گذارید

امنیت حساب کاربری گوگل

دزدان اطلاعات می‌توانند از مشخصات کاربری شما برای دزدیدن هویت‌تان استفاده کنند. به همین خاطر است که محافظت از داده‌هایی همچون تاریخ و محل تولد، شماره تلفن، آدرس ایمیل، آدرس محل سکونت و ... بسیار حائز اهمیت است.

بد نیست بدانید که میزان در دسترس بودن این اطلاعات برای دیگران به طور کامل قابل تنظیم است. برای این منظور کافیست در تنظیمات حساب گوگل وارد صفحه Control what people see about you شوید. سپس مسیر People & sharing > Choose what others see را دنبال کنید.

اینجا تعیین نمایش اطلاعات که عمومی باشند یا خصوصی کاملا به دست خودتان سپرده شده. اگر آیکن کره زمین را برای هر مورد انتخاب کنید، اطلاعات در معرض همگان به نمایش در می‌‌آید. اما در عین حال می‌توانید هر کدام را از چشم دیگران مخفی (هیدن) کنید. همچنین با انتخاب گزینه Your Organization می‌توانید نمایش اطلاعات خصوصی تماس‌تان را فقط به همکاران و هم‌تیمی‌هایتان محدود کنید.

4. قطع دسترسی برنامه‌های شخص ثالث به حساب گوگل

امنیت حساب کاربری گوگل

احتمالا طی سال‌های استفاده‌تان از حساب گوگل، برای ارتباط با آن به برنامه‌های شخص ثالث مختلفی دسترسی داده باشید. به عنوان مثال تقویم گوگل می‌تواند یکی از آن‌ها باشد، اما در عین حال ممکن است به برنامه‌هایی هم دسترسی داده باشید که استفاده زیادی از آن‌ها ندارید یا اینکه اعتمادتان به آن‌ها کامل نیست.

تحت این شرایط ایده بدی نیست که دسترسی مواردی که مورد اعتمادتان نیستند را قطع کنید. برای این کار روش زیر را دنبال نمایید:

در تنظیمات گوگل وارد صفحه Apps with access to your account شوید. روش‌های مختلفی برای ورود به این بخش از صفحه Security حساب گوگل وجود دارد.

1. روی لینک Manage third-party access در بخش Third-party apps with account access کلیک کنید، یا اینکه

2. روی Signing in with Google در بخش Signing in to other sites کلیک کنید.

حالا در صفحه بعدی، می‌توانید کلیه اپلیکیشن‌هایی که به نحوی به حساب گوگل شما دسترسی دارند را مشاهده کنید. با کلیک روی هر کدام، می‌توانید ببینید که کدام قسمت از حساب کاربری گوگل شما با آن اپلیکیشن در ارتباط است. اگر به هر دلیلی از دسترسی اپلیکیشن به حساب کاربری گوگل‌تان رضایت نداشتید، با کلیک روی Remove Access آن دسترسی را قطع کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی