ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رژیم غذایی پارینه سنگی
تکنولوژی

رژیم غذایی پارینه سنگی ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد

طبق تحقیقات انجام شده بر روی افراد، رژیم غذایی پارینه سنگی (Paleolithic Diet) ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را بالا می برد. رژیم غذایی پارینه سنگی این روزها باب شده است. از این رژیم ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

طبق تحقیقات انجام شده بر روی افراد، رژیم غذایی پارینه سنگی (Paleolithic Diet) ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را بالا می برد.

رژیم غذایی پارینه سنگی این روزها باب شده است. از این رژیم که با نام رژیم «مرد غارنشین» هم یاد می شود، برای کاهش وزن، سلامت دستگاه گوارش و کاهش فشار خون استفاده شده و باور عمومی این است که بر سلامت عمومی فرد تأثیر مثبت می گذارد.

رژیم غذایی پارینه سنگی، با توجه به مواد غذایی در دسترس در عصر حجر، توسط انسان های نخستین مورد استفاده قرار می گرفته. در این رژیم فرد می تواند گوشت، سبزیجات، آجیل و بعضی میوه ها را بخورد. در این رژیم غلات، حبوبات، ماست، نمک، شکر و روغن های فرآوری شده جایی ندارند.

نبود غلات در رژیم غذایی پارینه سنگی مشکلات متعددی را برای سلامت بدن در پی دارد

در تحقیق جدیدی که توسط دانشگاه ادیث کوان استرالیا (Edith Cowan University) انجام شد، پژوهشگران ۴۴ نفر از افراد بزرگسال که از رژیم غذایی پارینه سنگی و ۴۷ نفر دیگر که از رژیم غذایی معمولی (سبک غربی) پیروی می کردند را مورد بررسی قرار دادند.

دانشمندان متوجه شدند در خون افرادی که از رژیم پارینه سنگی پیروی می کردند، مقادیر زیادی ترکیب تری‌متیل‌آمین ان-اکسید (TMAO) وجود دارد. این ترکیب در معده فرد تولید شده و مقادیر زیاد آن منجر به بیماری های قلبی می شود. این ترکیب توسط نوع خاصی باکتری در بدن افراد پیروی کننده از رژیم پارینه سنگی، تولید می شود.

«Angela Genoni» پزشک ارشد این تحقیق معتقد است کمبود غلات در رژیم پارینه سنگی منجر به افزایش سطح این باکتری در بدن می شود:

«در رژیم پارینه سنگی فرد اجازه مصرف غلات را ندارد. می دانیم که غلات سرشار از نشاسته و فیبر و برای سلامت سیستم گوارش ضروری هستند. چون تری‌متیل‌آمین ان-اکسید در معده تولید می شود، کمبود غلات تنظیمات جمعیت باکتری های معده را به هم ریخته و منجر به افزایش این ترکیب در معده می شود.»

علاوه بر کمبود غلات، مصرف زیاد گوشت نیز بستر تولید تری‌متیل‌آمین ان-اکسید را مهیا کرده و احتمال جذب چربی های اشباع شده را تا دو برابر میزان توصیه شده افزایش می دهد. در رژیم غذایی پارینه سنگی تجمع باکتری های مفید نیز به هم خورده و علاوه بر مشکلات قلبی، مشکلات دیگری را هم برای سلامت فرد ایجاد می کند.

این تحقیق اخیراً در ژورنال European Journal of Nutrition به چاپ رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی