ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: تلویزیون هوشمند اندرویدی ایکس ویژن مدل 49XTU725

تلویزیون ها همچنان بخش جدایی ناپذیری از زندگی ما محسوب می شوند، اما بازار لوازم خانگی کشورمان طی ماه های اخیر به شدت متلاطم شده است. افزایش عجیب و غریب قیمت ها از یک سو، ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

تلویزیون ها همچنان بخش جدایی ناپذیری از زندگی ما محسوب می شوند، اما بازار لوازم خانگی کشورمان طی ماه های اخیر به شدت متلاطم شده است. افزایش عجیب و غریب قیمت ها از یک سو، فقدان گارانتی و خدمات پس از فروش از سوی دیگر، و حتی تردید در مورد اصل بودن کالاها، تنها بخشی از چالش های پیش روی خریداران برندهای خارجی محسوب می شوند. در این وضعیت، شرکت های داخلی فرصتی تازه یافته اند تا حضور پررنگ تری در بازار داشته باشند و با ارائه محصولات باکیفیت، جایگاه خود را در ذهن و خانه مشتریان تثبیت کنند. مادیران یکی از قدیمی ترین شرکت های فعال در این حوزه است که در سال 1385 با معرفی برند ایکس ویژن (X.Vision) وارد بازار محصولات صوتی و تصویری شد. ما در این مطلب می خواهیم یکی از جدیدترین محصولات این شرکت یعنی تلویزیون ایکس ویژن 49XTU725 را بررسی کنیم.

ایکس ویژن 49XTU725 به عنوان یک محصول میان رده در بین تلویزیون های این شرکت قرار می گیرد، اما ویژگی های قابل قبولی دارد. فهرست مشخصات اصلی این دستگاه را در زیر می بینید:

  • پنل LED با درجه کیفی +A
  • رزولوشن 4K/UHD
  • پشتیبانی از استاندارد HDR10
  • سیستم صوتی Pure Sound
  • سیستم عامل اندروید 6.0
  • پردازنده 4 هسته ای
  • 8 گیگابایت حافظه داخلی
  • قیمت حدود 5.5 میلیون تومان

مشخصات فوق [حداقل روی کاغذ] بسیار جذاب هستند، اما آیا در عمل هم رضایت شما را جلب می کنند؟ در ادامه با بررسی تلویزیون ایکس ویژن 49XTU725 همراه ما باشید.

بررسی ویدیویی

طراحی و کیفیت ساخت

تلویزیون ایکس ویژن 49XTU725 طراحی کلاسیک و زیبایی دارد، هرچند شاید کمی قدیمی به نظر برسد. حاشیه بسیار کم اطراف نمایشگر و ضخامت ناچیز پنل اصلی به زیبایی هرچه بیشتر دستگاه کمک می کند. با این حال بخش پایینی فریم دستگاه که میزبان لوگوی ایکس ویژن و اسپیکرهاست، می توانست بهتر از این باشد.

کیفیت فریم دستگاه قابل قبول به نظر می رسد و تا حدودی می تواند در برابر ضربات فیزیکی یا خمش مقاومت کند. خود پنل هم اندکی انعطاف پذیر است و با روکش مات، به راحتی خش نمی افتد. مابقی بدنه دستگاه از جنس پلاستیک خشک ساخته شده و در بهترین حالت، معمولی به نظر می رسد.

مادیران چند دکمه کنترلی برای روشن کردن دستگاه، تنظیم ولوم و تغییر کانال را پشت بدنه قرار داده تا یکپارچگی نمای جلویی حفظ شود. صدای کلیک این دکمه ها کمی خشک است ولی احتمالاً هیچوقت از آنها استفاده نمی کنید و مشکلی را احساس نخواهید کرد.

پایه های تلویزیون ایکس ویژن 49XTU725 بسیار ظریف طراحی شده اند و با پیچ سر جای خود محکم می شوند تا وزن 11.5 کیلوگرمی دستگاه را تحمل کنند. ضخامت تلویزیون به 7 سانتیمتر می رسد و با احتساب پایه ها، حداقل به 26 سانتی متر فضا برای استقرار آن نیاز دارید.

قابلیت های ارتباطی

تمام درگاه های ارتباطی تلویزیون ایکس ویژن 49XTU725 روی لبه سمت راست پشت بدنه قرار گرفته و مجموعه نسبتاً کاملی را شامل می شود. از بالا به پایین شاهد درگاه های زیر هستیم:

  • درگاه S/PDIF برای اتصال صوتی دیجیتال
  • دو درگاه USB 2.0 با توان 500 میلی آمپر
  • درگاه شبکه LAN
  • سه درگاه HDMI 2.0
  • ورودی آنتن
  • ورودی AV
  • خروجی صدای 3.5 میلیمتری

علاوه بر پورت های فیزیکی، این تلویزیون از ارتباط وای فای برای اتصال به شبکه اینترنت و همچنین استانداردهای وای-فای دایرکت و میراکست برای انتقال بیسیم تصویر از طریق شبکه هم پشتیبانی می کند. با استفاده از درگاه های USB می توانید ماوس و کیبورد را به تلویزیون متصل کرده و راحت تر از آن استفاده نمایید.

تلویزیون ایکس ویژن 49XTU725 همانند دیگر محصولات مشابه بازار از دو ریموت کنترل بهره می برد. ریموت کنترل ساده این دستگاه تمام نیازهای شما را برآورده می کند، مگر اینکه به تعداد زیادی دکمه روی یک قطعه پلاستیکی با ابعاد عجیب و غریب علاقه داشته باشید.

امکانات هوشمند

تلویزیون ایکس ویژن 49XTU725 به سیستم عامل اندروید 6 (نسخه AOSP) مجهز شده تا تمام امکانات یک دستگاه هوشمند از جمله مرور وب و نصب اپلیکیشن های مختلف را در اختیار شما بگذارد. چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس 1.6 گیگاهرتز، پردازشگر گرافیکی Mali T720 MP2 و 1.5 گیگابایت حافظه رم، وظیفه اجرای رابط کاربری و برنامه ها را بر عهده دارند و حدود 8 گیگابایت حافظه داخلی هم برای نصب اپ و ذخیره سازی اطلاعات در اختیار دارید.

این مجموعه سخت افزاری اگرچه در دنیای موبایل و تبلت حرفی برای گفتن ندارد، اما برای یک تلویزیون هوشمند کافی به نظر می رسد. لود کامل سیستم عامل حدود 25 ثانیه طول می کشد و پس از آن، مرور رابط کاربری نسبتاً روان انجام می گیرد. نصب برنامه ها کمی بیشتر از انتظار زمان می برد ولی اجرای آنها سریع است.

این تلویزیون به شکل پیش فرض مجموعه ای از اپلیکیشن های کاربردی مانند فیلیمو، دیجی کالا، آخرین خبر و Accuweather را دارد. علاوه بر اپلیکیشن های پیش فرض دستگاه، می توانید کافه بازار را روی تلویزیون ایکس ویژن 49XTU725 نصب کرده و به دنیایی از برنامه ها دسترسی داشته باشید؛ البته حواستان به توان سخت افزاری دستگاه و محدودیت های حافظه هم باشد. طبیعیست که هرچه اپ های بیشتری نصب کنید، سرعت لود و کارکرد دستگاه پایین تر می آید.

سیستم عامل اندروید به خوبی از اکثر فرمت های صوتی و تصویری موجود پشتیبانی می کند و پردازنده دستگاه به راحتی از عهده پخش ویدیوهای جدید با فرمت H.265 هم بر می آید، ضمن اینکه با تمام فرمت های زیرنویس هم سازگار است.

پخش کننده داخلی دستگاه با شناسایی فایل های موجود در حافظه فلش یا هارد اکسترنال، به سرعت آنها را در دسته های ویدیو، عکس و موسیقی دسته بندی کرده و برای اجرا در اختیار شما می گذارد. رابط کاربری این برنامه بسیار ساده طراحی شده و از گزینه ها و تنظیمات اضافه خبری نیست.

کیفیت صدا و تصویر

همه ویژگی ها و قابلیت های تلویزیون زیر سایه کیفیت پخش محتوا قرار می گیرد، یعنی اگر تصویر با کیفیتی نبینید و صدای شفافی نشنوید، طراحی زیبا و رابط کاربری هوشمند به هیچ دردی نمی خورند. تلویزیون ایکس ویژن 49XTU725 با پنل 49 اینچی 4K/UHD و بلندگوهای پرقدرت 15 واتی Pure Sound تجربه لذت بخشی را نوید می دهد اما در عمل چگونه است؟

قبل از پاسخ دادن به سؤال فوق باید به دو نکته مهم اشاره کنیم. اگرچه تلویزیون ایکس ویژن 49XTU725 به پنلی با درجه کیفی +A مجهز شده که یکی از بالاترین استانداردهای دنیای نمایشگر محسوب می شود، اما نباید انتظار کیفیت پنل های IPS ال جی یا QLED های سامسونگ را داشته باشید. البته مادیران اعلام کرد که در تولیدات جدید این محصولات از پنل های IPS استفاده می کند. دوم اینکه خروجی نهایی به کیفیت محتوای ورودی شما بستگی دارد؛ یعنی مثلاً تماشای شبکه های داخلی روی تلویزیون HD یا تلویزیون UHD تفاوتی نمی کند. برای لذت بردن از تلویزیون های 4K حداقل به محتوای فول اچ دی با بیت ریت بالا نیاز دارید، چون محتوای 4K به این راحتی ها گیر نمی آید.

با در نظر گرفتن تمام شرایط، می توان کیفیت تصویر تلویزیون ایکس ویژن 49XTU725 را به عنوان یک محصول میان رده 5.5 میلیون تومانی، رضایت بخش توصیف کرد. از زاویه روبرو شاهد غنای رنگ مطلوب و کنتراست خوب هستیم که طبق ادعای سازنده به رقم 3000:1 می رسد. زاویه دید پنل در دو راستای عمودی و افقی 178 درجه اعلام شده ولی در عمل با افزایش زاویه، اندکی کاهش کنتراست را تجربه می کنیم و از غنای رنگ ها هم کاسته می شود؛ به خصوص رنگ سفید که به خاکستری می زند. این مسئله هم احتمالاً با استفاده از پنل های IPS به حداقل خواهد رسید.

image

مادیران چند حالت مختلف را برای پخش محتوای ویدیویی در نظر گرفته که طبق تجربه ما، حالت پویا و حالت ورزشی بهترین گزینه ها هستند و بین دیگر گزینه ها تفاوت محسوسی دیده نمی شود.

تلویزیون ایکس ویژن 49XTU725 از استاندارد HDR10 هم پشتیبانی می کند، یعنی می تواند محتوایی با بازه دینامیکی گسترده را نمایش دهد. البته این قابلیت فقط محدود به فایل هایی است که از طریق درگاه USB پخش می شوند و روی درگاه های HDMI یا در حالت استریم زنده فعال نیست.

پخش کننده هوشمند این تلویزیون، خودش محتوای HDR را تشخیص داده و به شما اطلاع می دهد که در حال تماشای این نوع ویدیو هستید. نکته عجیب این است که با خاموش کردن حالت HDR از منوی تنظیمات، با تصویری تاریک و فاقد جزئیات روبرو می شوید و باید حتماً حالت HDR را روشن کنید. ما تا به حال چنین وضعیتی را در هیچ تلویزیونی ندیده ایم. عجیب تر اینکه ویدیوهای استاندارد به شکل عادی و با کیفیت مطلوب پخش می شوند اما فعال یا غیر فعال کردن HDR تأثیر خاصی روی آنها ندارد.

image

از لحاظ فنی هم با دو مسئله روبرو هستیم. اول اینکه نمایش محتوای 10 بیتی HDR10 به شکل واقعی روی پنل های 8 بیتی ممکن نیست. تلویزیون ایکس ویژن هم مثل اکثر برندهای مطرح دنیا از پنل 8 بیتی استفاده می کند و به همین دلیل توانایی پخش تصاویر 10 بیتی را ندارد. با این حال بازه دینامیکی گسترده (HDR)، به مراتب بهتر از بازه دینامیکی استاندارد (SDR) است. مسئله دوم، حداکثر روشنایی مورد نیاز برای نمایش محتوای HDR10 است. معمولاً نمایشگرهای سازگار با این استاندارد به حداکثر روشنایی بالای 500 نیت نیاز دارند اما روشنایی پنل محصول مادیران به 300 نیت محدود است.

استفاده از تلویزیون ایکس ویژن 49XTU725 به عنوان نمایشگر ثانویه برای لپ تاپ یا کامپیوتر، به خوبی تفاوت رزولوشن 4K و HD را به شما نشان می دهد. تجربه دسکتاپ با رزولوشن 4K روی این تلویزیون بسیار لذت بخش است و مهم تر از آن با تصویری بسیار شفاف و واضح روبرو می شوید که مطالعه ریزترین نوشته ها در آن از فاصله دور، کار ساده ای خواهد بود. خوشبختانه درگاه HDMI این تلویزیون هم تأخیر بسیار ناچیزی دارد و به راحتی می توانید با ماوس و کیبورد در محیط ویندوز کار کنید.

image

یکی از مشکلات مهم تلویزیون ایکس ویژن 49XTU725 یکنواخت نبودن نور پس زمینه است. اگر از نمای روبرو به صفحه سفید نگاه کنید، بخش هایی از پنل و به خصوص لبه های آن تاریک تر از دیگر قسمت ها به نظر می رسند که جلوه زیبایی ندارد. البته شرکت مادیران اعلام کرد که این مشکل را در نسل جدید تلویزیون هایش حل کرده است و محصولات موجود در بازار، با این مسئله مواجه نیستند.

تلویزیون ایکس ویژن 49XTU725 به دو اسپیکر پرقدرت 15 واتی و فناوری اختصاصی Puresound مجهز شده که از لحاظ حجم، کیفیت و وضوح صدا کاملاً قابل قبول هستند. البته به خاطر فقدان ساب ووفر، خبری از صدای بیس نیست. به همین دلیل برای گوش دادن به موسیقی باید از سیستم های صوتی خانگی استفاده کنید که هم از طریق خروجی دیجیتال S/PDIF و هم از طریق خروجی AUX توانایی اتصال به دستگاه را دارند. این تلویزیون از فناوری بلوتوث برای انتقال صدا بی بهره است.

جمع بندی

تلویزیون ایکس ویژن 49XTU725 یکی از خوش قیمت ترین محصولات 4K بازار کشورمان محسوب می شود، ولی اول باید به این سؤال پاسخ دهید که آیا رزولوشن 4K می خواهید یا نه. همان طور که گفتیم محتوای 4K به این راحتی ها گیر نمی آید. فعلاً باید به ویدیوهای فول اچ دی بسنده کنید و امیدوار باشید که در آینده ای نه چندان نزدیک، رزولوشن های بالاتر هم فراگیر شوند.

اگر به سؤال فوق پاسخ مثبت می دهید، تلویزیون ایکس ویژن می تواند به یکی از گزینه های اصلی شما بدل شود. این محصول به عنوان یک تلویزیون هوشمند تمام نیازهای شما را برآورده می کند؛ از سیستم عامل اندروید با قابلیت های نامحدود گرفته تا کیفیت صدا و تصویر مطلوب و درگاه های ارتباطی متعدد.

در کنار رزولوشن بالا، پشتیبانی از استاندارد HDR10 هم یکی از نقاط قوت تلویزیون ایکس ویژن 49XTU725 محسوب می شود که البته محدودیت هایی هم دارد؛ از جمله اینکه فقط روی ورودی USB کار می کند (آن هم به شکل عجیب و غریب) و اینکه فعال کردنش روی فایل های معمولی تأثیر خاصی ندارد.

از آنجا که قیمت محصولات مشابه از برندهای پرآوازه خارجی بین 2 تا 3 برابر بیشتر است، به نظر می رسد تلویزیون ایکس ویژن 49XTU725 با قیمت حدود 5.5 میلیون تومان، گارانتی دو ساله و پشتیبانی کامل شرکت باسابقه مادیران بتواند به یکی از انتخاب های اصلی خریداران تبدیل شود. در ادامه نقاط قوت و ضعف این محصول را مرور می کنیم.

نقاط قوت تلویزیون ایکس ویژن 49XTU725
  • کیفیت ساخت مناسب
  • رزولوشن 4K
  • سیستم عامل اندروید
  • رابط کاربری ساده
  • توان سخت افزاری مطلوب
  • ورودی های متنوع
  • پشتیبانی از فرمت فایل های مختلف
  • اپلیکیشن های پیش فرض فیلیمو، دیجی کالا، آخرین خبر و Accuweather
  • کیفیت صدای رضایتبخش
  • قیمت بسیار خوب
نقاط ضعف تلویزیون ایکس ویژن 49XTU725
  • طراحی نسبتاً قدیمی
  • حداکثر روشنایی کمتر از رقبا
  • پراکندگی نامناسب نور پس زمینه
  • محدودیت حالت HDR به ورودی USB
  • فقدان بلوتوث
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۷ مرداد ۱۳۹۸

    نسخه اندروید روی این تلویزیون نسخه TV هست یا موبایلی؟ اپ های اندروید نسخه TV روی اون قابل نصب هستن یا نه؟

  • AmirMohammad Avajian
    AmirMohammad Avajian | ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

    سلام آقای مقدسی ، امیدوارم حالتون خوب باشه ، به راهنماییتون بشدت احتیاج دارم ، شما از بین دو مدل 55XTU725 و 55XKU635 کودوم رو پیشنهاد میکنید ، ممنون از شما

  • molavy
    molavy | ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

    بچه خواهر تازه ازدواج کرده بود، من یک سامسونگ کرو ۶۵ خرید سر یک هفته یک خط از بالا افتاد تا پایین، رفت گارانتی بعد یک ماه اومد

  • Ehsan Karami
    Ehsan Karami | ۱۱ مرداد ۱۳۹۸

    دوستان خداشاهده لاگین کردم که فقط این رو بگم TV ایکس ویژن اشغال هست من یه مدل اندرویدی این ایکس ویژن دارم دوستان روی کاغذ همه چی خوبه ولی اصلان جواب گوی نصب برنامه نیست به هیچ وجه همش هنگ میکنه بایه بد بختی. فایل اندرویدی رو خریدم که فلش کنم. به جالب ترین ایرادش این بود که بعد یک مدت دیگه شانسی آندروید بالا می مد و روی آرم ایکس ویژن گیر میکرد هرچیهم که فلش میکردم تا نصفه میگردد فایل رو بردم نمایندگی دروست کردن از اون موقع به بعد دیگه به سینما خانوادگی الجی وصل نمیشه و هرچیزی کابل اچ دی ام ای رو میزنی بازم سیاه هست تصفیر خلاصه که دیگه هم دروست نشد.
    بعد از 6ماه کار کردن تمام پیچ های پشت پنل لق شد و افتاد دونه دونه کف خونه پیدا میگردیم. صدا افتضاح است بلندگو لق شده تو جاش. من یک الجی معمولی 32اینچ هم دارم توپخونه والا بخدا کیفیت تصاویر و سهولت استفاده کردن از برنامه هاش خیلی عالیه
    . به جرات میگم خرید تلوزیون ایرانی بزرگ ترین اشتباه من بود گول تبلیغات رو خوردم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی