ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اتصال کیبورد به گوشی
تکنولوژی

چگونه به گوشی های اندرویدی کیبورد متصل کنیم؟

گوشی‌های اندرویدی راه درازی آمده‌اند که امروز بتوانیم آن‌ها را جایگزین لپ‌تاپ‌ و رایانه‌های دسکتاپ کنیم. اما با این وجود، و با تمام پیشرفت‌های حاصل شده، گوشی‌های اندرویدی هنوز در یک زمینه از رایانه‌ها عقبترند: ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰

گوشی‌های اندرویدی راه درازی آمده‌اند که امروز بتوانیم آن‌ها را جایگزین لپ‌تاپ‌ و رایانه‌های دسکتاپ کنیم. اما با این وجود، و با تمام پیشرفت‌های حاصل شده، گوشی‌های اندرویدی هنوز در یک زمینه از رایانه‌ها عقبترند: تایپ کردن.

اگر تمام کیبوردهای شخص ثالث اندروید را هم امتحان کرده باشید، باز هم سرعت تایپ شما با یک کیبورد فیزیکی حداقل سه برابر بیشتر از آن‌هاست، چرا که وقتی به سرعت احتیاج دارید، تایپ با صفحه لمسی خیلی سرعت ندارد.

اما خبر خوشحال کننده این است که اندروید اجازه اتصال کیبورد فیزیکی به گوشی را هم به شما داده. در این مقاله روش اتصال کیبورد به گوشی اندروید را با هم مرور خواهیم کرد، پس تا پایان با ما همراه باشید.

کابل OTG تمام چیزیست که به آن احتیاج دارید

اتصال کیبورد به گوشی
کابل OTG

همانطور که می‌دانید دیوایس‌های اندرویدی باریک‌تر از آن هستند که درگاه USB داشته باشند. پس در آن‌ها چطور باید اتصال کیبورد به گوشی را انجام داد؟ پاسخ کابل USB از نوع OTG است. این کابل‌ها که در اشکال و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند را می‌توانید با قیمتی نه چندان زیاد از بازار تهیه کنید.

اتصال کیبورد به گوشی
تبدیل USB به میکرو USB

اما در کنار کابل OTG شما به یک آداپتور USB به میکرو USB (برای گوشی‌های قدیمی) یا یک آداپتور USB به USB تایپ C (برای گوشی‌های جدید) هم احتیاج خواهید داشت. بنابراین بسته به نوع درگاه گوشی حتما کابل مناسب را خریداری کنید.

در حال حاضر فروشگاه‌های اینترنتی کالای دیجیتال همچون دیجی کالا و آل دیجیتال تمامی این کابل‌ها و تبدیل‌ها را به فروش می‌رسانند.

نصب و راه‌اندازی کیبورد USB برای اندروید

اتصال کیبورد به گوشی

به محض آنکه کیبورد را از طریق تبدیل‌ها و کابل‌ها به گوشی متصل کردید، باید یکی دو دقیقه‌ای را به تنظیم و راه‌اندازی آن اختصاص داده و سپس به کار با آن مشغول شوید. برای این کار مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • وارد Settings اندروید شوید
  • روی General Management اشاره کنید
  • به بخش Language and input وارد شوید
  • روی گزینه Physical keyboard اشاره کنید
  • زیر بخش مرتبط با کیبوردی که به گوشی متصل کرده‌اید (مثلا مجیک کیبورد اپل) می‌توانید برای هر کدام از اپلیکیشن‌های کیبوردی که روی گوشی‌تان نصب شده (مثلا جی بورد گوگل) یک Layout تعیین کرده تا کاملا مطابق سلیقه خودتان باشد

کار تمام است! حالا می‌توانید هر اپلیکیشنی را باز کرده و از تایپ با کیبورد فیزیکی‌تان در اندروید لذت ببرید.

نکته: اسکرین‌شات‌هایی که می‌بینید مربوط به گوشی گلکسی اس 8 سامسونگ و اندروید 8.0 اوریو هستند. بسته به نوع گوشی یا نسخه اندروید، فرآیند اتصال کیبورد به گوشی برای شما ممکن است کمی متفاوت باشد.

ترفندهایی که بد نیست با آن‌ها آشنا باشید

جالب است بدانید که اندروید از بعضی دکمه‌های «ویژه» روی کیبورد پشتیبانی به عمل می‌آورد؛ به عنوان مثال دکمه‌های Home، End، Page Up، Page Down و Delete. این دکمه‌ها زمانی که مشغول تایپ یک مقاله یا یادداشت بلند هستید برای بالا و پایین کردن صفحه و حذف کلمات اضافی به میزان زیادی کاربردی هستند.

همچنین با دکمه Enter هم می‌توانید به پاراگراف بعدی بروید و جمله جدیدی آغاز کنید. یکی دیگر از دکمه‌های فعال کیبورد هم Print Screen است که با آن به سرعت می‌توانید از محیط اندروید اسکرین شات بگیرید که دردسرهای نگه داشتن دکمه پاور و صدا را ندارد.

اما دکمه Windows یا Cmd در کیبوردهای مک هم بسته به نسخه‌ای از اندروید که استفاده می‌کنید، قابلیت خاصی را فعال می‌کند. مثلا در گلکسی اس 8 با اندروید 8.0 شاهد احضار دستیار هوشمند گوگل اسیستنت خواهید بود.

دکمه‌های مدیای کیبوردهای فیزیکی هم در اندروید پشتیبانی می‌شوند، اما بسته به مدل کیبورد ممکن است نتایج متفاوتی ببینید. مثلا با کیبوردهای معمولی دکمه‌های کنترل پخش موزیک به خوبی کار می‌کنند، اما با یک کیبورد خاص (مثلا مجیک کیبورد اپل) ممکن است از فشردن دکمه‌ها نتیجه‌ای نگیرید.

اما استفاده از کیبورد فیزیکی در اندروید با تمام نکات خوب و مثبتش، دو نقطه ضعف اساسی دارد: اول این که نمی‌توانید به سرعت میان زبان‌های مختلف سوییچ کنید و مورد دوم اینکه دسترسی به ایموجی‌ و کاراکترهای ویژه از طریق آن ممکن نیست.

چرا از یک لپ‌تاپ استفاده نکنیم؟

اگر چه لپ‌تاپ برای انجام کارهای روزمره اداری دیوایس مناسبی است، اما در بعضی موقعیت‌ها یک گوشی اندرویدی می‌تواند دیوایس مناسب‌تری ظاهر شود:

  • گوشی و کیبوردهای اندرویدی عمدتا ارزان‌تر از لپ‌تاپ هستند
  • هر وقت که بخواهید می‌توانید کیبورد را از گوشی جدا کرده و از آن به شکل مستقل استفاده کنید (لپ‌تاپ‌های 2 در 1 هم این قابلیت را دارند اما گران هستند)
  • می‌توانید تمام اطلاعات‌تان را در گوشی اندرویدی نگه دارید بدون آنکه نیاز باشد آن را با لپ‌تاپ همگام‌سازی کنید
  • در اندروید به اپلیکیشن‌هایی دسترسی دارید که شاید در لپ‌تاپ موجود نباشند
  • عمر باتری دیوایس‌های اندرویدی برای کارهایی مثل تایپ از بسیاری از لپ‌تاپ‌ها بیشتر است

با تمام این اوصاف آیا حاضر به استفاده از کیبورد فیزیکی در کار با گوشی‌های اندرویدی هستید؟ آیا تا حالا این کار را انجام داده‌اید؟ از تجربیات‌تان برای ما بگویید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • dr x dr xx
    dr x dr xx | ۹ مرداد ۱۳۹۸

    باسلام
    مقالتون خیلی خوب بود ولی ای کاش یک مقاله هم درباره ی چگونگی اتصال وایرلس کیبورد لپ تاپ به گوشی میزاشتید
    باتشکر

  • Meysam.n
    Meysam.n | ۹ مرداد ۱۳۹۸

    خیلی عالی
    اما بهتر بود همه ی قابلیت های otg معرفی بشه
    حالا من چند تا شو میگم
    اتصال فلش مموری
    اتصال رم بوسیله رم ریدر
    کیبورد و موس بی سیم و باسیم
    هارد اکسترنال که البته اندروید قادر به شناسایی فرمت exFAT نیست و باید شما هاردتون رو با فرمت FAT32 پارتیشن بندی کنید تا شناخته بشه در ضمن نیاز به سخت افزار قوی دستگاه اندروید داره
    وب کم
    چراغ یو اس بی
    کنترلر بازی
    شما با Hub usb میتونید چندتا ابزار به دستگاه تون وصل کنید به اینصورت که هاب رو به تبدیل otg و تبدیل رو به گوشی متصل می کنید و مثلا موس و کیبورد و فلش مموری رو به هاب میزنید و توسط گوشی شناخته میشه یا چند تا فلش که میتونید اطلاعات رو بین اونا انتقال بدید
    بازم میگم باید گوشیتون توان سخت افزاریش بالا باشه تا بتونه هاب رو ساپورت کنه
    نیاید خر منو بگیرید که گوشیمونو به فنا دادی!
    من روی a5 2017 خودم همه ی اینا رو تست کردم و جواب داده
    راستی میتونید با otg دو تا گوشی رو بهم وصل کنید و اطلاعات رو انتقال بدید و گوشی که otg بهش وصله میشه میزبان. یه خبر خوب برا سامسونگیا که همه اطلاعات گوشی قدیمی شون رو با نرم افزار smart switch بک آپ بگیرن و منتقل کنن به گوشی جدید سامسونگشون
    ببخشید سرتون رو درد آوردم خیلی طولانی شد
    شصت خودمم درد گرفت اینقد تایپ کردم
    اگه به دردتون خورد دعا یادتون نره???

    • Meysam.n
      Meysam.n | ۹ مرداد ۱۳۹۸

      یا ابالفضل چقد زیاد شده؟؟
      از خود مقاله هم بیشتر شد
      از آقای بیگ زاده هم تشکر میکنم

    • امین بیگ‌زاده
      امین بیگ‌زاده | ۹ مرداد ۱۳۹۸

      خیلی ممنون بابت این اطلاعات خوب :)
      البته هدف این مقاله کاربردهای OTG نبود. برای خود OTG حتما یه مقاله مجزا کار می کنیم.

مطالب پیشنهادی