لاس وگاس عربستان؛ شهر بیابانی ۵۰۰ میلیارد دلاری با دایناسورهای رباتیک و تاکسی‌های پرنده

لاس وگاس عربستان؛ شهر بیابانی ۵۰۰ میلیارد دلاری با دایناسورهای رباتیک و تاکسی‌های پرنده

اطلاعات تازه ای در مورد برنامه بسیار جاه طلبانه عربستان برای ساخت یک ابر شهر ۵۰۰ میلیارد دلاری در بیابان منتشر شده که گفته می شود «پروژه نئوم» (Neom project) نام دارد. بر اساس گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، بر اساس برنامه ریزی ها، عربستان می خواهد این شهر را که به اندازه ایالت ماساچوست خواهد بود به تکنولوژی های بسیار مدرن و در مواردی بسیار عجیب و غریب مجهز سازد.

اطلاعات تازه ای در مورد برنامه بسیار جاه طلبانه عربستان برای ساخت یک ابر شهر 500 میلیارد دلاری در بیابان منتشر شده که گفته می شود «پروژه نئوم» (Neom project) نام دارد.

این گزارش بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط سه کمپانی مشاوره بزرگ جهان که در زمینه طراحی این ابر شهر آینده نگرانه مد نظر ولیعهد عربستان، شاهزاده محمد بن سلمان، به او مشاوره خواهند داد تهیه شده است. نام این شهر مدرن «نئوم» خواهد بود که از واژه یونانی «neos» به معنای جدید گرفته شده است.

اطلاعات تازه ای در مورد برنامه بسیار جاه طلبانه عربستان برای ساخت یک ابر شهر 500 میلیارد دلاری در بیابان منتشر شده که گفته می شود «پروژه نئوم» (Neom project) نام دارد.

از طرح های ارائه شده توسط مشاوران پروژه، استفاده از ابرهای مصنوعی برای ایجاد باران در بیابان، خدمتکاران رباتیک برای انجام کارهای خانه و ساحلی دارای شن هایی که در تاریکی می درخشند اشاره کرد. از دیگر پیشنهادهایی که برای ساخته این شهر بسیار پیشرفته ارائه شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاکسی های پرنده. بر اساس یکی از این گزارشات، در آینده رانندگی تنها به خاطر لذت و هیجانش خواهد بود و نه حمل  نقل
  • یک ماه مصنوعی بسیار غول پیکر که هر روز غروب روشن خواهد شد
  • یک سیستم امنیتی و نظارت بسیار پیشرفته و پیچیده که در آن از پهپاد، دوربین های امنیتی مدار بسته و تکنولوژی تشخیص چهره برای تحت نظر داشتن تمامی شهروندان در تمام مدت در فضاهای عمومی
  • تکنولوژی بارورسازی ابرها برای خلق ابرهای مصنوعی و تولید باران بیشتر به صورت طبیعی در بیابان های عربستان سعودی امکان پذیر است
  • کلاس های درس که توسط معلمان هولوگرافیک مدیریت  می شود. نئوم پیشروترین سیستم آموزشی جهان را خواهد داشت
  • جزیره ای شبیه پارک ژوراسیک پر از دایناسورهای رباتیک برای سرگرم کردن ساکنان و بازدید کنندگان
  • یک فضای غذاخوری با بالاترین سرانه رستوران های دارای ستاره میشلین به ازای هر شخص نسبت به هر شهر دیگری در جهان

بیشتر بخوانید: حقایقی خواندنی و قابل تأمل درباره اقتصاد «عربستان سعودی»

اطلاعات تازه ای در مورد برنامه بسیار جاه طلبانه عربستان برای ساخت یک ابر شهر 500 میلیارد دلاری در بیابان منتشر شده که گفته می شود «پروژه نئوم» (Neom project) نام دارد.

نئوم یکی از پروژه های اصلی و بنیادین در چشم انداز ۲۰۳۰ بن سلمان برای مدرنیزاسیون و چند وجهی کردن اقتصاد عربستان سعودی و کاهش وابستگی این کشور به فروش سوخت های فسیلی است. عربستان سعودی با فاصله ای بسیار اندک پس از ایالات متحده، بزگر ترین تولید کننده کننده نفت در جهان است.

اطلاعات تازه ای در مورد برنامه بسیار جاه طلبانه عربستان برای ساخت یک ابر شهر 500 میلیارد دلاری در بیابان منتشر شده که گفته می شود «پروژه نئوم» (Neom project) نام دارد.

بدین ترتیب رونق اقتصادی در این کشور تا حدود زیادی به قیمت های جهانی نفت وابسته است، قیمت هایی که تعادل نداشته و دائماً در حال نوسان است. بن سلمان برای اولین بار در اکتبر ۲۰۱۷ در کنفرانس سرمایه گذاری موسوم به Future Investment Initiative از این پروژه سخن گفت و اعلام کرد که شهر نئوم «جایی برای کسانی است که در مورد جهان رویاپردازی می کنند».

اطلاعات تازه ای در مورد برنامه بسیار جاه طلبانه عربستان برای ساخت یک ابر شهر 500 میلیارد دلاری در بیابان منتشر شده که گفته می شود «پروژه نئوم» (Neom project) نام دارد.

نظمی النصر، مدیر اجرایی پروژه نئوم در این باره می گوید: «نئوم تماماً در مورد چیزهایی است که ضرورتاً متعلق به آینده و رویایی است. از این رو ما در مورد تکنولوژی صحبت می کنیم که بسیار بروز و فراتر از آن بوده و در برخی موارد هنوز در حال توسعه یا حتی در مرحله تئوری است». در حالی که دولت عربستان سعودی ادعا می کند این شهر «برترین ذهن ها و بهترین استعدادهای جهان» را جذب خواهد کرد نگرانی هایی در مورد چگونگی تامین هزینه های ساخت و جذب سرمایه برای این شهر آینده نگرانه وجود دارد. گفته می شود که سرمایه گذاری برای طراحی و توسعه  مراحل اولیه ساخت این پروژه از طریق وام دهندگان خارجی تامین شده است.

بیشتر بخوانید: حقایقی خواندنی درباره زندگی «محمد بن سلمان»، ولیعهد ولخرج و جنجالی عربستان سعودی

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۲ نظر

ورود

  • امیرعلی مرداد ۷, ۱۳۹۸

    عربها واقعا باهوش هستن. نمیخوام ازشون تعریف کنم بلکه حقیقتو میگم
    تو ناسا تا الان ده تا ایرانی کار کرده. اما اگه به سایت ناسا سر بزنین و لیست اعضا و کادرهاشو ببینین حدود ۳۰۰ تا عرب میبینین که کار کردن و میکنن. حتی مدیر بخش پیشرانه های جت ناسا که مهمترین بخش ناسا هست یه عرب بود که چندسال پیش بازنشست شد و یه امریکایی جاشو گرفت. درباره این مدیر عرب تو این بخش اینو بگم که تمام ساختار کاوش فضایی ناسا رو این فرد پایه ریزی کرد.
    نمیدونم کی تو گوشمون خونده عربها فلانن هوش ندارن مغز ندارن. در حالی که تو رتبه بندی رسمی ای کیو عربها ۹۰ هست ولی ما ۸۶ هستیم.
    کاش ده نفر داشتیم تو مملکت برا پاک کردن جامعه از این مزخرفات کار میکرد

    اما چرا عربستان ما با لج هست و چرا قبل انقلاب لج نبود؟
    شورش مکه رو رقم زدیم براشون. باعث کشته شدن سیصد زائر از کل کشورای دنیا شد. بعد انقلاب بارها برا چند نفر تروریست تو عربستان بمب فرستادیم. درسته عربستان شیعه داره و خیلیم شیعه داره اما اکثرشون مخالف فعالیتهای ما هستن. اکثرشون وطن پرست هستن. وطنشون عربستانه. ما تو کیسه حاجی ها بمب فرستادیم تا تو مکه منفجر بشه. مکه برا مسلمونا خیلی خیلی مقدسه
    ببینین ما برا حرم تو سوریه لشگر کشیدیم. اما باید خدا روشکر کرد به خاطر بمب و مواد منفجره که چندین بار فرستادیم عربستان لشگر نکشیده.
    چهل ساله شعار میدیم ال سعود باید به زیر کشیده بشه و مکه مدینه به دست ما بیوفته. فکر نکنین فقط شعاره. بلکه در پشت صحنه کارهای زیادی میشه.

    • علی زمانی مرداد ۷, ۱۳۹۸

      اما توجه کنید که بسیاری از جوامع عرب زبان، بیسواد یا کم سواد هستند و هیچ برندی در دنیای عرب در دنیا سراغ ندارید. اینکه حالا چند نفر در ناسا کار میکنند که نشد دلیل. فیروزنادری ایرانی هم در ناسا در GPL بود. اما لشکر بیسواد در ایران عصر ۱۴۰۰ داریم.

      • amirali مرداد ۷, ۱۳۹۸

        حرف منو متوجه نشدید
        ببینید اینکه بگیم به عربها توهین کنیم چون جماع عرب زبان بیسواد و کم سواد هست دور از انسانیته. یعنی اگه یکی انسان هست نباید اینطوری بگه. چون خودمونم بیسواد زیادی داریم. اگه ما به عربها توهین کنیم پس باید حق بدیم یه کشور دیگه به ما توهین کنه چون ما بیسواد داریم.
        یکی از بزرگترین جوامع چادر نشین رو ما داریم. اما بارها دیدم به عربهایی که تو صحرا میرن چادر میزنن برا دو سه روز تفریح توهین میکنن. اما هیچوقت نمیگن تو خاورمیانه بزرگترین جامعه ی چادر نشین تو کشور خودمونه. اگه توهین به عربها چون دو سه روز میرن چادر میزنن کار درستیه پس توهین به ما هم باید کار درستی باشه چون ما عشایر رو داریم.
        در اخر فیروز نادری هم زیر دست همون اقای عرب بود که اسمشو الان یادم نیست. اینو میگم چون خیلی دیدم میگن به عربها توهین میکنن بعدم میگن ما تو ناسا دانشمند داریم پس کارمون خوبه. اما به همینا باید بگم که این کارهامون تنها باعث دشمنی میشه.
        جالب اینه جدیدا میگن نه منظورمون عربهای اونور ابه عربهای خودمون نه. یعنی تو این قضیه اخر نژاد پرستی و تبعیض هستیم

    • امیر علی مرداد ۷, ۱۳۹۸

      حالا اگه تو مغزمون فرو نرفت، جدای از بحث انسانیت به منافع ملی فکر کنیم.
      سالهاست هرچی توهینه به عربها میشه و فکر نکنیم که این توهین و تحقیر ها فراموش میشه. بلکه ما چندین میلیون عرب داریم که عرق نژادی دارن همونطور که یک ترک یک کرد یک بلوچ یک فار یک لر عرق داره.
      فراموش نمیشه. بلکه تبدیل به کینه نفرت و جداسازی قومی و در اخر تبعیض میشه.

    • رضا مرداد ۹, ۱۳۹۸

      امیرعلی جان شما از وطن پرستی دیگران داری صحبت میکنی، بعد خیلی ریز داری تفرقه افکنی میکنی. چی میگی شما. منبع اطلاعاتی شما کجاست؟ اون شخصی هم که داری اشاره میکنی شارل العشی هست که لبنانی هست. کلا چند نفر مثل ایشون هست؟؟؟ منبعی که میگی ۳۰۰ تا عرب تو ناسا کار میکنن رو اینجا بذار. چرا رو هوا صحبت میکنی! آی کیو عربا بیشتر از ایرانیاس؟؟؟؟!!!! بازم رو هوا حرف میزنی. یه سرچ کن دانشمندان عرب تو ویکیپدیا واست میاره. بمب گذاری، شورش ! عزیزم بدون منبع صحبت نکن شما. کلا خودشو بکشه عربستان بیشتر از انگشتای دست متخصص و دانشمند نداره. اکثرا مصری و لبنانی و سوریه ای هستن. یکم سوادتو ببر بالا و با منبع صحبت کن. مشکل ما با عرب ها نیست مشکل ما با عربستان هست. شما یبار تشریف ببر ببین از نزدیک که چقد اینا آشغالن و تبعیض و نژاد پرستی رو چطور نشونت میدن. در آخرم رجوع کن به لیست زیر تا اسامی دانشمندای عرب رو ببین و خودت حساب کن چند تاشون عربستانی هستن. فقط یکی!!!
      https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_modern_Arab_scientists_and_engineers

      • علی مرداد ۹, ۱۳۹۸

        در اینکه شیخ محمد تونست دبی را از یه شهر ده هزار نفری در سال ۵۷ به مهمترین مرکز گردشگری دنیا تبدیل کنه که شک نداری. اگر خودشون متخصص نباشن اما از متخصصان دنیا خوب استفاده می کنند شما به امار نگاه کنید و ببینید روزی چند هزار ایرانی سفر می کنند به دبی برای سیاحت یا خرید. همه اینها نشانه آینده نگری اونهاست و در مقابل ما چه وضعیتی داریم. اگه عربا دوتا از شهرهای خوش آب و هوای ما را داشتند بزرگترین مراکز گردشگری دنیا را می‌ساختند

        • ساموئل مرداد ۱۲, ۱۳۹۸

          نمیدونم چه بلایی سر ما اومده اینطوری شدیم. خودم یکی از بهترین دوستام تو سان فرانسیسکو تو یکی از بهترین دانشگاه های دنیا و امریکا داره دکتریشو میگذرونه.
          تو اون دانشگاه اونقدر عرب و هندی و چینی دارن خودشم تعجب کرده.
          تازه بعضیا میان میگن چون یه کشور عقب موندس پس بهشون فحش بدین

      • ساموئل مرداد ۱۲, ۱۳۹۸

        و شما منبعتون از اینکه ناسا دست ایرانیاست داری؟ ناسا یه سازمان ملی هست. تو امریکا قوانین اینطوریه که سازمانی که ملی هست تمام بودجه پژوهش ها و کارمنداش منتشر میشه. یکی از دلایلی که پژوهشها تو ایران منتشر نمیشه با وجودی که از پول دولت هست اینه که ما چنین قانونی نداریم. همکلاسی من الان تو سن فرانسیسکو دکتراشو میگذرونه. تو امریکا اما طبق قانون هر پژوهش علمی که با پول مالیات هست باید در دسترس همه ی مردم باشه.
        شما به اسامی کارکنان ناسا نگاه بنداز. چون محاله منتشر نشده باشه.نمیدونم اون بالایی منظورش چی بوده ولی تو ناسا چون یه سازمان ملی هست همه میتونن کار کنن. چه عرب چه ایرانی چه افریقایی. تا جایی که میدونم هندیها بیشترین افراد رو تو ناسا دارن. بعد عربها.
        شما چرا عرب رو تنها تو عربستان میبینی/؟ مگه اون لبنانی عرب نیست؟ یاا اون سوری و مصری عرب نیستن؟ مگه بحث عربستانه؟ بحث عربه. شما داری به عربها فحش میدی.
        لینک زیر از سایت خود ناسا هست. شما اسامی رو فرصت کردی بخون. درست گفتی ناسا ۳۰۰ تا دانشمند عرب نداره. ۷۰۰ تا دانشمند عرب داره
        https://science.gsfc.nasa.gov/sci/staff

        عربستان هرچی باشه تو سطح علمی بالاتر از دانشگاه های تهران هست مخصوصا شریف. برا مقایسه بگم شما به سطح پژوهشهایی که تو عربستان میشه نگاه بنداز بعد بیا با شریف مقایسه کن. هرچی باشه ازادی زنهاشون امروز بیشتر از ما هست. صد برابر بیشتر از ما ازادی دارن.

        فکر نکنین باقی کشورا عرق ملی ندارن که هم پرچمشون رو اتیش میزنیم هم شعار مرگ میدیم هم توهینای نژادی میکنیم. ما تو کشورمون ببینین چقدر پرچم اتیش زدیم و با افتخار تو صدا سیما نشون دادیم. هر کاری که شده خودمون اول شروع کردیم. شما ببین پرچم ایران رو چقدر اتیش زدن؟ تعدادش به انگشتای دست نمیرسه. اما ماشالله خودمون بعد هر نماز جمعه سریعا پرچم همون عربستانو اتیش میزنیم.
        فرض کنیم عربستان یه کشور عقب مونده ایی که شیر شتر میخورن و تو صحرا با پای پیاده راه میرن. چرا ما پرچمشون رو هر هفته اتیش میزنیم؟ دیروز با چشمای خودم دیدم بعد نماز جمعه اتیش زدن. با افتخار عکس و فیلم میگرفتن. شما جواب بده لطفا. چرا اتیش زدن؟ چون عقب مونده هستن؟ چون دانشمند ندارن؟ چون تو صحرا زندگی میکنن و شیر شتر میخورن؟ پس پرچمشون رو اتیش بزنن؟
        چون تو ناسا کار نمیکنن پس باید پرچمشون رو اتیش بزنن؟ هرچقدر عربستانی ها از ما بدشون بیاد این ما بودیم شروع کردیم. این ما بودیم بمب فرستادیم. این ما بودیم اسحله فرستادیم. این ما بودیم بارها بمب فرستادیم و تو خود مکه بر علیه عربستان و پادشاهشون شعار مرگ دادیم.
        چهل ساله این ما هستیم و شروع کنندش ما بودیم.
        اخه این چه منطقیه شماها دارین؟
        نژاد پرست نیستن اصلا براشون فرقی نداره کجایی هستی. شما بعد انقلاب هر هفته داری پرچمشون رو اتیش میزنی. حتی شیعه های عربستان عرق ملی دارن بعدشما مرگ بر عربستان میگی اونم تو چهل سال انتظار داری که تاثیر نداشته باشه؟ ۹۹ درصد شیعه های عربستانی تابعیت عربستان سعودی دارن. پرچمشون رو دوست دارن کشورشون رو دوست دارن. شما میری پرچشمون رو اتیش میزنی هر هفته. بعد انتظار داری بهشون برنخوره؟
        چرا راه دور میری همون فلسطین چرا از ایرانیا خوششون نمیاد؟ فلسطینیها بیشتر از عربستانیها از ما نفرت دارن. چون فتح سالهاست صلح کرده و ما برا اینکه صلحشون بهم بخوره از حماس حمایت میکنیم. حماسی که حتی حمایت ۳۰۰ هزار فلسطینی رو نداره. اما فتح حمایت ۵ میلیون فلسطینی رو داره. فتح و حماس باهم جنگیدن کشته دادن. معلومه ازمون بدشون میاد. چون ما عامل قتل عام فلسطینیها به دست حماس بودیم و هستیم. ایرانه به حماسس پول و اسحله داده و میده تا جنگ باقی بمونه و کشور فلسطین تشکیل نشه.

        بعد خاک تو سر شماهایی که دلیل توهینتون اینه چون فلان کشور عقب موندس. مثل اینه فرانسوی ها بیان هر هفته بهمون شعار مرگ بفرستن و پرچمون رو اتیش بزنن چون ما عقب مونده تر از اوناییم

        • رضا مرداد ۱۶, ۱۳۹۸

          داداچ داری اشتباه میزنی… کی در مورد ایرانی ها نظر داد؟!! کی گفته ما نژاد برتریم. بازم که داری تفرقه افکنی میکنی. کسی اینجا از عربا بد گفت. اون کسی که از عرب ها داره بد میگه توهین بزرگی به بشریت داره میکنه. بازم هم تکرار میکنم و تکرار میکنم. کسی مشکلی با عرب ها نداره. مشکل با عربستان هست.. مفهمی عربستان. بعدش عربستانی که میگیم مردمش رو نمیگیم سیاست و رهبرانش رو میگیم. الان ایاران تحریم شده کسی با مردم کاری داره؟! با سیاست های ایارن و رهبرانش مخالف هستن. شما نمیخواد جو وطن پرستی عربی بگیری. کاسه داغ تر از آش هم نشو. جنایات عربستان واسه کسی پوشیده نیست. نبینم بازم بیای از عرب ها حرف بزنیا یا ایرانی ها رو تخریب کنیا. رفتارت کاملا شبیه منافقین هست. حتی استدلال هایی که میاری.

  • Abolfazl مرداد ۹, ۱۳۹۸

    مام بجاش چند سال دیگه تو لبنانو عراقو سوریه از این شهرا درست میکنیم برا عربا
    ایرانم تبدیل به بیابان ویرانش میکنیم
    پیشرفت از این بیشتر …

  • امین شهریور ۲۸, ۱۳۹۸

    دوست عزیز کسی با عربا مشکلی نداره!
    مردم با سیاست های کشور عربستان مشکل دارن!
    بعدش هم اینجا که ندیدم کسی به عربا توهین کنه شما جوگیر شدی!

  • رضا آذر ۳, ۱۴۰۱

    سلام
    مطلب سیاسی بود تا علمی. تکنولوژی
    همون جریان غرب زده که دهه هشتاد به زائران خانه خدا میگفت پولتون رو میدید عرب‌های ملخ خور بخورن، حالا شدن مدعی عرب‌ها،
    اوایل دهه نود منم تحت همین شعار پولم رو ندادم عرب‌ها بخورن که جناب روحانی اومد و زد به بدن، حالا همون جریان دوباره در جهت خیانت به مملکت با ۱۸۰
    درجه زاویه شده فدا ندای سعودی ها
    یه دقت بکنید به چند ماه اخیر ببینید در وصف عربستان سعودی چقدر دارم خودش خدمتی می‌کنند، خوش بینانه اینه که بگم رپرتاژ آگهی میرن