یو اس اس جان اف کندی؛ ناو هواپیمابر غول پیکر و ۱۱ میلیارد دلاری جدید ایالات متحده

یو اس اس جان اف کندی؛ ناو هواپیمابر غول پیکر و ۱۱ میلیارد دلاری جدید ایالات متحده

کشتی سازانی که وظیفه ساخت جدیدترین ناو هواپیمابر غول پیکر ایالات متحده را بر عهده دارند عملیات نصب عرشه پرواز این ناو که بیش از ۷۸۰ تن وزن داشت را با استفاده از یک جرثقیل بسیار بزرگ نصب کردند و بدین ترتیب ساخت و نصب بخش های بزرگ و اصلی این ناو به پایان رسید. ناو هواپیمابر یو اس اس جان اف کندی، دومین ناو نیروی دریایی در کلاس فورد پس از یو اس اس جرالد آر فورد است که به دلیل مشکلات غیرمنتظره و افزایش هزینه های نگهداری، ورود آن به سرویس با تاخیر همراه شده است. نصب دماغه فوقانی ناو جان اف کندی در مرکز کشتی سازی نیوپورت نیوز اوایل این ماه باعث تکمیل شدن بدنه اصلی ناو شد که بیش از ۱.۰۹۶ فوت (بیش از ۳۳۴ متر) طول دارد، بلندتر از طول سه زمین فوتبال.

ناو هواپیمابر USS Gerald R. Ford

آخرین قطعه بدنه اصلی این ناو نزدیک به ۸۰۰ تن وزن داشت که برابر با وزن ۱۳ تانک جنگی بزرگ است و ساخت آن یک سال و نیم به طول انجامیده است. بیش از ۳.۲۰۰ پرسنل کشتی ساز و ۲.۰۰۰ تامین کننده تجهیزات در ساخت ناو هواپیمابر جان اف کندی مشارکت دارند که قرار است اواخر سال میلادی کنونی به آب انداخته شود. در حالی که ایالات متحده تنها کشوری نیست که ناوهای هواپیمابر می سازد، اما هیچ کشوری تاکنون نتوانسته ناوی نزدیک به اندازه و بزرگی سوپرناوهای هواپیمابر کلاس فورد برسد که با انرژی هسته ای کار می کنند. برای مثال، تنها ناو هواپیمابر فعال چین که یک کشتی از کار افتاده و بازنشست شده اتحاد جماهیر شوروی بود، توسط این کشور خریداری شده و با ایجاد تغییراتی به اولین ناو هواپیمابر چین تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: عملیات غیرممکن؟! آیا غرق کردن ناوهای هواپیمابر ایالات متحده امکان پذیر است؟!

شرایط روسیه در این زمینه حتی بدتر از چین است. تنها ناو هواپیمابر روسیه اکنون از رده خارج شده و به دلیل مشکلات و نقص های متعدد در حال تعمیر است. در حالی که ناوگان ۱۱ فروندی ناوهای هواپیمابر ایالات متحده همگی مدرن و توانمند هستند، ناوهای هواپیمابر کلاس فورد با مشکلات غیرمنتظره ای مواجه شده اند. ماه گذشته، قانونگذاران آمریکایی پس از مطلع شدن از این که ناوهای هواپیمابر فورد و کندی در ابتدای تحویل به نیروی دریایی توانایی استقرار جنگنده های نسل پنجمی و پنهانکار F-35 Lightning II روی خود را ندارند، از این موضوع ابراز نگرانی کردند.

ناو هواپیمابر USS Gerald R. Ford

در ماه می نیز نیروی دریایی تایید کرد که بالابرهای سلاح های پیشرفته روی ناو فورد، سیستم هایی که برای انتقال سریع مهمات و تجهیزات جنگی به عرشه ناو برای افزایش تعداد سورتی های پروازی و قدرت تهاجمی و ویرانگر کلی ناو حیاتی هستند، هنگامی که این ناو در اکتبر آینده اسکله ساختش را برای پیوستن به ناوگان نیروی دریایی ترک می کند به خوبی کار نخواهند کرد. قرار بود تعمیرات و رفع مشکل ناو فورد در ماه جولای به پایان بررسد اما مشکل سیستم پیشرانه، بالابرها و برخی دیگر بخش های ناو باعث شده که تاریخ دقیقی برای وارد شدن این ناو به سرویس تعیین نشود.

ناو هواپیمابر USS Gerald R. Ford

با این وجود گفته می شود که سازندگان ناوها و نیروی دریایی ایالات متحده با درس گرفتن از این نقص ها و مشکلات، اطمینان داده اند که وارد شدن ناو هواپیمابر جان اف کندی به سرویس طبق برنامه قبلی و در سه ماهه چهارم سال کنونی رخ خواهد داد، ناوی که برای ساخت آن تاکنون بیش از ۱۱.۴ میلیارد دلار هزینه شده است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ناو هواپیمابر بزرگ و خوفناک دنیا؛ غول هایی که اقیانوس ها را تسخیر کرده اند

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود