ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سامانه کارپوشه ملی ایرانیان با هدف حذف کاغذ‌بازی‌‌های اداری آماده بهره‌برداری است

در نشست مشترک شرکت ملی پست و سازمان فناوری اطلاعات تفاهم‌نامه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های کارپوشه ایرانیان به امضا رسید. به گفته مسئولین هر دو نهاد کارپوشه ایرانیان قصد دارد تا کاغذبازی‌های اداری را از ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۵

در نشست مشترک شرکت ملی پست و سازمان فناوری اطلاعات تفاهم‌نامه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های کارپوشه ایرانیان به امضا رسید. به گفته مسئولین هر دو نهاد کارپوشه ایرانیان قصد دارد تا کاغذبازی‌های اداری را از بین ببرد و در آینده‌ای نزدیک یک رابطه دو طرفه را بین دولت و مردم در بستر فضای مجازی راه بیندازد.

«محمدرضا قادری» عضو هیات مدیره پست در این نشست اعلام کرد که سالانه تعداد زیادی نامه‌نگاری اداری در کشور انجام می‌شود و هزینه‌های گزافی برای چاپ این کاغذها صرف می‌شود. به گفته قادری مشکلات البته فقط به هزینه‌ها ختم نمی‌شود و گاهی موارد رساندن این کاغذها به دست مخاطبین نیز به دلایل مختلف شدنی نیست. قادری اذعان دارد خود مردم مطالبه‌گران اصلی حذف کاغذبازی‌ها و کپی‌های اداری هستند و کارپوشه هم قصد همین کار را دارد:

«در سنوات گذشته اتفاقات زیادی برای تحقق دولت الکترونیک رخ داد. کارپوشه ایرانیان نیز قصد دارد که پل ارتباطی سازمان‌ها و مردم باشد و امروزه کاملا آماده بهره برداری است. در آیین نامه این پروژه آمده که بهره‌برداری کامل آن با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و شرکت ملی پست خواهد بود تا از تمامی ظرفیت‌های این خدمات استفاده شود.»

کارپوشه ملی ایرانیان

قادری کارپوشه ملی ایرانیان را به یک نوع ایمیل یک طرفه توصیف کرد که در آن دستگاه‌های دولتی مکاتبات و نامه‌های خود را به کاربر ارسال می‌کنند و این مرسولات مجازی حکم قانونی خواهد داشت: «با سه گزینه پیامک، ایمیل و یا شبکه‌های مجازی (نوتیفیکشن) به کاربر باید در مورد ابلاغیه‌ای که برایش ارسال شده اطلاع‌رسانی شود و در این حالت نامه مذکور وجهه قانونی پیدا می‌کند.»

قادری امیدوار است که عمده مکالمات اداری زین پس از این بستر صورت بگیرد و به ویژگی‌های دیگر کارپوشه ایرانیان نظیر ساخت فرم‌های نظرسنجی اشاره دارد: «سازمان‌ها می‌توانند فرم‌هایی بسازند و برای کاربران ارسال کنند و هزینه‌های برپایی یک نظرسنجی را بکاهند.»

«امیر ناظمی» معاون وزیر ارتباطات نیز در این نشست اعلام کرد که مردم بیش از صد سال است که خدمات پستی استفاده می‌کنند اما تکنولوژی زمانه مدیا را تغییر می‌دهد. ناظمی باور دارد ارتباط بین دولت و حاکمیت با سیستم کارپوشه ایرانیان دگرگون خواهد شد و بالاخره حاکمیت می‌تواند با شهروند خودش به راحتی صحبت کند: «همچنین قصد داریم از طریق اعطای API به اپلیکیشن‌های پر مخاطب کاری کنیم تا آنها هم رسانه ارتباطی بین مردم و حاکمیت بشوند.»

ناظمی به دیجیاتو می‌گوید که هنوز مشخص نشده که چه اپلیکیشن‌هایی را انتخاب می‌کنند ولی قصد دارند که یا به اپیلیکشن‌های بالای یک میلیون عضو این خدمات را ارائه دهند و یا به ده اپلیکیشن برتر ایرانی. او همچنین به دیجیاتو می‌گوید که خدمات کارپوشه ایرانیان برای دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی رایگان خواهد بود ولی برای بقیه شرکت‌ها هزینه خواهد داشت؛ هزینه‌ای که هنوز قیمت آن تعیین نشده است:

«کارپوشه ایرانیان الزاما فقط برای دستگاه‌های دولتی نیست و یکی از راه‌های درآمدش که آن را از اتکای صرف به بودجه دولتی رها کند همین است که توسط شرکت‌های خصوصی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.»

کارپوشه ملی ایرانیان

ناظمی به دیجیاتو می‌گوید که ثبت نام در کارپوشه ایرانیان برای همه مردم الزامی نیست و صرفا از طریق وبسایت این مجموعه نیز قابل دسترس نیست، بلکه هم‌اکنون در دولت همراه هم قابل استفاده است و آنها قصد دارند تا یک ماه آینده لااقل یک اپلیکیشن خصوصی نیز این خدمات را ارائه کند.

به گفته معاون وزیر ارتباطات تمامی خدمات دولت الکترونیک از جمله کارپوشه ایرانیان ممکن است باعث یک شکاف دیجیتالی بین شهروندان شود. او این موضوع را بیشتر توضیح می‌دهد:

«از روز اول که خدمات دولت الکترونیک را بیشتر و بیشتر می‌کردیم به این نتیجه رسیدیم که احتمالا یک شکاف دیجیتالی بین مردم به وجود خواهد آمد و آنهایی که سواد دیجیتالی و توانایی مالی استفاده از دستگاه‌های هوشمند را دارند نسبت به سایر مردم که هنوز از طریق سنتی کارهایشان را پیش می‌برند، جلوتر خواهند بود. برای اینکه سعی کنیم این اتفاق نیفتد و عدالت رعایت شود هم کلی فکر کردیم؛ به هر حال همچنان ضریب نفوذ اینترنت در کشور عدد ۷۶ درصد است و در نتیجه ۲۴ درصد از مردم اینترنت ندارند؛ آنها چه کنند؟»

کارپوشه ملی ایرانیان

ناظمی راه‌حل مقابله با این شکاف را چندان راه‌حل درستی نمی‌داند ولی می‌گوید که ناگزیر مجبور به انجام این موضوع هستند: «در مورد کارپوشه ایرانیان نیز با پست صحبت کردیم تا همان نامه‌های مجازی ارسال شده را پرینت کرده و به دست مخاطبین برساند. شرکت پست در دورترین نقاط ایران دفاتر پستی دارد و مردم این مناطق می‌توانند پست را وکیل خود در دریافت این نامه‌های اداری کنند؛ البته این کار مانند هر خدمات پستی دیگری هزینه‌های پستی خود را خواهد داشت.»

معاون وزیر ارتباطات ابراز امیدواری می‌کند که در فاز بعدی طرح کارپوشه ایرانیان آنها بتوانند ارتباطی دو سویه بین مردم و حاکمیت برقرار کنند تا تعاملات در این سامانه بهتر شود.

ناظمی تاکید دارد که بیش از ۱۴۰ دستگاه اصلی و بالغ بر ۵ هزار دستگاه خدماتی دولتی و حاکمیتی وجود دارد و اگر قرار باشد هر یک از این دستگاه‌ها اپلیکیشن و سایت مجزای خود را داشته باشند، با آشوبی مواجه خواهیم شد که مقابله با آن امکان ناپذیر است: «برای همین است که سعی داریم تا با تمامی دستگاه‌ها وارد مذاکره شویم و خدمات‌شان را تجمیع کنیم و از آنها بخواهیم APIهای خود را به شرکت‌ها اعطا کنند؛ امری که متاسفانه گاه نتیجه‌ای پیش نمی‌برد. به عنوان مثال هیچ‌یک از سازمان‌هایی که پرداخت قبوض دولتی دارند حاضر نشدن APIشان را در خدمت پیام‌رسا‌ن‌های بومی قرار دهند تا خدمات دولت الکترونیک در بستر آنها هم اجرا شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی