ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ماهواره TESS ناسا سه سیاره فراخورشیدی را در نزدیکی زمین شناسایی کرد

ماهواره TESS ناسا که برای ردیابی سیارات فراخورشیدی به فضا فرستاده شده، سه سیاره را که به دور یک ستاره آرام در فاصله 73 سال نوری از ما می‌چرخند، در صورت فلکی سه پایه (Pictor) شناسایی ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

ماهواره TESS ناسا که برای ردیابی سیارات فراخورشیدی به فضا فرستاده شده، سه سیاره را که به دور یک ستاره آرام در فاصله 73 سال نوری از ما می‌چرخند، در صورت فلکی سه پایه (Pictor) شناسایی کرده است.

این سیارات فراخورشیدی که جزو کوچکترین سیارات شناخته شده و نزدیکترین آنها به ما هستند می‌توانند هدف خوبی برای ردگیری حیات فرازمینی باشند.

ماهواره TESS با ردگیری کمترین شعاع نوری از ستارگان دور دستی که در سیستم‌های ستاره‌ای دیگر قرار دارند، آن‌ها را به عنوان کاندیدی برای حضور سیارات فرخورشیدی در نظر می‌گیرد. سپس سیارات فراخورشیدی که توسط TESS ردگیری شده‌اند توسط تلسکوپ‌ها و پایگاه‌های مستقر روی زمین بررسی می‌شوند.

سیارات فراخورشیدی

در مورد این سه سیاره فراخورشیدی هم داده‌های اولیه TESS با انجام عملیاتی مثل فتومتری چند طول موجی، اسپکتروسکوپی و عکسبرداری دیجیتال با رزولوشن بالا توسط پایگاه‌های مستقر روی زمین تکمیل شدند.

بعد از کامل شدن داده‌ها، نتیجه گیری شد که سه سیاره به دور ستاره TOI 270 می‌چرخند. در واقع این ستاره 270 امین ستاره‌ای است که TESS از ابتدای ماموریتش کشف کرده. ستاره مذکور یک کوتوله است که دوران جوانی خود را پشت سر گذاشته و حالا با تابش پایداری می‌درخشد. همین مساله در کنار نزدیکی آن به زمین می‌تواند سیارات آن را به یک گزینه خوب برای مطالعات دانشمندان تبدیل کند.

داخلی‌ترین سیاره این سیستم که TOI 270 b نام دارد احتمالا یک سیاره زمین مانند سنگی است که قطری 1.25 برابر زمین ما دارد. دو سیاره دیگر  TOI 270 c و d به نظر سیارات گازی نپتون شکل هستند.

بر اساس این داده‌ها گفته می‌شود که سیاره بیرونی یعنی TOI 270 d در محدوده قابل سکونت ستاره TOI 270 قرار گرفته است. در این فاصله آب به حالت مایع می‌تواند روی سطح این سیاره وجود داشته باشد. با این حال آنالیزهای بیشتر نشان داده‌اند که اتمسفر این سیاره چگالی زیادی داشته و به همین خاطر اثر گلخانه‌ای شدیدی روی سطح این سیاره حاکم است. بنابراین سطح سیاره احتمالا بسیار داغتر از آن است که بتواند میزبان زندگی باشد. اما با اینکه سطح این سیاره غیر قابل سکونت است، اتمسفر بالایی آن دمایی دارد که امکان رشد ارگانیزم‌های حیاتی در آن فراهم باشد.

علاوه بر این محققان می‌گویند که احتمالا سیارات بیشتری به دور TOI-270 گردش می‌کنند که باید کشف شوند. به همین دلیل محققان قصد دارند در آینده برای بررسی دنیاهای اطراف TOI 270، ازتلسکوپ‌های قوی‌تری مثل تلسکوپ فضایی جیمز وب استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی