ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محققان وابسته به فیسبوک موفق شدند افکار را به صورت آنی به گفتار تبدیل کنند

محققان دانشگاه کالیفرنیا (UCSF) در روند پروژه‌ای که با سرمایه‌گذاری فیس بوک آغاز شده موفق به رمزگشایی افکار انسان و تبدیل آنی آن به گفتار شدند. تبدیل فکر به گفتار راه را برای انتقال فرامین ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۹ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

محققان دانشگاه کالیفرنیا (UCSF) در روند پروژه‌ای که با سرمایه‌گذاری فیس بوک آغاز شده موفق به رمزگشایی افکار انسان و تبدیل آنی آن به گفتار شدند. تبدیل فکر به گفتار راه را برای انتقال فرامین به دیوایس‌های هوشمند بدون نیاز به تایپ یا به زبان آوردن آن دستورات هموارتر می‌کند.

با پیشرفت تکنولوژی کنترل دیوایس‌های هوشمند با گفتار، به روشی جایگزین و متداول برای ارتباط با این دستگاه‌ها تبدیل شده است و البته معایبی هم دارد. از جمله اینکه برای افراد مبتلا به ناتوانی‌های گفتاری غیر قابل استفاده است و علاوه بر این در محیط‌های عمومی هم نمی‌توان این متد را به کار برد.

حدود سه ماه پیش محققان UCSF از یک «پروتز گفتاری عصبی» سخن به میان آوردند که می‌توانست فعالیت‌های مغزی را به صورت گفتار قابل فهم رمزگشایی کند. این تکنولوژی در صورت رسیدن به مراحل عملیاتی می‌تواند در دستگاه‌های زیست‌پزشکی مورد استفاده قرار گرفته تا افرادی که ناتوانی گفتاری دارند با کمک آن به راحتی صحبت کنند. با این حال دستگاه مذکور برای استفاده در چنین مواردی بسیار کند به نظر می‌رسید.

تبدیل فکر به گفتار

حالا در ادامه این پژوهش، محققان UCSF در مقاله‌ای از موفقیت خود در این حوزه خبر دادند و اعلام کردند که موفق به رمزگشایی افکار و انتقال آن با استفاده از گفتار به صورت آنی شده‌اند. «دیوید موزز» نویسنده ارشد مقاله در این رابطه گفته:

نکته مهم این است که ما در این تبدیل فکر به گفتار از لغات محدودی برای ترجمه فعالیت‌های مغزی استفاده کرده‌ایم و امید بر این است که در مطالعات آینده این تکنولوژی هم از جنبه انعطاف پذیری و هم دقت آن بهبود پیدا کند.

این پروژه که با پشتیبانی فیس بوک در سال 2017 با عنوان «تایپ مغزی» راه اندازی شده بود تمزکر خود را روی توسعه روشی برای کمک به ناتوانی گفتاری گذاشته بود، با این حال به نظر می‌رسد فیس بوک با این پروژه بیشتر به دنبال روش‌هایی برای توسعه عینک‌های واقعیت افزوده کنترل شونده با مغز باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • matin yari
    matin yari | ۹ مرداد ۱۳۹۸

    میشه گفت یجور هیپنوتیزم الکترونیکی !!!!

مطالب پیشنهادی