ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

اختراع تازه تسلا در رابطه با بهینه سازی خط تولید خودروهای برقی

تسلا از نسل جدید و انقلابی معماری سیم کشی محصولات خود پرده برداری کرد. این معماری امکان اتوماسیون سازی بیشتری را فراهم کرده و همچنین از مواد کمتری در ساخت این سیستم سیم کشی جدید ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

تسلا از نسل جدید و انقلابی معماری سیم کشی محصولات خود پرده برداری کرد. این معماری امکان اتوماسیون سازی بیشتری را فراهم کرده و همچنین از مواد کمتری در ساخت این سیستم سیم کشی جدید استفاده شده است. قرار است تسلا از این سیستم در مدل های Y و همچنین پیکاپ تسلا که به زودی معرفی خواهد شد استفاده کند.

ایلان ماسک یکی از بزرگ ترین اشتباهات خود را تلاش در به کار گیری ربات های پیشرفته در خط تولید مدل 3 می داند. او در این باره می گوید تلاش برای به کارگیری ربات های خودکار به جای قوای انسانی که در زمینه نصب سیم و کابل کشی ها عملکرد بسیار بهتری دارند یکی از بزرگ ترین اشتباهات من بوده است.

در همین رابطه و به منظور تسهیل در اتوماسیون نصب سیم و کابل در محصولات تسلا این شرکت پتنت های مختلفی را به ثبت رسانده است که طول کلی سیم و کابل ها را به طور محسوسی کاهش داده است.

ماسک می گوید تسلا مدل S در حدود 3 کیلومتر سیم کشی نیاز دارد که ما این مقدار را در مدل 3 به 1.5 کیلومتر کاهش دادیم. اما این تازه شروع کار ما خواهد بود و به دنبال معماری کاملا جدیدی برای نسل بعدی محصولاتمان هستیم و هدف ما کاهش سیم کشی تا تنها 100 متر است و این هدف را با مدل Y آغاز خواهیم کرد.

در پتنت جدیدی که شرکت تسلا در این رابطه به ثبت رسانده است توضیحاتی در مورد این سیستم سیم کشی به شرح زیر داده شده است:

تسلا مدل Y

در معماری سیم کشی جدید، زیر سیستم ها به صورت واحد و یا چندگانه بسته بندی و در بخش مشخصی مونتاژ می شوند. به طور مثال در مونتاژ سیم کشی درب ها از یک کنترلر (هاب) مرکزی استفاده شود که وظیفه کنترل بخش های مختلفی را بر عهده خواهد داشت. همچون قفل درب ها، اجزای نورپردازی، سیستم صوتی، آینه های برقی و... این کار علاوه بر کاهش طول کلی سیم کشی مورد نیاز، توانایی ایجاد این زیر سیستم و اتصال آن به ستون فقرات اصلی معماری سیم کشی را ممکن می سازد. همچنین با کاهش زمان کلی مونتاژ بهره وری به شکل محسوسی افزایش پیدا می کند. این مونتاژ حتی می تواند پیش از مونتاژ کلی بخش های مختلف خودرو صورت بگیرد .

در واقع پتنت تسلا سیستم سیم کشی جدیدی را توصیف می کند که کار را برای ربات های خودکار به مقدار بسیار زیادی راحت می کند. در حال حاضر یکی از دلایل کند پیش رفتن تولیدات شرکت تسلا همین صرف زمان زیاد ربات ها در سیم کشی خودروها است.

تسلا مدل Y

در همین رابطه تسلا توضیحات بیشتری درباره مشکلات فعلی و مزیت راهکار جدید داده است:

سیم کشی سنتی خودروها همانند تقسیم کردن رشته سیم ها و کابل ها به بخش های مختلف است. به طور معمول، ما چند رشته سیم کشی داریم که بخش های مختلف سیستم الکترونیکی خودرو را به منبع اصلی تغذیه یعنی باتری وصل می کند. هر کدام از این بخش ها قدرت را از منبع تغذیه دریافت می کنند اما نیازمند سیم کشی های مجزا برای دریافت سیگنال هستند. به همین دلیل سیم کشی فعلی خودروها بسیار طولانی است. این سیم کشی ها که شامل چندین دور هادی است به طور کلی از مقاومت چندان بالایی برخوردار نیستند. این هادی ها برای انتقال جریان مطلوب نیستند و به دلیل استحکام کمتر نیاز به مونتاژ در خودرو به وسیله دست انسان را دارند که این کار زمان و روند کار را آهسته می کند. علاوه بر این اتصال هر بخش به باتری مرکزی به طور کلی بهینه سازی نشده است و بعدتر نیاز به بهینه سازی آن وجود دارد. از این رو نیاز به یک معماری جدید سیم کشی وجود دارد تا نقاط ضعف سیستم های فعلی را رفع کند.

tesla-model-3-white-interior-2-e1526831089773

در هر صورت باید منتظر ماند و دید که ایلان ماسک علاوه بر انقلاب در خودروهای الکتریکی در زمینه فرآیند تولید نیز انقلابی ظاهر خواهد شد و نتیجه کار می تواند به روند تولیدات سرعت ببخشد و در نهایت باعث کاهش قیمت تولید خودروهای الکتریکی شود یا خیر؟
تنها زمان پاسخگوی سوالات ما خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۱۱ مرداد ۱۳۹۸

    نابغه ای که دوس دارم موفقیتشو ببینم
    هرچند که شرکت های بزرگ سنتی خیلی سعی در شکست دادنش دارن
    امید وارم جسارتش و پیشگام بودنش نسل جدید مدیران تکنولوژی به ارث ببرن

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۱۰ مرداد ۱۳۹۸

    فرض کن اینهمه قابلیت ک نیاز به کنترل و قدرت داره،از کنترل اتوماتیک تمام در ها تا اون همه سنسور،فقط با صد متر سیم کشی،فکر کنم از پراید هم کمتر میشه://

مطالب پیشنهادی