ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پارچه هوشمند
تکنولوژی

ساخت پارچه هوشمندی که با تعرق بدن خوشبو می شود

بعد از باشگاه و انجام تمرینات بدنی سخت یکی از عمده مسايل ورزشکاران بوی عرق لباس هایشان است که در حال حاضر راهکار مناسبی غیر از کاربرد خوشبوکننده ها با اثر موقتی یا شستشوی لباس ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

بعد از باشگاه و انجام تمرینات بدنی سخت یکی از عمده مسایل ورزشکاران بوی عرق لباس هایشان است که در حال حاضر راهکار مناسبی غیر از کاربرد خوشبوکننده ها با اثر موقتی یا شستشوی لباس برای آن وجود ندارد اما به تازگی پارچه جدیدی ساخته شده که میتواند رایحه خوشایندی را پس از برخورد با عرق از خود پراکنده کند.

البته اشاره کنیم که پیشتر پارچه های معطر با کارکرد مشابه ساخته شده بودند اما حالا دانشمندان توانسته اند این ایده را با مفهوم پارچه های هوشمند ادغام کرده و محصولی کاملا پیشرفته بسازند.

تیمی از مهندسان دانشگاه Minho در پرتغال دو روش برای بهینه سازی پارچه های کتانی طراحی کرده اند که به واسطه آنها پارچه در تماس با عرق بدن رایحه سنبل هندی تولید کند. روش ابداعی آنها به استفاده از عرق بدن در مقابل خود آن مربوط می شود و جزئیات مربوط به آنها در نشریه اینترفیس ها و مواد کاربردی ACS منتشر شده است.

پارچه هوشمند

دانشمندان برای ساخت این پارچه از نوعی پروتئین کمک گرفتند که در بینی خوک ها یافت می شود و با مولکول های عطر پیوند مولکولی برقرار می کند. آنها همچنین عاملی به نام ماژول پیوند-کربوهیدرات که به کتان می چسبد را هم به این ترکیب اضافه کردند. در روش دوم محققان به جای پروتئین از لیپوزومها برای پیوند دادن رایحه مورد نظرشان با پارچه استفاده کردند.

دانشمندان برای ساخت این پارچه از نوعی پروتئین موجود در بینی خوک کمک گرفتند

در ادامه پارچه های کتان دستکاری شده زمانی که در تماس با محلول های اسیدی عرق بدن قرار می گرفتند رایحه سنبل را از خود پخش می کردند. پارچه ای که در ساخت آن از پروتئین بینی خوک کمک گرفته شده بود «پخش سریعی از بوی خوشایند» داشت در حالی که لیپوزیم ها به شکلی آهسته تر و کنترل شده رایحه را در هوا پراکنده می کردند.

در مقاله منتشر شده توسط مهندسان دست اندرکار این پروژه آمده است که هر دو رویکرد از پتانسیل های بالایی برخوردار هستند. منسوجات کاربردی حاوی خوشبوکننده میتوانند محصولاتی موثر برای خوشبوسازی لباس ها باشند.

اما نکته جالب آنکه سنبل هندی همزمان نقش دافع حشرات را هم ایفا می کند و ضمن خوشبو نگه داشتن بدن پشه ها را از کاربر دور می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • pishro
    pishro | ۱۱ مرداد ۱۳۹۸

    همین الان یکیشو نیاز دارم

مطالب پیشنهادی