ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حیات فرازمینی
علمی

کشف سیاره ای در فاصله ۳۱ سال نوری از زمین با احتمال وجود آب مایع در آن

تلسکوپ فضایی TESS ناسا بعد از یک سال حضور در آسمان موفق به کشف چندین سیاره فراخورشیدی جدید در فاصله ۳۱ سال نوری از زمین شده است. ناسا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

تلسکوپ فضایی TESS ناسا بعد از یک سال حضور در آسمان موفق به کشف چندین سیاره فراخورشیدی جدید در فاصله ۳۱ سال نوری از زمین شده است.

ناسا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده این اگزوپلنت ها (سیاره هایی که خارج از منظومه خورشیدی به دور ستاره های خود می گردند) در خوشه Hydra حول یک ستاره کوتوله سرد به نام GJ 357 می گردند. این ستاره ۴۰ درصد سردتر از خورشید است و تنها یک سوم توده و ابعاد آن را دارد.

پژوهش انجام گرفته در رابطه با این سه سیاره اوایل همین هفته در نشریه Astronomy & Astrophysics منتشر شد. اولین اگزوپلنت کشف شده GJ 357 b نام دارد که ابعاد آن ۲۲ درصد و توده اش ۸۰ درصد بیشتر از زمین است. در نتیجه میتوان این اگزوپلنت را یک ابر زمین خواند که فاصله آن تا ستاره اش ۱۱ برابر کمتر از مسافت عطارد تا خورشید است و طبق برآوردهای صورت گرفته دمای آن ۴۹۰ درجه فارنهایت خواهد بود. این اگزوپلنت همچنین هر ۳.۹ روز یکباره یک مرتبه به دور ستاره خود می چرخد.

ابر زمین

انریک پاله از مولفان مقاله منتشر شده در رابطه با این سیارات و همچنین اخترفیزیکدان موسسه Canary Islands در این باره گفت:

ما GJ 357 b را یک ابر زمین  توصیف می کنیم هرچند که نمیتواند پذیرای حیات باشد با این حال سومین اگزوپلنت نزدیک به زمین است که تا به امروز شناسایی شده و یکی از بهترین سیارت صخره ایست که میتوانیم ترکیبات جوی آن را (اگر جوی داشته باشد) اندازه بگیریم.

این محققان همچنین نشانه هایی از اگزوپلنت های دیگر در این منظومه پیدا کردند. GJ 357 d ابرزمینی دیگر با توده ۶.۱ برابری زمین است که شاید از همه جذاب تر باشد. علت هم این است که اگزوپلنت یاد شده در فاصله ای به دور ستاره خود می گردد که دمای مناسب برای وجود آب به شکل مایع در سطح آن ایجاد می شود.

GJ 357 d در لبه بیرونی محدوده قابل سکونت ستاره اش قرار دارد؛ جایی که انرژی دریافتی آن از ستاره اش با مقدار انرژی انتقال یافته از خورشید به مریخ برابری می کند. اگر این اگزوپلنت جوی متراکم داشته باشد آنگاه میتواند حرارت کافی را در خود به دام بیاندازد تا آب و هوایی گرم پیدا کند و در نتیجه آب به شکل مایع روی آن وجود داشته باشد.

ابر زمین

دانشمندان در برهه کنونی نمی دانند که آیا این سیاره فراخورشیدی بافتی صخره ای دارد یا خیر اما برآورد کرده اند که این سیاره هر ۵۵.۷ روز یکمرتبه به دور ستاره خود می گردد و دمایی برابر با منفی ۶۴ درجه فارنهایت دارد. اگر این سیاره اتمسفر داشته باشد آنگاه دمای آن میتواند گرمتر از این میزان باشد.

این خبر از آن جهت جذابیت دارد که اگزوپلنت کشف شده اولین ابر زمین نزدیک به ماست که میتواند حیات داشته باشد. طبق گفته لیزا کالتنگر استادیار اخترشناسی و از مولفان این پژوهش اگر GJ 357 d اتمسفر قطوری داشته باشد آنگاه احتمال وجود آب به شکل مایع و در نتیجه حیات در سطح آن هست.
اما در میانه این دو، اگزوپلنت دیگری به نام GJ 357 c قرار دارد که ۳.۴ برابر توده زمین است و تقریبا هر ۹.۱ روز یکمرتبه به دور ستاره خود می گردد. دمای این سیاره فراخورشیدی نیز برابر با ۲۶۰ درجه فرانهایت تخمین زده شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Titan۰۰۷
    Titan۰۰۷ | ۱۱ مرداد ۱۳۹۸

    به فرض هم که اب داشته باشه... آخه 31 سال نوری!!!!!!

مطالب پیشنهادی