ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف سیاره ای داغ در نزدیکی زمین با بخار فلزات سنگین در جو آن

اخترشناسان جزئیات مربوط به سیاره ای در فاصله ۹۰۰ سال نوری از زمین را منتشر کردند که شمایل یک توپ فوتبال آمریکایی را دارد و دمای جو سوزان آن به ۲۵۳۷ درجه سانتی گراد می ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

اخترشناسان جزئیات مربوط به سیاره ای در فاصله ۹۰۰ سال نوری از زمین را منتشر کردند که شمایل یک توپ فوتبال آمریکایی را دارد و دمای جو سوزان آن به ۲۵۳۷ درجه سانتی گراد می رسد.

براساس مشاهدات صورت گرفته توسط تلسکوپ فضایی هابل فلزات سنگینی نظیر آهن و منیزیم به صورت گاز از اتمسفر این سیاره به بیرون پراکنده می شوند و این نخستین باری است که دانشمندان یک سیاره فراخورشیدی با این مشخصات را کشف کرده اند.

اما علت آنکه این فلزات سنگین به شکل گاز از جو سیاره مورد بحث (با نام WASP-121b) فرار می کنند به دمای بسیار زیاد اتمسفر آن مربوط می شود که این مساله نیز در نتیجه فاصله کم WASP-121b تا ستاره میزبانش است.

جو پیرامونی این اگزوپلنت ۱۰ برابر داغ تر از هر سیاره دیگری است

برای آنکه درک بهتری از این حرارت دشته باشید باید بگوییم که جو بالایی این اگزوپلنت حدودا ده برابر داغ تر از هر سیاره شناخته شده دیگری است.

اما نزدیکی این اگزوپلنت به ستاره میزبانش یک اثر دیگر هم روی آن دارد و آن ایجاد نیروهای گرانشی قدرتمندی است که WASP-121b را به شکل یک توپ فوتبال آمریکایی در آورده اند.

فلزات سنگین

این سیاره فراخورشیدی به گروهی تحت عنوان مشتری های داغ تعلق دارد؛ اگزوپلنت های بزرگ گازی که بسیار نزدیک به ستاره میزبان خود حرکت میکنند.

دیوید سینگ پژوهشگر ارشد دانشگاه جانز هاپکینز که در تالیف این مقاله نیز شرکت داشته در این باره گفت:

فلزات سنگین پیشتر در دیگر مشتری های داغ نیز مشاهده شده بودند اما تنها در جو پایینی آنها. بنابراین نمی توان حدس زد که این فلزات در حال گریختن از جو آن سیارات هستند یا خیر. در WASP-121b اما اشکال گازی آهن و منیزیم به قدری از سیاره اصلی دور شده اند که دیگر تحت تاثیر امواج گرانشی نیستند.

مشتری های داغ عموما از هیدروژن تشکیل شده اند و تلسکوپ فضایی هابل نیز که این کشف را انجام داده بسیار به هیدروژن حساس است. از طرفی پیشتر می دانستیم که اگزوپلنت ها گازهای خود را به سادگی از دست می دهند اما در مورد WASP-121b گازهای هیدروژن و هلیوم مانند رود در حال خروج از آن هستند و مقادیر قابل توجهی از فلزات سنگین را هم با خود از جو آن بیرون می برند که این مکانیزم بسیار موثری برای خروج انبوه فلزات سنگین از سیارات فراخورشیدی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی