روز گذشته ترامپ اعلام کرد که از دهم شهریورماه تعرفه های جدیدی روی واردات کالاهای چینی وضع می شود. رئیس جمهور آمریکا این خبر را از طریق اکانت توییتری اش به سمع و نظر مخاطبان خود رساند و اعلام نمود که آمریکا از این پس ۱۰ درصد تعرفه روی ۳۰۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین وضع می کند و این رقم علاوه بر ۲۵ درصد تعرفه قبلی است.

ترامپ در توییت خود خاطرنشان کرد که چون چین نتوانست به وعده هایش عمل کند و اقلام کشاورزی بیشتری از آمریکا خریداری نماید، تعرفه های جدید را وضع کرده است. او همچنین مدعی شد که چین با وجود وعده های قبلی اش نتوانسته جلوی فروش ماده مخدر فنتالین به آمریکا را بگیرد.

[گفتند] محصولات کشاورزی در حجم زیاد از آمریکا می خرند اما این کار را نکردند. علاوه بر این، دوست من رئیس جمهور شی اظهار داشت که جلوی فروش فنتالین به آمریکا را می گیرد که این اتفاق هیچوقت نیافتاد و بسیاری از آمریکایی ها همچنان به خاطر این ماده می میرند. صحبت های تجاری همچنان ادامه دارند.

ما امیدواریم که گفتگوهای مثبتمان با چین بر سر یک توافق تجاری همه جانبه ادامه پیدا کنند و احساس می کنیم که روابط آینده میان چین و آمریکا بسیار روشن خواهد بود.

تعرفه

پیش بینی شده که تازه ترین حرکت ترامپ آتش جنگ تجاری امریکا با چین را شعله ورتر نماید و چین نیز احتمالا پاسخی مقتضی به این اقدامات خواهد داد. تعرفه ۱۰ درصدی تازه آمریکا تمامی کالاهایی که از چین به خاک این کشور وارد می شوند را شامل می گردد و این هزینه احتمالا بر دوش مشتریان کالاها تحمیل خواهد شد. بنابراین دستگاه هایی که در چین ساخته می شوند نیز احتمالا در آینده نزدیک گران می شوند.

کنسول های بازی تولیدی در چین نیز مشمول تعرفه می شوند

برای مثال سونی هشدار داده که این تعرفه ها آن را مجبور به افزایش قیمت پلی استیشن خواهد کرد و برخی دیگر از غول های صنعت تکنولوژی نظیر گوگل و نینتندو نیز ظاهرا در صدد انتقال خطوط تولید خود به دیگر کشورهای آسیایی هستند. فاکسکان نیز به تازگی اعلام کرد که می تواند آیفون صادراتی به آمریکا را در خارج از چین بسازد.