ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سایت «باما» اعلام کرد: قیمت در بازار خودرو بعد از بازگشت قیمت‌ها افزایش پیدا نکرد

پلتفرم‌های آگهی خودرو و مسکن از هفته گذشته روال نمایش قیمت‌ها را به حالت سابق برگردانده‌اند و اکنون فروشندگان یا خریداران خودرو و مسکن می‌توانند قیمت مورد نظرشان را در پلتفرم‌های باما، دیوار و شیپور ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۲۷

پلتفرم‌های آگهی خودرو و مسکن از هفته گذشته روال نمایش قیمت‌ها را به حالت سابق برگردانده‌اند و اکنون فروشندگان یا خریداران خودرو و مسکن می‌توانند قیمت مورد نظرشان را در پلتفرم‌های باما، دیوار و شیپور درج کنند. اکنون سایت باما داده‌هایی را استخراج کرده و در اختیار دیجیاتو قرار داده که نشان می‌دهد نمایش مجدد قیمت‌ها پس از ۳ ماه، تغییری در قیمت خودرو ایجاد نکرده است.

«محمدحسن فرازمند»، مدیر بازاریابی باما در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند که در بازه زمانی فعلی، بازگشت قیمت‌ها باعث ثبات بیشتر بازار شده است: «تجربه ما می‌گوید وقتی قیمت‌ها از پلتفرم‌های قانونی برداشته شد، افرادی که به دنبال ایجاد اخلال بودند، از بسترهایی مانند تلگرام و اینستاگرام استفاده کردند که عملاً امکان نظارت قانونی و رسمی بر آنها وجود ندارد. این در حالی است که خود باما دغدغه نظارت بر قیمت‌ها و جلوگیری از اخلال در بازار را دارد و از طرف دیگر نظارت قانونی هم روی این پلتفرم وجود دارد. پس اتفاقاً زمانی که قیمت از پلتفرم‌های قانونی برداشته می‌شود، عملاً راه برای نوسانات بیشتر باز می‌شود.»

او در پاسخ به این سوال که برداشته شدن ۳ ماهه قیمت‌ها چه اثری در بازار خودرو گذاشت می‌گوید: «همه چیز در عدم شفافیت فرو رفت. این عدم شفافیت به امکان ایجاد التهاب بیشتر در بازار دامن زد و همه چیز در ابهام بود. ما تلاش می‌کنیم یک بازار شفاف را ایجاد کنیم درحالی که عدم وجود قیمت، شفافیت را از بازار می‌گیرد که یک ضرر کلی برای خریدار، فروشنده و حتی نمایشگاه خودرو است.»

مدیر بازاریابی باما توضیح می‌دهد که که هدف باما و سایر پلتفرم‌های آگهی از عدم نمایش قیمت‌ها، همکاری با قانون‌گذار بود تا حسن نیت خود را نشان دهند و در این بازه زمانی به سراغ ایجاد ساز و کارهای داخلی برای جلوگیری از حضور اخلال‌گران در پلتفرم خود رفته‌اند: «اکنون می‌توانیم با استفاده از تجربه ۱۰ ساله خودمان و همفکری با سایر پلتفرم‌ها، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنیم. برای مثال مقرر شد افراد بیشتر از حد خاصی نتوانند آگهی رایگان ثبت کنند. چون اساساً زمانی که امکان ایجاد آگهی رایگان به سادگی وجود داشته باشد، طبیعتاً ممکن است عده‌ای اخلال‌گر در یک پلتفرم مشغول به کار شوند.»

اما نکته مهم اینجاست که این پلتفرم‌ها فارغ از اقدامات داخلی، با استفاده از داده‌های دولتی و حاکمیتی می‌توانند نظم بهتری در بازار ایجاد کنند. برای مثال در صورتی که باما، دیوار یا شیپور به داده‌های راهنمایی و رانندگی دسترسی پیدا کنند، می‌توانند برای انتشار آگهی خودرو، درخواست شماره VIN خودرو را داشته باشند تا به این شکل از ثبت آگهی‌های غیرواقعی که با هدف دستکاری بازار ایجاد می‌شوند، جلوگیری کنند. اما این داده‌ها هنوز در اختیار این پلتفرم‌ها نیست. فرازمند در رابطه با اینکه آیا چنین درخواستی از راهنمایی و رانندگی شده است یا خیر، می‌گوید:

«ما از مدت‌ها پیش درخواست دریافت این داده‌ها را داشته‌ایم و اساساً این مسائل، راهکاری است که در جهان هم از آن استفاده می‌شود. با این حال متاسفانه تا امروز چنین اطلاعاتی در اختیار ما قرار نگرفته است. امروز صحبت از راهکارهای دیگری از احراز هویت است که در حال تلاش برای رسیدن به یک جمع‌بندی در رابطه با آنها هستیم.»

نگاهی به داده‌های آماری

بر اساس داده‌های استخراج شده از پلتفرم باما که در اختیار دیجیاتو قرار گرفته است، قیمت از سوی آگهی دهندگان در یک هفته اخیر روندی افزایشی نداشته و در چند برند یا مدل کاهش قیمت اندک هم به چشم می‌خورد.

قیمت خودروها در داده‌های منتشر شده از سوی باما، از تاریخ اول مرداد تا نهم مرداد بررسی شده‌اند. لازم به توضیح است که قیمت‌ها در روز ششم مرداد توسط سه پلتفرم باما، دیوار و شیپور برگردانده شده‌اند. اما بیایید به برخی از این داده‌ها نگاهی داشته باشیم.

برای مثال خودروی ساندرو اسنپ‌وی اتوماتیک مدل ۹۸ که از خودروهای محبوب بازار است، پس از بازگشت قیمت‌ها روندی افزایشی نداشته و یک نوسان کوچک را تجربه کرده است.

از طرفی در بازار خودروهای چینی هم، دانگ‌ فنگ H30 کراس نوسان قیمت کمی را تجربه کرده که به گفته باما، کمتر از یک درصد بوده است.

پژو ۲۰۷ دنده دستی هم از مواردی است که قیمت صفر کیلومتر آن بر اساس داده‌های باما، نسبت به روزهای گذشته کاهش داشته است. این تغییرات برای 206 صندوقدار بیشتر نوسانی بوده و در آخرین روز، قیمت آن به قیمت پیش از باز شدن آگهی‌ها بازگشته است.

برای مشاهده اندازه اصلی روی عکس کلیک کنید.

در این میان خودروهای دیگری مانند رانا LX، پژو ۴۰۵ GLX و SLX در کنار پژو پارس تغییر قیمت محسوسی نداشته‌اند. بر اساس این آمار، بیشترین تغییر قیمت مربوط به خودروی دنا پلاس دنده دستی بوده که پس از بازگشت قیمت‌ها افزایش قیمت داشته‌ است.

خودروهای دست دوم

اطلاعاتی که باما در اختیار دیجیاتو قرار داده است اما شامل خودروهای دست دوم هم می‌شود. برای مثال خط قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۷ با کارکرد بین ۵ الی ۵۰ هزار تقریبا صاف است و هیچ افزایش قیمتی پس از بازگشت قیمت‌ها وجود نداشته است.

از سوی دیگر هیوندای سانتافه ۲۴۰۰ سی‌سی، مدل ۲۰۱۴ با کارکرد بین ۹۰ ال ۱۲۰ هزار کیلومتر که از دیگر خودروهای محبوب بازار دست دوم ایران است نیز افزایش قیمت محسوسی پیدا نکرده است.

با این حال مزدا ۳ تیپ ۴ که شاید بتوان لقب محبوب‌ترین خودروی دست دوم بازار ایران را به آن داد و خرید و فروش آن نیز به شکل گسترده انجام می‌شود نیز در مدل ۹۷، با کارکردی بین ۱۵ الی ۳۵ هزار کیلومتر، با کاهش قیمت پس از بازگشت قیمت‌ها مواجه شده است.

همین روند برای کیا سراتو مدل ۹۷ با کارکرد ۳۰ الی ۵۰ هزار کیلومتر دیده می‌شود که با یک پرش کوچک، دوباره به قیمت قبلی برگشته است.

سایر خودروها و کل داده‌های استخراج شده‌ای که باما در اختیار دیجیاتو قرار داده در گالری پایین قابل مشاهده هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ilyma13
    ilyma13 | ۱۲ مرداد ۱۳۹۸

    چون دیگه جا نداشت

مطالب پیشنهادی