ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

هک اتومبیل های خودران و ایجاد ترافیک بی پایان؛ تهدیدی بزرگ برای شهرهای آینده

به گفته برخی کارشناسان، گروه کوچکی از اتومبیل های خودران می توانند گره های بزرگی از مشکلات ترافیکی را در کلانشهرها باز کنند. این کارشناسان به حرکت روان و عدم توقف بیجای اتومبیل های خودران ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

به گفته برخی کارشناسان، گروه کوچکی از اتومبیل های خودران می توانند گره های بزرگی از مشکلات ترافیکی را در کلانشهرها باز کنند. این کارشناسان به حرکت روان و عدم توقف بیجای اتومبیل های خودران اشاره کرده و آنها را برای شهرهای آینده بسیار مفید می دانند.

اما در کنار مزایا، فناوری خودران تهدیدات خاص خود را داشته و ممکن است مشکلات جدیدی را به بار بیاورد. انستیتوی تکنولوژی جورجیا (Georgia Institute of Technology)  با انجام تحقیقی به این مساله پرداخته و به تازگی نتایج آن را منتشر کرده است.

طبق یافته های این موسسه در آینده هکرها خواهند توانست با در اختیار گرفتن کنترل تعداد محدودی از اتومبیل های خودران یا مدل های متصل به اینترنت، در شهرها اختلال و بی نظمی به وجود آورده و سبب ایجاد ترافیک شوند.

Progressive-Snapshot-Hack

مدل سازی های محققان انستیتوی تکنولوژی جورجیا نشان می دهند که توقف تصادفی 20 درصد از خودروها در ساعات اوج ترافیک، به معنای قفل شدن کامل خیابان ها در منطقه ای مثل منهتن خواهد شد.

اگر تعداد مدل های متوقف شده در ساعات اوج ترافیک به 10 درصد تقلیل پیدا کند، باز هم مشکلات عدیده ای به وجود خواهد آمد؛ به عنوان مثال خودروهای امدادی نخواهند توانست به راحتی از ترافیک عبور کرده و به موقع به مقصد برسند.

ایجاد ترافیک

پیتر یانکر (Peter Yunker) یکی از محققان انستیتوی تکنولوژی جورجیا معتقد است هک شدن یک اتومبیل تنها خود آن وسیله نقلیه را تحت تاثیر قرار نمی دهد، بلکه کل خودروهای عبوری از رفتارهای آن متاثر می شوند؛ به همین خاطر به منظور کشف خطرات احتمالی باید کل زیرساخت ها را بررسی و مطالعه کرد.

در شبیه سازی های انجام شده، آقای یانکر و دیگر همکاران وی مشاهده کرده اند که هکِ تعداد معینی از خودروها منجر به ایست کامل سایر اتومبیل های حاضر در لاین ها شده و در نهایت سبب ایجاد ترافیک می شود. با انباشته شدن خودروها در یک خیابان، سایر خیابان های منتهی نیز قفل گشته و سرانجام ترافیک کل شهر با اختلال روبرو می شود.

حال سوال مهمی پیش می آید و آن اینکه چگونه می توان از ایجاد سناریوهای مشابه پیشگیری کرد؟ پرفسور یانکر در پاسخ به این سوال کلید اصلی را در دست خودروسازان دانسته و افزوده باید تعداد خودروهایی که همزمان به یک شبکه ارتباطی متصل هستند، محدود شوند.

وی در این باره گفته:

چنانچه همه محصولات تویوتا هک شوند، مثل آن است که 10 درصد از کل خودروهای حاضر در خیابان ها هک شده اند. حال اگر این شرکت مثلا از 5 شبکه ارتباطی متفاوت برای خودروهای خود استفاده کند، آسیب پذیری هر کدام از شبکه ها باعث دسترسی هکرها به 2 درصد از محصولاتش خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی