ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

از این سکو به اون سکو فرجه؛ معرفی بهترین بازی های پلتفرمر برای موبایل

آن‌هایی که سن و سالشان به کنسول‌های قدیمی‌تر مثل نینتندو و سگا قد می‌دهد احتمالا اولین تجربه‌هایشان از بازی را به بازی‌های پلتفرمر نسبت می‌دهند. دوران طلایی این بازی‌ها از دهه 80 با ماریو و ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰

آن‌هایی که سن و سالشان به کنسول‌های قدیمی‌تر مثل نینتندو و سگا قد می‌دهد احتمالا اولین تجربه‌هایشان از بازی را به بازی‌های پلتفرمر نسبت می‌دهند. دوران طلایی این بازی‌ها از دهه 80 با ماریو و دانکی کونگ شروع شد و تا همین حالا هم درخشش خود را در قامت بازی های پلتفرمر موبایل حفظ کرده است با اینکه شاید روی کنسول‌ها فروغ سابق را نداشته باشد.

خوشبختانه روند توسعه بازی های پلتفرمر موبایل روز به روز بهتر شده، چرا که پتانسیل اجرای این بازی‌ها روی گوشی‌های موبایل از دید بازیسازان این پلتفرم مخفی نمانده است. این موضوع تا جایی ادامه پیدا کرده که شرکت‌ها و استودیوهای بزرگ هم تصمیم گرفته‌اند فرنچایزهای خودشان را در قالب بازی های پلتفرمر موبایل به گیمرها ارائه کنند. ما هم در این مطلب بهترین بازی‌های موبایل در این سبک  را به شما معرفی می‌کنیم تا در هنگام انتخاب، یک لیست خوب دم دستتان داشته باشید.

Super Mario Run

بازی های پلتفرمر موبایل

شاید اگر لیست بازی های پلتفرمر موبایل با یک بازی سوپر ماریو آغاز نشود، بی احترامی به آقای لوله‌کش سیبیلو و البته پلتفرمر باشد. سوپر ماریو ران از همان فرمول قدیمی پرش و سکه جمع کردن و عبور از موانع پیروی می‌کند با این تفاوت که این بار نینتندو بازی را به سبک رانر برده و در واقع امکان کنترل بازی با یک دست را برای باز‌ی‌کننده فراهم کرده است.

در این حالت می‌توانید ماریو را با تپ روی نمایشگر کنترل کنید و از زمان‌بندی درست برای اجرای پرش‌های به جا، مناسب و البته ژانگولر بهره بگیرید. سکه جمع کردن هم به قوت خود باقی است و باید تا جایی که می‌توانید سکه جمع کنید.

Super Mario Run

Super Mario Run

سازنده: Nintendo Co., Ltd قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS/اندروید حجم: 260.9/متغیر مگابایت زبان:

Inside

بازی های پلتفرمر موبایل

بازی دیگری از استودیوی Playdead که قبلا بازی لیمبو را تولید کرده بود. بازی Inside در همان سبک و حال و هوا اول برای کنسول‌های این نسل و پی سی منتشر شد و بعد سازندگان نسخه iOS آن را هم در دسترس موبایل گیمرها قرار دادند. بازی در یک ضد آرمانشهر سورئال اتفاق می‌افتد و به جای رنگ‌های سیاه و سفید لیمبو، از رنگ‌های مختلف استفاده می‌کند.

بازی بدون هیچ مقدمه‌ای شما را وارد این فضا می‌کند تا کنترل یک پسر بچه را به عهده گرفته و او را با ترکیبی از سکو بازی و حل معما در این دنیای مخوف زنده نگه دارید. بازی سخت است و احتمالا باید در هر تلاش برای عبور از موانع و دشمنان بارها ببازید تا راه درست را پیدا کنید. پازل‌ها هم در ابتدا آسان هستند و کم کم سخت‌تر می‌شوند. اما به هر حال با یکی از محبوب‌ترین بازی‌های پلتفرمر/معمایی طرف هستید که قطعا از امتحان آن لذت خواهید برد.

INSIDE

INSIDE

سازنده: Playdead قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS حجم: 1300 مگابایت زبان:

Downwell

بازی های پلتفرمر موبایل

وقتی صحبت از بازی‌های پیکسل آرتی و رترو می‌شود شاید کمتر بازیسازی پیدا شود که در عصر بازی‌های گرافیکی به پیاده‌سازی تک تک المان‌های این سبک فکر کند. اما Downwell دقیقا بر خلاف این جریان حرکت می‌کند و عناصر بازی‌های رترو آنقدر خوب در آن پیاده‌سازی شده که می‌تواند مثل یک نامه عاشقانه برای گیمرهای قدیمی به نظر برسد.

کیفیت Downwell به همین خلاصه نمی‌شود و می‌توان با جرأت از آن به عنوان یکی از بهترین اکشن پلتفرمرهای iOS نام برد. همانطور که از اسم بازی پیداست در آن در یک چاه به سمت پایین حرکت می‌کنید. حلقه گیم‌پلی از بالای چاه شروع می‌شود و در حین پایین رفتن در چاه باید هرچقدر که می‌توانید از موانع دوری کرده و زنده بمانید. در بازی به شما تعدادی جان داده می‌شود و اگر جان‌هایتان تمام شود می‌بازید.

Downwell

Downwell

سازنده: Devolver Digital, Inc قیمت: 3.52 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS حجم: 84.2 مگابایت زبان:

آن سوی باران (Linn: Path of Orchards)

بازی های پلتفرمر موبایل

یک بازی پلتفرمر خوب ایرانی که به راحتی جایش را در لیست بهترین بازی‌های پلتفرمر موبایل باز می‌کند.  بازیسازان استودیوی کرسنت مون گیمز در این بازی کاری می‌کنند تا به زمینی که روی آن می‌ایستید و نحوه پریدنتان در بازی شک کنید. پیاده‌سازی این ایده در ساخت بازی به مهارت نیاز دارد چرا که در صورت اشتباه در اجرای آن، گیمر گیج و از بازی زده می‌شود.

آن سوی باران یک پلتفرمر کاملا دو بعدی است و در آن باید بر خلاف برخی از بازی‌های معروف مثل Monument Valley، به جای اینکه خودتان برای پیشروی در مراحل، محیط را تغییر دهید، در یک محیطی که همواره در حال تغییر شکل است بپرید و سر بخورید و راهتان را باز کنید.

Linn: Path of Orchards

Linn: Path of Orchards

سازنده: Crescent Moon Games قیمت: 12000 تومان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS/اندروید حجم: 66/665.3 مگابایت زبان:

Banana Kong

بازی های پلتفرمر موبایل

در این بازی که نامگذاری و ایده آن بی‌شباهت به بازی قدیمی مطرح نینتندو یعنی دانکی کونگ نیست، کنترل میمونی را در دست دارید که عاشق موز است اما آنقدر موز جمع کرده که در نهایت بلای جانش می‌شوند و باید از یک بهمن موزی جان سالم به در ببرد. همین داستان مکانیزم رانر بی نهایت بازی را فعال می‌کند.

با زدن روی صفحه کونگ می‌پرد و اگر انگشتتان را روی صفحه نگه دارید کمی در هوا شناور می‌ماند. علاوه بر این با سوایپ به سمت راست می‌توانید از ضربه قدرتی شانه کونگ برای کنار زدن موانعی که راه را سد کرده استفاده کنید. فراموش نکنید موزهای سر راهتان را هم جمع کنید چرا که مثل سکه‌های ماریو برایتان امتیاز به همراه می‌آورند.

Banana Kong

Banana Kong

سازنده: FDG Entertainment GmbH & Co.KG قیمت: 68/287.1 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS/اندروید حجم: مگابایت زبان:

Super Cat Tales 2

بازی های پلتفرمر موبایل

در این بازی پلتفرمر موبایل کنترل یک گربه را به دست می‌گیرید و باید او را از موانع محیطی و مینیون‌های بازی بگذرانید. کنترل بازی به این صورت است که برای حرکت گربه‌تان به طرفین باید همان سمت نمایشگر را لمس کنید. با رسیدن به موانع عمودی گربه به صورت خودکار از آن بالا می‌رود و برای پریدن هم کافیست دو بار نمایشگر را لمس کنید تا گربه بدود و باز هم به صورت خودکار و در زمان مناسب بپرد.

کل بازی بر اساس همین مکانیزم حرکت و پرش بنا شده و احتمالا در کنترل گربه‌تان به مشکلی برنخواهید خورد. در Super Cat Tales 2 یک سیستم جمع‌آوری آیتم ساده و همین‌طور گربه‌های مختلف قابل بازی هم نسبت به شماره قبلی گنجانده شده. هر گربه توانایی‌های خاصی دارد که می‌تواند تفاوت‌های کوچگی در هنگام گذر از مراحل رقم بزند.

Super Cat Tales 2

Super Cat Tales 2

سازنده: NEUTRONIZED قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS/اندروید حجم: 42/103.9 مگابایت زبان:

Rayman Adventures

بازی های پلتفرمر موبایل

ریمن یکی از فرنچایزهای محبوب یوبیاسفت است و بنابراین شاهد عناوین موبایلی با محوریت ریمن هستیم که Rayman Adventures هم یکی از آن‌هاست. مکانیزم های گیم پلی ماجراجویی های ریمن همانند عناوین پیشین این فرنچایز برای اسمارت فون ها است و بازیکن قابلیت کنترل حرکت پروتاگونیست بازی را ندارد. بنابراین باید با پرش های مناسب او را از خطرات احتمالی فراری دهید.

شاهکار تنها واژه ای است که می توانیم پیرامون بخش دیداری ریمن های امروزی بگوییم. خوشبختانه همین روند با ماجراجویی های ریمن ادامه پیدا کرده و رنگ بندی دلربای بازی موجب می شود تا احساس کنید که به تماشای چندین تابلو نقاشی نشسته اید. اگر دوست دارید بار دیگر با ریمن و دوستانش سفری شادی آور داشته باشید، ماجراجویی های ریمن را از دست ندهید.

Rayman Adventures

Rayman Adventures

سازنده: Ubisoft قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 130 / 97 مگابایت زبان:

Badland 2

بازی های پلتفرمر موبایل

یکی از هنری‌ترین بازی‌های این لیست همین Badland 2 است. رنگ بندی محیط و نورپردازی ورای استانداردهای عناوین اسمارت فون ها هستند. این زیبایی تا جایی پیش می رود که هر از چندگاهی ناخواسته بازی را رها کرده و تنها به محیط ها خیره می شوید. بزرگ نمایی نمی کنیم، به بعضی اسکرین شات ها نگاهی بیاندازید تا به این موضوع پی ببرید.

نکته جالب اینجاست Badland 2 عین این که از دیدگاه دیداری یک هنر ناب است، بسیار هم مرموزانه با بازیکن رفتار می کند. نمی دانید شخصیت اصلی کیست یا به کجا می رود، تنها باید با هدایت او و عبور از تله های موجود به منطقه های جدیدی بروید. برای کنترل کاراکتر پرنده بازی هم کار سختی پیش رو ندارید؛ صفحه لمسی به دو بخش چپ و راست تقسیم شده و با ضربه زدن به هر قسمت به سمتی که می خواهید پرواز می کنید.

BADLAND 2

BADLAND 2

سازنده: Frogmind قیمت: اندروید - رایگان / آی او اس - 3.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 113 / 88 مگابایت زبان:

Vector 2

بازی های پلتفرمر موبایل

از آنجایی که سبک رانر هم به عنوان زیرمجموعه های پلتفرمر به شمار می رود، بنابراین به یکی از عناوین معروف این سبک هم می‌پردازیم. پس از یک تجربه پارکوری هیجان انگیز، استودیو NEKKI با قسمت دوم Vector آمده تا بازیکن ها را به ماجراجویی متفاوتی بفرستد.

گیم پلی Vector 2 مشابه گذشته بوده و با ترکیبی از حرکات پارکور و سبک رانر مواجه هستید. خوشبختانه وجود مکانیزم های جدید و استفاده درست از رنگ های تاریک موجب شده تا وکتور 2 همانند عنوان پیشین جذابیت های گوناگونی داشته باشد. اگر خواهان بازی متفاوت هستید، ساخته استودیو NEKKI را از دست ندهید.

Vector 2

Vector 2

سازنده: NEKKI قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 141 / 95 مگابایت زبان:

Super Phantom Cat

بازی های پلتفرمر موبایل

طی این سال‌ها بازی‌های زیادی ساخته شده‌اند که از سبک ماریو نمونه‌برداری کرده و سعی کردهاند تجربه مشابهی با این پلتفرمر محبوب نینتندو ارائه کنند. Super Phantom Cat یکی از همین بازی ها است که گیم پلی مشابه ماریوهای قدیمی دارد. Super Phantom Cat به بازیکن نقش گربه ای را می دهد که می خواهد ابرقهرمان شود. بنابراین با کمک به او باید شخصیت داستان را به آرزوی دیرینه اش برسانید.

جذاب ترین بخش Super Phantom Cat به ترکیب درست المان های نوستالژیک با استانداردهای امروزی باز می گردد. شاید بازی مشابه ماریوهای پیشین باشد ولی استودیو سازنده با اضافه سازی چالش های بیشتر و جدید توانسته تا رنگ و بوی نویی به ساخته خود بدهد.

Super Phantom Cat

Super Phantom Cat

سازنده: Veewo Games قیمت: اندروید - رایگان / ای او اس - 1.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 71.5 / 52 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • ahadm ۸۸۸۸
    ahadm ۸۸۸۸ | ۱۴ مرداد ۱۳۹۸

    این بازی ریمن ادونتور هم واسه کشور ما کار نمی کنه من چند بار نصب کردم بعد از چند مرحله بازی قفل می کنه و وصل نمیشه به سرورش ..و همچنین دو قسمت قبلی ریمن هم فیستا و جانگل ران هم خوب بودند

    • جانی سینز علیه حسن دزده
      جانی سینز علیه حسن دزده | ۱۵ مرداد ۱۳۹۸

      باید ریمنو از گوگل پلی بریزی،ولی بازیش یه ضعف وحشتناک داره و اونم اینه که یوبی باگ برای طولانی کردنش،یه مرحله رو چندین بار کپی پیست کرده.

  • ahadm ۸۸۸۸
    ahadm ۸۸۸۸ | ۱۴ مرداد ۱۳۹۸

    این اینساید لعنتی هیچوقت واسه اندروید نیومد ..وکتور 1 بهتر از وکتور 2 هست ..یعنی وکتور 2 فاجعه بود ..و جالب اینه که ایکون بازی oddmar هست ولی معرفیش نکردید که به نظرم در حال حاضر بهترین بازی پلتفرمر برای اندرویده

مطالب پیشنهادی