ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ای دیتا SX8200 Pro
تکنولوژی

بررسی SSD گیمینگ ای‌دیتا XPG SX8200 Pro

ای دیتا در بین پیشروهای حوزه SSDها در بازار مصرف کنندگان است و در این زمینه محصولات متنوعی را روانه بازار کرده؛ از اقتصادی گرفته تا مدل های ویژه سرورها. اما یکی از بخش هایی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

ای دیتا در بین پیشروهای حوزه SSDها در بازار مصرف کنندگان است و در این زمینه محصولات متنوعی را روانه بازار کرده؛ از اقتصادی گرفته تا مدل های ویژه سرورها. اما یکی از بخش هایی که تمرکز ویژه ای روی آنها داشته، گیمینگ است. XPG SX8200 Pro یکی از همین محصولات است که علاوه بر گیمرها، تولید کنندگان محتوای ویدیویی و اورکلاکرها را هدف گرفته است.

این مدل همچنین تحسین بسیاری از وبسایت های حوزه تکنولوژی را به همراه داشته. وبسایت tom's HARDWARE اعتقاد دارد بهترین SSD سال 2019 است. PC MAG و PCWorld هم لقب بهترین مدل M.2 و بهترین اس اس دی NVMe را به ای دیتا SX8200 Pro داده اند.

نمونه ای که در این مطلب بررسی می کنیم ظرفیتی یک ترابایتی دارد که بعد از فرمت، 953 گیگابایت آن در دسترس است. به ادعای ADATA این مدل به سرعت خواندن و نوشتن متوالی 3500 و 3000 مگابایت بر ثانیه دست پیدا می کند. در ادامه مشحصات SX8200 Pro را مشاهده می کنید:

  • فرم فکتور M.2 2280، درگاه PCIe Gen3x4 با ضخامت 3.5 میلی متر
  • پشتیبانی از NVMe 1.3
  • ظرفیت های 256 و 512 گیگابایت و یک و دو ترابایت
  • سرعت خواندن و نوشتن متوالی تا 3500 و 3000 مگابایت بر ثانیه
  • رم DDR3 یک گیگابایت نانیا
  • چیپ های حافظه TLC ساخت میکرون و کنترلر SMI SM2262EN
  • میانگین زمان بین دو خرابی (MTBF) تا دو میلیون ساعت و تحمل TBW (ترابایت نوشتن) تا 1280
  • دمای کارکرد 0 تا 70 درجه سانتیگراد
  • پشتیبانی از کش SLC برای بهبود کارایی
  • گارانتی 5 ساله

اما پیش از ادامه بررسی کمی به نرم افزارهای همراه با SX8200 Pro می پردازیم. ای دیتا SSDهای خود را با دو نرم افزار همراه کرده: SSD Toolbox ابزاری است که اطلاعاتی از جمله سلامت درایو را نمایش می دهد. علاوه بر این مشابه با بیشتر نرم افزارهای تولیدکنندگان دیگر قابلیت حذف ایمن و بدون امکان بازیابی تمام اطلاعات روی SSD را در اختیارتان می گذارد. اما تقریباً هیچ یک از قابلیت های نرم افزار ضروری نیستند و با نصب نکردن آن چیز زیادی را از دست نمی دهید.

هر SSD ای دیتا همچنین با یک لایسنس برنامه Acronis True Image همراه شده که با آن به سادگی می توانید پارتیشن های مورد نیاز را از درایو قدیمی به اس اس دی جدید منتقل کنید. به این ترتیب از دردسر نصب دوباره ویندوز یا کپی دستی داده ها راحت می شوید. هر دو این نرم افزارها از وبسایت ای دیتا قابل دانلود هستند.

در صورتی که با فرم فکتورها، اصطلاحات و تکنولوژی هایی که در این بررسی به آنها اشاره می کنیم آشنایی ندارید پیشنهاد می کنم مطلب ویژه دیجیاتو درباره راهنمای خرید هوشمندانه SSD را مطالعه نمایید.

طراحی

ای دیتا SX8200 Pro

اگر SSD را در لپتاپ یا کیس ساده کامپیوتر نصب می کنید شاید ظاهر SX8200 Pro چندان هم برایتان مهم نباشد اما گیمرها برای هیجان انگیزتر کردن ظاهر سیستم به کوچکترین قطعه ای هم اهمیت می دهند. SX8200 Pro اما طراحی ساده و نه چندان جذابی دارد. پشت و روی بردِ سیاه رنگ اس اس دی چیپ های رم به چشم می خورند و در پایین بخش رویی هم کنترلر SMI با رنگ نقره ای خودنمایی می کند.

ای دیتا یک هیت سینک در جعبه قرار داده که چسباندن آن تا حدودی ظاهر گیمینگ به SSD می دهد و به دفع حرارت بهتر هم کمک می کند. اما اگر ظاهر ساده SX8200 Pro از نظرتان به اندازه کافی هیجان انگیز نیست ای دیتا مدل های زیباتر، با طراحی خشن تر و با کارایی تقریباً مشابه (از جمله GAMMIX S11 Pro) را هم در سبد محصولات خود دارد.

طراحی چیپ های SX8200 Pro یک مزیت مهم و یک محدودیت کوچک را به همراه دارد. به لطف وجود هیت سینکی که هیچ اجباری به نصب آن ندارید می توانید SSD را به سادگی در برخی لپتاپ ها و تقریباً تمامی مادربردهای دسکتاپ نصب کنید اما در عین حال چیپ های پشت برد، نصب در برخی لپتاپ های ظریف یا الترا بوک ها را غیر ممکن می کند. برای این دستگاه های باید مدل هایی با چیپ هایی در یک طرف (از جمله SX6000 Pro ای دیتا) را انتخاب کنید.

بنچمارک

ای دیتا SX8200 Pro

در دیجیاتو برای بررسی کارایی SSDها از بنچمارک های کریستال دیسک مارک، ATTO، دیسک بنچ و AS SSD استفاده می کنیم. در بین هر دو بنچارک کامپیوتر را ری استارت می کنیم تا از پاک شدن مجدد هر گونه کش مطمئن شویم. یک دقیقه پس از هر بار بالا آمدن ویندوز تست ها را ادامه می دهیم. در این بررسی SX8200 Pro را روی یک سیستم گیمینگ به روز با مشخصات زیر آزمایش کردیم:

  • مادربورد: ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming
  • پردازنده: اینتل Core i9 9900K
  • رم: دو ماژول کینگ استون هایپر ایکس DDR4 -16GB - 3000Mhz
  • کارت گرافیک: ROG STRIX RTX 2080Ti-O11G-GAMING
  • پاور: کولر مستر V1200 PLATINUM
  • ویندوز 10 پرو نسخه 1903

همچنین SX8200 Pro را با اس اس دی ها و هارد دیسک های زیر مقایسه کردیم:

  • ای دیتا SX6000 Pro با فرم فکتور M.2 PCIe و ظرفیت 512 گیگابایت
  • توشیبا THNSN5512GPU7 با فرم فکتور M.2 PCIe و ظرفیت 512 گیگابایت
  • سامسونگ EVO 860 فرم فکتور 2.5 اینچی و ظرفیت 500 گیگابایت
  • ای دیتا SU900 فرم فکتور 2.5 اینچی و ظرفیت 512 گیگابایت
  • ای دیتا SU650 فرم فکتور 2.5 اینچی و ظرفیت 240 گیگابایت
  • هارد دیسک وسترن دیجیتال بلک WD1003FZEX ظرفیت یک ترابایت
  • هارد دیسک وسترن دیجیتال گرین WD30EZRX ظرفیت 3 ترابایت

در ادامه نتایج بنچمارک ها را به تفکیک بررسی می کنیم.

کریستال دیسک مارک

کریستال دیسک مارک ابزار رایگانی است که در نسخه 6 با معیارهای زیر سرعت خواندن و نوشتن می سنجد:

  • خواندن و نوشتن متوالی برای 32 فایل پشت سر هم در یک رشته
  • خواندن و نوشتن 8 فایل تصادفی پشت سر هم و به صورت 8 رشته همزمان
  • خواندن و نوشتن 32 فایل تصادفی پشت سر هم و در یک رشته
  • خواندن و نوشتن یک فایل تصادفی در یک رشته

بالاترین مقادیر در بخش خواندن یا نوشتن متوالی ثبت می شوند. اما این اعداد نشان دهنده کارایی واقعی تجهیزات ذخیره سازی نیستند و در واقع خبر از سرعت خواندن فایل های تک به تک و پشت سر هم می دهند.

در کریستال دیسک مارک اعداد 3497 و 2850 مگابایت بر ثانیه برای خواندن و نوشتن متوالی ثبت شده که به اعداد 3500 و 3000 مگابایت بر ثانیه مورد ادعای ای دیتا نزدیک است. در ادامه سایر نمودارهای مربوط به فایل های تصادفی 4 کیلوبایتی را مشاهده می کنید.

در 4 آزمایش دیگر هم SX8200 Pro در صدر ایستاده اما در خواندن و نوشتن 32 فایل تصادفی، میان رده های ای دیتا SX6000 Pro و توشیبا امتیاز به مراتب بهتری را ثبت کرده اند.

بنچمارک ATTO

تولیدکنندگان SSDها معمولاً کارایی متوالی درایوهای خود را با این نرم افزار رایگان اندازه گیری می کنند. ATTO حداکثر سرعت انتقال اطلاعات به درایو و از آن را با سایزهای مختلف انتقال محاسبه می کند. این بنچمارک نشان می دهد درایو چگونه از پس انتقال فایل ها با اندازه های متفاوت بر می آید. در آزمایش ATTO، گزینه Direct I/O را فعال کردیم تا کارایی اس اس دی ها و هارد دیسک ها را بدون هر گونه بافر یا کش روی سیستم بررسی کنیم. نمودارهای زیر سرعت انتقال برای خواندن و نوشتن را نشان می دهند.

ای دیتا SX8200 Pro ای دیتا SX8200 Pro

SX8200 Pro در مقایسه با دو میان رده های M.2 PCIe به مراتب سریع تر است. در مقایسه با SSDهای 2.5 اینچی هم سرعت خواندن تا 6 برابر و نوشتن تا 5 برابر بالاتر دارد.

دیسک بنچ

دیسک بنچ ابزاری است که سرعت و زمان کپی را در شرایطی مشابه با انتقال عادی فایل ها اندازه گیری می کند. در دیجیاتو برای این آزمایش از مجموعه ای 44 گیگابایتی از 15 هزار فایل استفاده می کنیم. این مجموعه شامل ویدیو، PDF، عکس، فایل های نصب بازی ها و نرم افزارها هستند که هر کدام بین چند کیلوبایت تا چند گیگابایت حجم دارند. نمودار زیر خبر از برتری SX8200 Pro می دهد.

بنچمارک AS SSD

AS SSD سرعت خواندن و نوشتن فایل ها به صورت متوالی و تصادفی و بدون استفاده از کش را اندازه گیری می کند. علاوه بر این زمان دسترسی به SSD برای فرایندهای خواندن و نوشتن را می سنجد. این تست ها تا حدودی مشابه کریستال دیسک مارک هستند اما AS SSD در نهایت امتیازهایی برای خواندن و نوشتن و کارایی کلی را بر اساس معیارهای خود مشخص می کند. در جدول زیر مقایسه ای بین 6 اس اس دی مورد بررسی را مشاهده می کنید.

ای دیتا SX8200 Pro

تقریباً در تمامی بنچمارک ها SX8200 Pro برتر از سایر SSDها عمل کرده اما در آزمایش های خواندن و نوشتن 32 فایل تصادفی پشت سر هم قافله را به توشیبا و SX6000 Pro ای دیتا باخته است.

سخن پایانی

ای دیتا SX8200 Pro

برای بیشتر کاربران تا همین چند سال پیش حتی خرید SSDهای کندتر 2.5 اینچی هم به صرفه نبود. اما با کاهش قیمت و افزایش ظرفیت SSDها و به ویژه عرضه مدل های M.2 PCIe شرایط تغییر کرد. اگر در پی خرید یک اس اس دی M.2 PCIe برای لپتاپ یا کامپیوتر دسکتاپ خود هستید ای دیتا XPG SX8200 Pro می تواند یکی از بهترین انتخاب های شما باشد. اما به دلیل طراحی چیپ های دو طرفه ممکن است در نصب این مدل روی برخی لپتاپ ها با مشکل روبرو شوید.

اگر در یک کلمه بخواهیم ای دیتا SX8200 Pro را تعریف کنیم باید به «سرعت فوق العاده» اشاره کنیم. یکی از مهمترین نکات این است که این مدل حین فرایندهای خواندن و نوشتن طولانی هم با کاهش کارایی شدید به دلیل دمای بالای چیپ ها روبرو نمی شود. البته در خواندن و نوشتن چندین فایل تصادفی، سرعت کمتری در مقایسه با میان رده های توشیبا و SX6000 Pro ای دیتا را شاهد بودیم.

طراحی ظاهری SX8200 Pro چنگی به دل نمی زند و از آن جایی که ای دیتا با این مدل، کاربرانی از جمله گیمرها را هدف گرفته انتظار داشتیم برای طراحی خشن تر هیت سینک سلیقه بیشتری به خرج می داد. احتمالاً این موضوع برای بیشتری کاربران اهمیتی ندارد ولی اگر ظاهر SSD برایتان مهم است گزینه های جذاب تری از جمله GAMMIX S11 Pro در سبد محصولات ای دیتا وجود دارند.

اگر در بازار به دنبال اس اس دی های M.2 PCIe بگردید مدل هایی با سرعت مشابه را هم پیدا خواهید کرد اما XPG SX8200 Pro با قیمتی در حدود 2 میلیون و 400 هزار تومان (برای مدل یک ترابایتی) در بین خوش قیمت ترین پرچمداران بازار قرار می گیرد. البته اگر قصد دارید کمتر از این هزینه کنید می توانید مدل های 256 و 512 گیگابایتی با قیمت های حدود 700 هزار تومان و یک میلیون و 380 هزار تومان را انتخاب کنید که همچنان عملکردی چندین برابر SSDهاس 2.5 اینچی دارند.

ای دیتا XPG SX8200 Pro با گارانتی تعویض 5 ساله آونگ به فروش می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Alios
    Alios | ۱۸ مرداد ۱۳۹۸

    بررسی حرف داره..! شما برای تست سرعت محصول مورد بررسی از ظرفیت یک ترا استفاده کردید که ظرفیت بالاتر سرعت رید و رایت بیشتری رو بهمراه داره..قشنگ تر و اصولی تر این بود که مدلهای رقیب هم از ظرفیت 1 ترا میبودن

  • samb
    samb | ۱۴ مرداد ۱۳۹۸

    چرا برای مقایسه از پرچمدارای سامسونگ مثل pro 970 , evo 970 استفاده نکردید؟

    • علی باقرزاده
      علی باقرزاده | ۱۶ مرداد ۱۳۹۸

      در تست های بعدی تلاش می کنیم با اضافه کردن موارد دیگه لیست رو کامل تر کنیم.

مطالب پیشنهادی