ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دقت آزمایش خون آلزایمر به 94 درصد رسید؛ جایگزین بهتر برای اسکن مغزی

مطالعه جدید انجام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه سنت لوییس نشان می‌دهد که نوع جدیدی از آزمایش خون می‌تواند علایم آلزایمر را سال‌ها پیش از بروز علایم اولیه این بیماری نشان دهد. این آزمایش خون ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

مطالعه جدید انجام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه سنت لوییس نشان می‌دهد که نوع جدیدی از آزمایش خون می‌تواند علایم آلزایمر را سال‌ها پیش از بروز علایم اولیه این بیماری نشان دهد. این آزمایش خون حتی شاید عملکردی دقیق‌تر از اسکن‌های مغزی PET برای تشخیص آلزایمر داشته باشد.

البته ایده استفاده از آزمایش خون برای تشخیص آلزایمر چیز جدیدی نیست. محققان سال‌هاست که در تلاشند تا با نشانگرهای زیستی مختلف، به روشی برای تشخیص این بیماری برسند و بر خلاف بلند بالا بودن لیست این پارامترها، فعلا اندازه‌گیری میزان پروتئین آمیلوئید بتا بهترین راهکار برای پایش و تشخیص پیشرفت این بیماری به شمار می‌رود.

محققان دانشگاه سنت لوئیس دو سال پیش طی تحقیقاتشان دریافتند که با اندازه‌گیری دو زیر مجموعه آمیلوئید در جریان خون می‌توان ذخیره آمیلوئید در مغز را به صورت موثر اندازه‌گیری کرد. در واقع آنها دریافتند که وقتی مقادیر آمیلوئید بتا 40 و آمیلوئید بتا 42 در جریان خون کاهش پیدا می‌کند، ذخیره آمیلوئید بتا در مغز با افزایش رو به رو می‌شود.

محققان گفته بودند که با این متد می‌توانند ذخیره آمیلوئید مغز را با دقت 88 درصد نسبت به اسکن PET اندازه‌گیری کنند. حالا در این تحقیق جدید آنها موفق شدند با دخیل کردن دو فاکتور دیگر موثر در آلزایمر یعنی سن و یک متغیر ژنتیکی به نام APOE4،  این دقت را به 94 درصد برسانند.

تشخیص آلزایمر

در تحقیق جدید 158 بیمار بزرگسال بالای 50 سال که اکثرشان از لحاظ شناختی از سلامت کامل برخوردار بودند مورد بررسی قرار گرفتند. نکته قابل توجه در بررسی‌ها این بود که آزمایش خون سال‌ها قبل از بروز علایم در اسکن‌های مغزی، روند افزایش آمیلوئید در مغز را پیش‌بینی می‌کرد.

محقق ارشد تحقیق رندال بیتمن در این باره می‌گوید:

در حال حاضر ما بیماران را با استفاده از اسکن‌های مغزی برای آزمایشات بالینی پایش می‌کنیم که پروسه‌ای وقت‌گیر و هزینه‌بر است. اما با استفاده از آزمایش خون می‌توانیم در ماه هزاران بیمار را تحت نظر داشته باشیم. این یعنی می‌توانیم آزمایشات بالینی را راحت‌تر روی آن‌ها انجام داده و زودتر به یک روش درمان قطعی دست پیدا کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • switch mode
    switch mode | ۱۴ مرداد ۱۳۹۸

    چه جالب.

  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۱۴ مرداد ۱۳۹۸

    کاش زودتر ایران بیاد

مطالب پیشنهادی