ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سخنگوی دولت: نرخ کالاهای ضروری با اپلیکیشن «اعلام قیمت» کنترل می‌شود

سخنگوی دولت اعلام کرد که اپلیکیشنی به نام «اعلام قیمت» در روزهای آینده نرخ صد قلم کالای اساسی که برای زندگی مردم ضروری است را به طور روزانه اعلام می‌کند تا قیمت‌ها در بازار تنظیم ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰

سخنگوی دولت اعلام کرد که اپلیکیشنی به نام «اعلام قیمت» در روزهای آینده نرخ صد قلم کالای اساسی که برای زندگی مردم ضروری است را به طور روزانه اعلام می‌کند تا قیمت‌ها در بازار تنظیم و کنترل شود.

به گفته «علی ربیعی» مقرر شده تا سازمان حمایت قیمت‌های قابل قبول صد قلم کالا را در این سامانه اعلام کند تا در صورت بروز تخلف، مردم بتوانند شکایت خود را از طریق همین اپلیکیشن ابراز نمایند.

گفتنی است پیش از این وزارت صنعت نیز خبر از راه‌اندازی چنین سامانه‌ای داده بود ولی هیچ‌گاه آن سامانه فعال نشد. به گفته مقامات مسئول، شفافسازی و اعلام قیمت‌ها به طور روزانه می‌تواند در برابر گران‌فروشی واحدهای صنفی راهکاری کاربردی باشد. ربیعی معتقد است که مردم با دانستن قیمت کالاهای اساسای امکان مقایسه قیمت‌ها را دارند و در صورت مغایرت با نرخ اعلام شده، می‌توانند شکایت کنند تا در اسرع وقت به شکایت آنها رسیدگی شود.

اما فرایند این موضوع چگونه خواهد بود؟ معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این ارتباط به خبرگزاری ایرنا توضیح داده است:

«بازرسی شکایت‌های مردم نسبت به قیمت‌های عرضه شده در بازار هم اکنون نیز از طریق سامانه 124 در حال انجام است، اما تفاوت سامانه جدید این است که دسترسی به لینک ثبت شکایات در پایگاه اطلاع رسانی قیمت کالاها و خدمات نیز مهیا شده است؛ مصرف کننده می‌تواند در این اپلیکیشن نسبت به ثبت شکایت اقدام کرده و کد رهگیری دریافت کند و در لحظه شکایت خود را پیگیری کند.»

«شهرام میرآخورلو» می‌گوید که با استفاده از این کد رهگیری می‌توان از نتیجه شکایات مطلع شد. او همچنین تاکید دارد که مستندات شاکی باید کافی باشد و در این صورت شاکی می‌تواند مطمئن باشد که به شکایت او در کمترین زمان ممکن رسیدگی خواهد شد:

«مثلا برای کالاهایی که ظن به احتکار، قاچاق یا امتناع از عرضه وجود داشته باشد نیازی به ارائه مستندات نیست و بازرسان ما در بازه زمانی یک ساعت در تهران و نیم ساعت در شهرستان‌ها در محل حضور می‌یابند.»

میرآخورلو درباره شکایت‌هایی که نیاز به ارائه مستند دارد نیز توضیحاتی ارائه داده است: «به عنوان نمونه اگر کسی از یک شرکت خودرویی شکایات داشته باشد و اعتراض او در ارتباط با پرداخت نکردن سود مشارکت توسط خودروساز باشد، نیاز به بررسی مستندات و کار کارشناسی وجود دارد؛ در چنین شرایطی اگر مستندات کافی باشد زمان زیادی طول نمی‌کشد؛ در هر صورت، حتما در موعد مقرر به شکایات تمامی مصرف‌کنندگان پاسخ داده می‌شود.»

به گفته میرآخورلو راه اندازی اپلیکیشن جدید می‌تواند به کاهش گرانی‌ها کمک کند. او معتقد است که شکایات مردم تاثیرگذار خواهند بود و تعزیرات آنها را پیگری خواهد کرد: «اگرتعزیرات رای به متخلف بودن واحد صنفی گران فروش داد و برای بار دوم و سوم نیز تخلف او محرز شد، پارچه‌ در آن واحد نصب شده و مختلف بودنش به عموم مردم اعلام می‌شود.»

به نظر می‌رسد مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین بخش از این فرآیند، تعیین لحظه‌ای قیمت‌هاست؛ در واقع در این مکانیزم در عوض اینکه عوامل بازار به‌صورت خودکار به تنظیم بازار بپردازند، دولت مجبور است به‌صورت لحظه‌ای قیمت ۱۰۰ کالای ضروری اعلام شده را از طریق اپلیکیشن به اعلام عمومی برساند. بنابراین لازم است دولت یک فرمول تعیین قیمت داشته باشد که همه ملاحظات قیمت‌گذاری را در خود دیده باشد.

گفتنیست هنوز از زمان دقیق عرضه و فعالیت رسمی این اپلیکیشن و اینکه آیا این سامانه قصد دارد روی اپلیکیشن دولت همراه فعالیت کند یا خیر اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • iliyatiger
    iliyatiger | ۱۴ مرداد ۱۳۹۸

    واقعاااا

  • naser gh
    naser gh | ۱۴ مرداد ۱۳۹۸

    مستقیم میری 124از گرانفروشی شکایت میکنی رسیدگی نمیکنن میخوان با یه apkگوزو به شکایت این همه گرانفروشی رسیدگی کنن یه عده بیسواد بخوان مملکت رو ادره کنن میشه ایران

مطالب پیشنهادی