ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Omar-Awan-Tesla Crash (8)
اخبار خودرو

دلیل ممنوعیت راندن خودروهای برقی روی پیست درگ اعلام شد

پیست مسابقه ای درگ تگزاس جمعه شب ها مهمان خودروهای مسابقه ای و غیر مسابقه ای است و فرق نمی کند که سوار بر چه خودرویی بر روی مسیر مسابقه حاضر شوید باید دو قانون ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

پیست مسابقه ای درگ تگزاس جمعه شب ها مهمان خودروهای مسابقه ای و غیر مسابقه ای است و فرق نمی کند که سوار بر چه خودرویی بر روی مسیر مسابقه حاضر شوید باید دو قانون اصلی این پیست را  تحت هر شرایطی رعایت کنید. اول این که کلاه مسابقه ای داشته باشید و دوم این که با یک خودرو برقی بر روی مسیر پیست ظاهر نشوید. اخیرا هیئت مدیره این پیست حضور خودروهای برقی را به کلی ممنوع کرده اند.

شاید با خود بگویید دلیل این کار شتاب گیری بسیار سریع خودروهای برقی به نسبت خودروهای های احتراق داخلی باشد اما مدیران این پیست با وجود علاقه مندی به برگزاری رقابت های بیشتر بین نسل های جدید خودروهایی همچون تسلا مدل S و رقبای بنزین سوزی و قدرتمندی همچون مرسدس بنز E63 AMG دلیل این کار را مسئله ایمنی عنوان کرده اند. در صورت وقوع حادثه و آتش سوزی این پیست امکانات مورد نیاز برای خاموش کردن خودروهای برقی را ندارد. به طور معمول در صورت آتش گرفتن خودروهای بنزین سوز و یا دیزلی خاموش کردن آن ها کار بسیار ساده تری نسبت به خودروهای برقی است.

Tesla Model S Crash (2)

اگر بخواهیم مقایسه ای بین آتش سوزی خودرو برقی با خودروی پیستونی انجام دهیم می توان از شیمی پایه کمک گرفت. مواد شیمایی موجود در داخل خاموش کننده های استاندارد آتش نشانی در زمان سوختن باتری لیتیوم یونی بی تاثیر هستند. تنها با خالی کردن هزاران گالن آب می توان آتش این خودرو ها را مهار کرد. همچنین می توان تا زمانی که خودرو در حال سوختن است آن را به کلی رها کرد تا ذره آخر آن بسوزد.

تقریبا هیچ کدام از این راه حل ها گزینه ایده آل به شمار نمی روند به خصوص در پیست های اتومبیل رانی که خطرات به صورت بالقوه ای وجود دارند. خودروهای برقی گاهی اوقات به علت اتصال مجدد در سیستم ولتاژ بالا پس از خاموش شدن دوباره آتش می گیرند. در نتیجه برای مقابله با خودرو برقی در حال سوختن نیاز به آمادگی زیادی وجود دارد.

خودرو برقی

البته لازم به ذکر است مدیران این پیست با سرمایه گذاری در این زمینه مخالف نیستند و این بستگی به تعداد خودروهای برقی حاضر در پیست دارد و اگر شاهد حضور روز افزون این دست از خودروها باشند، خود را آماده مقابله با خطرات احتمالی می کنند. همچنین مدیران این پیست از احتمال تشکیل کلاس مخصوص خودروهای برقی صحبت کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی