ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تغییرات اقلیمی
علمی

جانوران قدرت انطباق با تغییرات اقلیمی را از دست داده‌اند

اغلب حیوانات با عوض کردن الگوهایی از قبیل خواب زمستانی، مهاجرت و تولید مثل خود را با تغییرات اقلیمی تطبیق می دهند اما بر اساس تحلیلی جدید سرعت گرمایش جهانی به حدی رسیده که گونه ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

اغلب حیوانات با عوض کردن الگوهایی از قبیل خواب زمستانی، مهاجرت و تولید مثل خود را با تغییرات اقلیمی تطبیق می دهند اما بر اساس تحلیلی جدید سرعت گرمایش جهانی به حدی رسیده که گونه های جانوری قادر به انطباق با آن نیستند. .

در این پروژه گسترده ۶۴ محقق بین المللی به سرپرستی «انستیتوی لایبنیز» در برلین ۱۰ هزار مطالعه مرتبط با این حوزه را تجزیه و تحلیل کرده اند. متاسفانه نتایج به دست آمده حاکی از این است که حتی در مورد گونه هایی که به انطباق سریع با شرایط جدید شناخته می شوند، آینده چندان امیدوار کننده نیست.

هرچند بخش عمده این تحلیل به پرندگانی نظیر چرخ ریسک بزرگ، زاغ و  مگس‌گیر ابلق مربوط است اما داده هایی در مورد جانوران دیگر نیز در آن گنجانده شده است.

 تغییرات اقلیمی

این تیم روی پرندگان معمولی تمرکز کرده که در پاسخ به تغییرات اقلیمی قادر به تغییر رفتار و حتی ویژگی های فیزیکی هستند. هدف آنها مطالعه تغییرات از دو جنبه فنولوژیکی (تغییر زمانبندی فرایندهایی نظیر خواب زمستانی، تولید مثل و مهاجرت) و مورفولوژیکی (سایز بدن، وزن و اندام هایی مثل نوک و منقار) بوده است.

نتایج تحلیل حاکی از این است که الگوی ثابتی در مورد ارتباط بین تغییرات اقلیمی و مورفولوژیکی وجود ندارد اما دگرگونی های فنولوژیکی به آن وابستگی دارد. Viktoriia Radchuk از انستیتوی لایبنیز در این باره می گوید:

نتایج نشان می دهد که افزایش دما در نواحی معتدل به تغییر زمانبندی رویدادهای بیولوژیکی منجر شده است.

از سوی دیگر هرچند لاک پشت ها قابلیت انطباق با شرایط را از خود نشان داده اند اما چون عمر آنها به مراتب طولانی تر از پرندگان است معلوم نیست از پس تغییرات آب و هوایی در کوتاه مدت برخواهند آمد یا خیر.

این تیم تحقیقاتی در مورد توانایی انطباق پذیری گونه های نادر و در معرض انقراض با تغییرات اقلیمی نیز ابراز نگرانی کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • david2arch
    david2arch | ۱۶ مرداد ۱۳۹۸

    هنوزم هستند افراد بی خردی در راس هرم قدرت کشورها که تغییرات اقلیمی رو قبول ندارن و از معاهده های جهانی خارج میشن

مطالب پیشنهادی