ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

شش رفتار اشتباهی که به خودرویتان آسیب می‎رساند

در این مقاله سعی داریم تا شما را با شش رفتار اشتباهی که ممکن است در تعامل با خودروی زبان‎ بسته‌تان انجام دهید، آشنا نموده و برحذر بداریم. لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه باشید. ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

در این مقاله سعی داریم تا شما را با شش رفتار اشتباهی که ممکن است در تعامل با خودروی زبان‎ بسته‌تان انجام دهید، آشنا نموده و برحذر بداریم. لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

مورد اول: اگر موتور خودرویتان بیش از حد داغ می‎کند، جوش می‎آورد، آب کم می‎کند و عقربه نشان دهنده دما یا همان آمپر دمای آب، دمایی بالاتر از معمول را نشان می‌دهد، اولین پیشنهادی که برخی افراد نابلد و یا بهتر است بگوییم ناباب، به شما ارائه خواهند داد این است که ترموستات استاندارد موتور را با نمونه به اصطلاح دماپایین تعویض نموده و یا اینکه کاری کنید تا فن خنک‎کننده در دماهای پایینتر شروع به کار نماید.

این عمل نه تنها در بلند مدت کمکی به افزایش طول عمر پیشرانه خودروی شما نخواهد کرد، بلکه باعث می‌شود تا عمر مفید قطعات موتور کاهش یافته، توان و گشتاور تولیدی پایین آمده، اجزای موتور به اندازه کافی منبسط نشده و در نهایت مصرف سوخت بالا رفته و عمر مفید موتور تقلیل یابد.

امیر رضا نظری یکی از تیونرهای شناخته شده در این باره می گوید، اگر چه ممکن است در کوتاه مدت شما از انجام این کار خرسند شوید اما در بلندمدت مطمئن باشید که کاری به ضرر خود، خودرویتان و جیبتان انجام داده‌اید. بنابراین نباید هیچگاه ترموستات خودرو را با نمونه دماپایین تعویض نموده و یا تنظیمات فن را تغییر دهید؛ چرا که تمامی این موارد بر اساس تجزیه تحلیل‌های مهندسی صورت گرفته و نباید در آنها دخالت نمود.

البته استثناهایی هم در این زمینه وجود دارد که از جمله می‎توان به استفاده مداوم از خودرو در مناطق بسیار گرمسیر و یا خودروهای تیونینگ شده که زودتر از حد معمول دمایشان بالا می‌رود، اشاره نمود.

مورد دوم: احتمالا بسیار شنیده‌اید که بعد از مصرف هر دو باک بنزین معمولی، از یک باک بنزین سوپر به جهت بهبود عملکرد پیشرانه استفاده نمایید. این عمل نیز کاملا غلط است چرا که معمولا موتور باید بر اساس استانداردهای ارائه شده از سوی شرکت سازنده، تنها با یک نوع سوخت کار کند.

خودرو

همچنین برخی افراد ناباب نیز توصیه می‌کنند که از تینر 20000 به جهت شستشو و بهبود عملکرد سیستم سوخت رسانی در خودرویتان استفاده نمایید. لازم است بدانید که تینر 20000 موجب خوردگی مدار سوخت رسانی خودرو شده و آنالیز احتراق موتور را دچار اختلال می‌نماید.

مورد سوم: متاسفانه بسیاری از رانندگان و مالکان خودرو از تعویض روغن گیربکس در سر موعد استنکاف می‌نمایند. باید بدانید به همان اندازه که به تعویض روغن موتور اهمیت می‌دهید، بایستی برای تعویض واسکازین یا همان روغن گیربکس دستی، اتومات و سی وی تی خودروتان نیز اهمیت قائل شوید و آن را درست سر موعد تعویض نمایید تا عمر و عملکرد جعبه دنده خودرو ارتقا یابد.

مورد چهارم: متاسفانه برخی افراد حین رانندگی، در بسیاری موارد دنده مُرده می‌کشند. اصطلاح دنده مُرده به زمانی اطلاق می‌شود که ضریب دنده در قیاس با شرایط مسیر و میزان باری که بر موتور وارد می‌شود، سبکتر بوده و گشتاور کافی برای حرکت مناسب خودرو به چرخ‌ها منتقل نشود.

این حالت باعث لبه‎دار شدن سیلندر شده و در پیِ آن امکان شکسته شدن رینگ بالایی پیستون نیز وجود دارد. همچنین دنده مرده کشیدن موجب گلدانی شکل شدن سیلندر شده و در نهایت باعث کاهش کمپرس سیلندر، روغن سوزی و نیاز به تعمیر اساسی پیشرانه خواهد شد.

به طور خلاصه، دنده مُرده بار زیادی بر روی موتور پدید می‌آورد، چرا که ضریب دنده در حالت سبک قرار داشته و موتور مجبور است فشار بیشتری برای پیش بردن وزن خودرو بر خود اعمال نماید که در نهایت بر قطعات حساسی نظیر رینگ، پیستون، شاتون و گژن‎پین فشار زیادی وارد شده و عمر مفید موتور بسیار کاهش می‌یابد.

بهتر است تعویض دنده را بین پیک گشتاور و پیک توان انجام دهید. تعویض دنده‌ در دور موتورهای نزدیک به پیک گشتاور نیز موجب کاهش مصرف سوخت خواهد شد. در حالت سرعت ثابت هم بهتر است دورهای زیر پیک گشتاور را به جهت بهبود مصرف سوخت انتخاب نمایید.

مورد پنج: دنده خلاص رفتن در سرپایینی؛ این حرکت در خودروهای جدید امری کاملا غلط است چرا که ایسیوها معمولا مطابق جدول مصرف سوخت پیش‌فرض خود عمل می‌کنند که در حالت خلاص، این مصرف چندان هم کم نیست و بهتر است در این حالت خودرو را در وضعیت دنده پنج (سبک) قرار داده تا ECU کمترین میزان پاشش سوخت را انتخاب کرده و یا کلا پاشش را به صورت موقت قطع نماید تا موتور به واسطه چرخش تایرها و انتقال نیرو از طریق گیربکس، به کار خود ادامه دهد. در این حالت مصرف سوخت بسیار کاهش می یابد.

مورد شش: هنگام تعویض تسمه تایم نیاز مبرمی به تعویض سایر قطعات مربوطه وجود ندارد!! این باور نیز کاملا غلط و خطرناک است. در زمان تعویض تسمه تایم حتما بایستی کیت کامل که شامل تمامی بلبرینگ‌ها، پیچ‌ها، تسمه سفت‌کن و خود تسمه تایم است را به طور کامل تعویض نمایید؛ چرا که محتمل است هر یک از بلبرینگ‌ها پس از تعویض تسمه تایم کهنه با نمونه جدید، دچار اشکال شده و در بدترین حالت موجب از تایم خارج شدن موتور و آسیب رسیدن به سوپاپها یا سرسیلندر خودرویتان شود که فرآیند تعمیر آن بسیار پرهزینه خواهد بود.

در بهترین حالت نیز ممکن است تنها بلبرینگ‌ها به سر و صدا افتاده و شما مجبور شوید مجددا هزینه اجرت تعویض تسمه تایم به جهت تعویض بلبرینگ‌ها و سایر قطعات معیوب را از جیب مبارک پرداخت نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • 19841363
    19841363 | ۱۶ مرداد ۱۳۹۸

    یک دلیل دیگه برای خلاص نکردن در سرازیری هست اونم اینکه موتور نباید بیشتر از یکی دو دقیقه در حالت خلاص کار کنه دقیقا همون حالت درجا کردن موتور هست چون بار روی موتور نیست موتور اسیب می بینه

  • Khan
    Khan | ۱۵ مرداد ۱۳۹۸

    اتفاقا تو سرپایینی نباید دنده رو زیاد سبک کرد

  • molavy
    molavy | ۱۵ مرداد ۱۳۹۸

    جالب بود ممنون. فقط دنده مرده رو نفهمیدم آخر یعنی چی

    • alireza_1999
      alireza_1999 | ۱۶ مرداد ۱۳۹۸

      مثلا وقتی که با دنده 4 داری میری ولی سرعتت کمتر از حد نیاز (مثلا تو سربالایی داری 60 تا میری) و هرچقدر که گاز میدی سرعتت بالا نمیره و دور موتور هم بالا نمیره فقط به سختی باعث حفظ کردن سرعتت میشه

مطالب پیشنهادی