ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فیسبوک از دو توسعه دهنده اپ به اتهام استفاده از بدافزار جعل کلیک شکایت کرد

فیسبوک شکایتی علیه دو توسعه دهنده اپلیکیشن تنظیم کرده که در آن ادعا می‌کند این شرکت‌ها با نوعی بدافزار جعل کلیک کاربران این شبکه اجتماعی را آلوده کرده و باعث کلیک‌های جعلی روی تبلیغات شده‌اند. ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

فیسبوک شکایتی علیه دو توسعه دهنده اپلیکیشن تنظیم کرده که در آن ادعا می‌کند این شرکت‌ها با نوعی بدافزار جعل کلیک کاربران این شبکه اجتماعی را آلوده کرده و باعث کلیک‌های جعلی روی تبلیغات شده‌اند.

شرکت‌های JediMobi مستقر در هونگ کنگ و LionMobi مستقر در سنگاپور، بخشی از برنامه Audience Network فیسبوک هستند. این برنامه به آگهی‌دهندگان فیسبوک اجازه می‌دهد تا آگهی‌هایشان را روی اپلیکیشن‌های موبایل نمایش داده و در صورت کلیک کاربران روی آن تبلیغات، توسعه‌دهندگان این اپ‌ها مبلغی دریافت می‌کنند.

بدافزار جعل کلیک

فیسبوک ادعا کرده که بسیاری از کلیک‌ها روی تبلیغات اپلیکیشن‌های JediMobi و LionMobi توسط انسان‌های واقعی انجام نشده است. بر اساس بیانیه‌ای از طرف فیسبوک توسعه‌دهندگان، این برنامه‌ها را با بدافزاری آلوده کرده‌اند که می‌تواند کلیک جعلی تولید کرده و بنابراین تعداد کلیک‌های تبلیغات را بالا ببرد. برنامه‌هایی که در این موضوع دخیل بودند اپ‌های ساده‌ای هستند که برای پاکسازی حافظه گوشی، بیشتر کردن عمر باتری، اسکن ویروس‌ها و یادداشت برداری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

البته گزارش‌هایی که از کامنت‌های کاربران در گوگل پلی ثبت شده نشان می‌دهد که برخی از کاربران پیش از اینکه فیسبوک به این مساله پی ببرد به آن مشکوک شده بودند. مثلا یکی از کاربران در کامنتی برای اپ یادداشت JediMobi نوشت: «بدافزار. حتی وقتی که برنامه را می‌بندید هم تبلیغات روی صفحه خانه گوشی شما به نمایش در می‌آید».

یکی دیگر از کاربران گفته که نظر منفی او درباره اپ پاک شده است. دیگران هم شکایت‌هایی در مورد دسترسی بدون اجازه این اپ‌ها به صفحه قفل نمایشگر و مخاطبانشان داشته‌اند.

در حال حاضر فیسبوک JediMobi و LionMobi را از Audience Network بن کرده و پول آگهی‌دهندگان درگیر را به آن‌ها بازگردانده است. اما دنبال کردن روند شکایت قانونی به اتهام استفاده از بدافزار جعل کلیک نشان می‌دهد که فیسبوک به دنبال پررنگ کردن این پرونده است. چرا که این شرکت در بیانیه‌ای شکایتش را اولین در نوع خود خوانده که علیه چنین قانون‌شکنی‌هایی انجام می‌شود.

اپ‌های آلوده به تبلیغ‌افزار در پلتفرم‌های اندروید و iOS متداول هستند و نه گوگل و نه اپل نتوانسته‌اند راهی برای متوقف کردن این نوع کلاهبرداری‌ها پیدا کنند. محققان حوزه امنیت چندی پیش دریافتند که بیش از 200 اپ گوگل پلی با بدافزار آلوده و تا به حال در مجموع 150 میلیون بار هم دانلود شده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی