ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

80 درصد کاهش هزینه؛ بزرگ ترین کشتی هیبریدی شارژی جهان در نروژ به آب انداخته شد

پیش از این تقریبا تمامی وسایل نقلیه زمینی، آبی و هوایی از موتورهای درون سوز بهره می بردند، اما چند سالی می شود که پیشرانه های برقی در کانون توجه قرار گرفته و شرکت های ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۵

پیش از این تقریبا تمامی وسایل نقلیه زمینی، آبی و هوایی از موتورهای درون سوز بهره می بردند، اما چند سالی می شود که پیشرانه های برقی در کانون توجه قرار گرفته و شرکت های مختلف یکی پس از دیگری به دنبال استفاده از آنها هستند.

در کنار خودروسازان، تاکنون چند شرکت فعال در زمینه ساخت کشتی های فرابر و قایق های سبک نیز به سمت پیشرانه های برقی رفته اند. امپر (Ampere) اولین کشتی فرابر تمام برقی جهان محسوب می شود که در کشور نروژ برای جابجایی در مسافت های کوتاه به کار گرفته شده است.

Ampere

این کشتی بیش از دو سال است که مشغول انجام وظیفه بوده و اپراتورهای آن ادعا می کنند به لطف پیشرانه برقی، آلایندگی و هزینه های آن به ترتیب 95 و 80 درصد کمتر از نمونه های مجهز به موتور درون سوز است.

مثل امپر دیگر وسایل حمل و نقل آبی تمام الکتریکی عموما برد کمی داشته و برای مسافت های کوتاه توسعه یافته اند. با توجه به وجود محدودیت بزرگی مثل وزن بالای باتری ها، پیشرانه هیبریدی راهکاری است که برای کشتی های دور برد اندیشیده است.

قوی ترین نسخه تسلا مدل S باتری هایی با ظرفیت 100 کیلووات ساعت دارد

هفته گذشته یک کشتی با پیشرانه هیبریدی شارژی (plug-in) توسط خطوط کشتیرانی Color Line به آب انداخته شد. گفته می شود این کشتی که Color Hybrid نام دارد، "بزرگ ترین کشتی هیبریدی شارژی جهان" بوده و باتری های آن ظرفیتی برابر با 5 مگاوات دارند. بد نیست اشاره کنیم این رقم معادل تقریبا 50 باتری قوی ترین نسخه از تسلا مدل S می شود.

Color-Hybrid-CLL-28641-Foto_CR_ULSTEINPer_Eide_Studio

کشتی Color Hybrid طولی برابر با 160 متر داشته و می تواند تا 2 هزار مسافر و 500 دستگاه خودرو را با خود حمل کند. این کشتی هیبریدی مابین نروژ و سوئد به جابجایی مسافرین مشغول خواهد شد.

Color-Hybrid

آنطور که اعلام شده باتری های این کشتی هیبریدی به وسیله کابل و از برقی که از منابع تجدیدپذیر در شهر ساندفیورد به دست می آید، شارژ خواهند شد. با توجه به پیشرانه هیبریدی، این کشتی هنگام تردد در نزدیکی های بندر، کاملا ساکت بوده و هیچ نیتروژن، ترکیبات سولفور و دیگر گازهای آلاینده را وارد جو نخواهد کرد.

Color-Hybrid-CLL-28720-Foto_Oclin

علاوه بر پک باتری بسیار پر ظرفیت که به تنهایی 65 تن وزن دارد، کشتی Color Hybrid دارای یک مخزن بزرگ است. این مخزن با استفاده از آب به کار برده شده برای خنک سازی موتور و همچنین گازهای خروجی از اگزوز گرم شده و بخشی از وظیفه گرمایش کشتی را بر عهده گرفته است.

کشتی هیبریدی

شایان ذکر است کشتی Color Hybrid یکی از تلاش های نروژ در راستای بهره برداری از الکتریسیته پاک و کاهش گازهای آلاینده به شمار می رود. این کشور سیاست های تشویقی و برنامه های جامعی را برای استفاده از خودروهای الکتریکی وضع کرده است، طوری که هر ساله بخش زیادی از مدل های صفر کیلومتر فروخته شده در نروژ را اتومبیل های برقی تشکیل می دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی