ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایده مهار راکت الکترون هنگام بازگشت به زمین بوسیله هلیکوپتر [تماشا کنید]

شرکت فضایی «راکت لب» (Rocket Lab) قصد دارد به تقلید از اسپیس ایکس راکت الکترون (Electron) را به سلامت روی زمین فرود آورده و از آن در مأموریت های بعدی استفاده کند. این شرکت قصد ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۰

شرکت فضایی «راکت لب» (Rocket Lab) قصد دارد به تقلید از اسپیس ایکس راکت الکترون (Electron) را به سلامت روی زمین فرود آورده و از آن در مأموریت های بعدی استفاده کند. این شرکت قصد دارد هنگام بازگشت راکت هایش به زمین، آنها را به کمک چتر و هلیکوپتر مهار کند.

راکت لب هدف اصلی استفاده مجدد از راکت الکترون خود را آماده سازی سریع آن برای پرتاب های بعدی عنوان کرده است. این شرکت امیدوار است با مهار راکت های خود مابین زمین و هوا، آنها را هر چه سریع تر به جایگاه پرتاب بازگردانده و در پرتاب های بعدی به کار گیرد. تعدادی از دستگاه های راکت از انرژی الکتریکی تغذیه می کنند که این مسئله پرتاب سریع آن را آسان تر می کند. این شرکت ویدیویی از ایده مهار راکت مابین آسمان و زمین منتشر کرده که می بینید:

بعد از پرتاب الکترون و رفتن آن به سمت فضا، بخش پایینی راکت از آن جدا شده و به طرف زمین سقوط می کند، بخش بالایی به حرکت خود در فضا تا رسیدن به مدار زمین ادامه می دهد. راکت لب قصد دارد ابتدا سرعت سقوط قسمت پایینی راکت را بوسیله چتر کاهش دهد. سپس یک هلیکوپتر بعد از برخاستن از روی کشتی، راکت را در آسمان مهار کرده و آن را به کشتی باز می گرداند.

همانطور که می بینید با اینکه شیوه فرود راکت الکترون شباهت های زیادی به شیوه فرود راکت فالکون 9 اسپیس ایکس دارد، اما تفاوت اصلی در این است که الکترون توانایی فرود به کمک موتور خود را ندارد. علت اصلی این موضوع اندازه کوچک موتور این راکت در مقایسه با فالکون 9 است. این راکت حدود 17 متر ارتفاع داشته و تنها توانایی حمل 225 کیلوگرم محموله را دارد که در مقایسه با ظرفیت بار تقریبا 22 تنی فالکون 9 بسیار ناچیز است.

راکت لب قرار است در طی چندین مأموریت و با به روز رسانی گسترده الکترون آن را برای مهار بوسیله هلیکوپتر آماده کند. در حال حاضر هدف اصلی سازنده این است که راکت ابتدا سالم به اتمسفر زمین رسیده و بعد بوسیله هلیکوپتر مهار شود.

راکت لب امیدوار است با استفاده مجدد از راکت الکترون، تعداد پرتاب های خود در طول سال را به 120 پرتاب افزایش دهد که رقم فوق العاده ای برای این شرکت کوچک محسوب می شود. راکت لب که سال 2017 برای نخستین مرتبه راکت به فضا پرتاب کرد، در سال جاری میلادی سه پرتاب انجام داده است. این شرکت قصد دارد برای افزایش تعداد پرتاب راکت های خود، علاوه بر جایگاه پرتاب اصلی این شرکت در نیوزلند، جایگاه دیگری نیز در ویرجینیا آمریکا احداث کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی