ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

باریک ترین طلای جهان ساخته شد؛ یک میلیون بار ظریف‌تر از ناخن انسان

محققان موفق به تولید نازک‌ترین طلای دنیا با ضخامتی به اندازه دو اتم شدند. این ضخامت 1 میلیون بار نازک‌تر از ناخن انگشت انسان است و بنابراین تولید طلای دوبعدی می‌تواند خبر مهمی برای دنیای ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

محققان موفق به تولید نازک‌ترین طلای دنیا با ضخامتی به اندازه دو اتم شدند. این ضخامت 1 میلیون بار نازک‌تر از ناخن انگشت انسان است و بنابراین تولید طلای دوبعدی می‌تواند خبر مهمی برای دنیای تکنولوژی باشد.

در حال حاضر طلا در زمینه‌های مختلفی مثل مهندسی، هوافضا و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مثلا نانوذرات طلا نقش مهمی در درمان سرطان دارند. اما با این فرم تقریبا دو بعدی، طلا پتانسیل استفاده در صنایع بیشتری را هم خواهد داشت و صاحبان صنایع مختلف می‌توانند استفاده‌های جدیدی از آن به عمل بیاورند.

طلای دوبعدی ساخته شده انعطاف‌پذیر است و این یعنی می‌تواند در نمایشگرهای تاشو، جوهرهای الکترونیکی و نمایشگرهای شفاف مورداستفاده قرار بگیرد. علاوه بر این آزمایشات نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند در مقایسه با نانوذرات طلا که به عنوان بستر کاتالیزوری از آن‌‌ها استفاده می‌شود 10 برابر بیشتر کارآمد باشد.

طلای دوبعدی

با این اوصاف چنین ماده‌ای می‌تواند سرعت آزمایشات تشخیص پزشکی را افزایش داده و یا کارآمدی سیستم‌های تصفیه آب را بهبود ببخشد. از آن سو سازندگان با این صفحات نازک مقدار کمتری طلا در محصولاتشان استفاده می‌کنند که منافع اقتصادی واضحی را برایشان به همراه خواهد داشت.

با این حال دستاورد محققان دانشگاه لیدز علاوه بر همه این‌ها می‌تواند نقطه عطفی در تولید مواد 2 بعدی باشد. بر اساس گفته‌های تیم تحقیق، این متد روشی نوین را در زمینه تولید نانوذرات معرفی می‌کند و آن‌ها به دنبال یافتن روشی برای تعمیم این پروسه هستند.

برای مثال گرافین که محققان در سال 2004 به روش تولید دو بعدی آن دست پیدا کردند، در ادامه آن‌ها را با مشکلاتی برای استفاده در مقیاس وسیع‌تر مواجه کرد. اما استفاده از طلا پتانسیلهای بیشتری در اختیار قرار می‌دهد. به گفته پروفسور «استفن ایونز» رهبر این پژوهش:

فکر می‌کنم طلای دو بعدی می‌تواند ایده‌های تازه‌ای را در زمینه‌های مختلف استفاده از آن شکوفا کند، به خصوص در زمینه واکنش‌های آنزیمی و کاتالیزوری. می‌دانیم که این متد می‌تواند از تکنولوژی‌های فعلی کارآمدتر باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی