ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ساخت قطعات خودرو با پوست گوجه فرنگی و تخم مرغ بجای پلاستیک

امروزه بخش زیادی از قطعات و اجزای به کار رفته در کابین خودروها، جنسی از پلاستیک، آلومینیوم و چرم دارند. اما به نظر می رسد در آینده نزدیک وضعیت تغییر پیدا کرده و از مواد ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

امروزه بخش زیادی از قطعات و اجزای به کار رفته در کابین خودروها، جنسی از پلاستیک، آلومینیوم و چرم دارند. اما به نظر می رسد در آینده نزدیک وضعیت تغییر پیدا کرده و از مواد دور ریختنی میوه ها و گیاهان برای ساخت برخی از این قطعات استفاده شود.

به گزارش نشریه Automotive News چند خودروساز در حال تحقیق درباره مواد جدیدی هستند تا اثرات جانبی خودروهای آینده بر محیط زیست را به حداقل برسانند. یافته های حاصل از تحقیقات خودروسازان نشان می دهد که پوست گوجه فرنگی به دلیل سازگاری بیشتر با محیط زیست می تواند یک جایگزین مناسب برای کربن به کار رفته در لاستیک اجزایی چون تایرها، شلنگ ها و بوشینگ های سیستم تعلیق باشد.

Tomato-skin

پروفسور کاترینا کورنیش (Katrina Cornish) یکی از اساتید دانشگاه دولتی اوهایو است که ایده بهره گیری از پوست گوجه فرنگی برای اولین بار در دهه 90 میلادی به ذهنش خطور کرد. وی با مشاهده یک پیکاپ پر از گوجه فرنگی به این نتیجه رسید آنهایی که در قسمت پایین قرار دارند باید پوست های خیلی مقاومی داشته باشند تا بتوانند وزن گوجه فرنگی های بالایی را تحمل کنند.

حال با گذشت سال های طولانی پروفسور کورنیش دوباره دست به کار شده و آزمایش هایی را در این زمینه آغاز کرده است. در بررسی های به عمل آمده از زباله های صنعتی وی متوجه شده که علاوه بر پوست گوجه فرنگی، پوست تخم مرغ نیز می تواند در ترکیب با پودر رقیق ساختاری محکم بوجود بیاورد.

eggshells

آنطور که اعلام شده در زمان کنونی محققان دانشگاه اوهایو در همکاری با گروهی از مهندسین شرکت Tenneco و همچنین "یک خودروساز بزرگ دیگر" که نامش فاش نشده، مشغول تست پوست گوجه فرنگی و تخم مرغ برای استفاده در بعضی قطعات خودرویی هستند.

با وجود مزایای زیاد هنوز مشخص نیست که آیا این مواد طبیعی به صنعت خودرو راه پیدا خواهند کرد یا خیر. پیش از این پوست درخت همیشه بهار و روغن بدست آمده از آن در اجزایی مثل لنت ترمز و کفشک ها مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین کمپانی فورد در رابطه با استفاده از بامبو و محصولات جانبی گیاه آگاو به جای پلاستیک های کنونی مشغول انجام آزمایش هایی است.

برخی از خودروهای تولیدی فعلی دارای حجم اندکی از مواد پایدار و قابل بازیافت هستند. برای مثال در کابین خودروی برقی ب ام و i3 از کنف های گیاهی و در بعضی از محصولات فورد از سبوس برنج و فوم های برگرفته از سویا استفاده شده است. همانطور که پیش تر به اطلاعتان رسانده ایم، فورد از بطری های پلاستیکی و لباس های بازیافتی هم در چند مدل خود استفاده می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • esio
    esio | ۱۷ مرداد ۱۳۹۸

    فکر کردم خبر مربوط به ایران خودرو و سایپا هستش

مطالب پیشنهادی