ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Mercedes-Benz-F-015 (1)
خودرو

آینده ای زشت تر در راه است؛ تاثیر استفاده از موتورهای برقی بر طراحی خودروها

بیش از یک قرن است که خودروها با موتورهای درون سوز تولید می شوند. نیاز چنین موتورهایی به تنفس و خنک شوندگی و همچنین وجود اجزای مکانیکی متعدد برای تولید و انتقال قدرت همواره باعث ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

بیش از یک قرن است که خودروها با موتورهای درون سوز تولید می شوند. نیاز چنین موتورهایی به تنفس و خنک شوندگی و همچنین وجود اجزای مکانیکی متعدد برای تولید و انتقال قدرت همواره باعث شده طراحی خودرو از برخی اصول ثابت پیروی کند.

اما اکنون در زمانی به سر می بریم که پیشرانه های الکتریکی در حال فراگیر شدن هستند. به دلیل تفاوت های ساختاری و بنیادین این نوع پیشرانه ها با موتورهای درون سوز مبانی طراحی خودرو دستخوش تغییراتی شده و اصول حاکم قبلی رفته رفته معنا و مفهوم خود را از دست می دهند. تغییرات رخ داده در مبحث طراحی خودرو را می توان در دو بخش تکاملی و کاملا انقلابی طبقه بندی کرد.

در نوشتار حاضر قصد داریم نگاهی گذرا به این تغییرات داشته باشیم. اگر این موضوع برایتان جذابیت دارد، دعوت می کنیم با ادامه مطلب همراه دیجیاتو باشید.

دماغه هایی بدون جلوپنجره، صندوق جلو و سپرهایی انباشته از سنسورها

خودروهای برقی را می توان از دماغه های آنها تشخیص داد. از آنجایی که در این خودروها خبری از موتور درون سوز و قطعات مکانیکی متعدد نیست، نیازی به تعبیه ورودی های هوا یا در نظر گرفتن محفظه موتور وجود ندارد. به همین خاطر امکان استفاده از فضای موجود برای اهدافی دیگر میسر می شود.

به گفته ریچارد رینا یکی از مهندسین سابق فعال در صنعت خودرو، حذف موتور درون سوز از قسمت جلو آزادی عمل بیشتری به طراحان داده و برندهای مختلف خواهند توانست خلاق تر از قبل ظاهر شوند.

خودروهای الکتریکی به مراتب کمتر از همتایان درون سوز به هوا و تهویه احتیاج دارند. همین مساله سبب شده تا تعبیه جلوپنجره و ورودی های هوا از اولویت خارج شود. در کنار این موضوع خودروهای الکتریکی از سیستم روان کاری نیز بی نیاز هستند و حذف این سیستم امکان استفاده بهینه از فضا را برای طراحان فراهم می کند.

به اعتقاد آقای رینا عوامل فوق خودروسازان را به سمت صندوق جلو که با نام frunk باب شده (ترکیب دو واژه trunk و front) سوق می دهند. روشن است که با اضافه شدن صندوق جلو فضای بیشتری برای حمل لوازم مختلف فراهم خواهد شد.

tesla-frunk-768x768

اما آیا این احتمال وجود دارد که دماغه خودرو به طور کلی حذف شود؟ در پاسخ باید گفت شاید؛ فولکس واگن با معرفی کانسپت I.D. Buzz در سال 2017 نشان داد که چنین چیزی ممکن است. شرکت های دیگری چون تویوتا نیز خود را برای تولید و طراحی خودرو های برقی با دماغه کوچک تر آماده می کنند.

با برقی شدن خودروها، سپر هم دستخوش تغییراتی شده و وظایف مهمتری را بر عهده خواهد گرفت. همانطور که اکنون در محصولات تسلا قابل مشاهده است، در اتومبیل های الکتریکی نیازی به ورودی های هوا روی سپر نبوده و در عوض سنسورهای پیشرفته برای اهدافی چون هدایت خودکار در آن نصب می شوند.

آینه های جانبی دیگر المانی است که اخیرا مورد توجه خودروسازان قرار گرفته است. انتظار می رود در صورت برطرف شدن موانع قانونی، دوربین های کوچک جای آینه های شیشه ای بزرگ را بگیرند.

پیش بینی می شود با پیشرفت تکنولوژی LED، چراغ های بزرگ هم به تاریخ پیوسته و نمونه های باریک یا نقطه ای روی کاپوت یا سپر جای آنها را بگیرند.

کابینی جادارتر و مجهز به انبوهی از تکنولوژی

همانطور که اشاره شد، خودروهای الکتریکی در مقایسه با مدل های بنزینی از قطعات متحرک کمتری برخوردار هستند؛ به همین خاطر طراحان خواهند توانست بدون افزایش طول بدنه، فضای بیشتری را به قسمت کابین یا صندوق عقب اختصاص دهند. ناگفته پیداست که در این صورت فضای پای خیلی زیادی برای تمامی سرنشینان فراهم می شود.

با گسترش فناوری خودران در دهه آتی، صندلی های جلو به صورت متحرک و گردان طراحی شده و سرنشینان حاضر خواهند توانست به صورت رو در رو با افراد حاضر در صندلی عقب صحبت کنند.

mercedes-benz-f015-luxury-in-motion-concept

کنسول میانی و داشبورد دیگر عناصری هستند که به تبعیت از فناوری خودران کاملا دیجیتال می شوند. به گفته آقای رینا با توجه به عدم نیاز به نشان دهنده های روغن و دما، نمایشگرها ساده تر خواهند شد. این نمایشگرها به دروازه ای برای اتصال به دیگر تجهیزات هوشمند و برقراری ارتباط با خانه ها، سایر اتومبیل ها و علایم اطراف جاده تبدیل می شوند.

honda-e-advanced-connectivity

در گذشته ایده هایی مبنی بر تبدیل خودرو به بخشی از خانه مطرح شده است. شاید در آینده نه چندان دور این ایده ها رنگ واقعیت به خود بگیرند. هیوندای یکی از کمپانی هایی بود که در CES 2017 ایده ای مشابه را به نمایش گذاشت.

آلایندگی صفر به معنای حذف سیستم اگزوز

خودروهای الکتریکی انرژی خود را به جای سوخت، از باتری دریافت می کنند؛ بنابراین در چنین مدل هایی نیازی به تعبیه باک یا سیستم اگزوز وجود نداشته و اختیار عمل طراحان و مهندسین در استفاده بهینه تر از فضا بیشتر می شود. می توان پیش بینی کرد که در مدل های برقی فضای صندوق عقب نیز گسترده تر از نمونه های بنزینی خواهد بود.

tesla-model-s-trunk

تغییرات دیگر شاید انقلابی باشند

تغییراتی که در بالا بر شمرده شدند، بیشتر از نوع تکاملی بودند. اما برخی کارشناسان نظر دیگری داشته و معتقدند تغییرات انقلابی نیز در راه خواهند بود. جری کرول (Jerry Kroll) مدیرعامل و موسس استارتاپ Electra Meccanica یکی از این افراد است.

هر چند محصولات برقی این استارتاپ به لحاظ ظاهری تفاوت زیادی با مدل های بنزینی ندارد، اما آقای کرول معتقد است در آینده خودروهای الکتریکی کاملا متفاوت از اتومبیل های کنونی خواهند بود.

طراحی خودرو

به گفته آقای کرول قوای محرکه اتومبیل های برقی همخوانی بیشتری با فناوری خودران داشته و چنین مدل هایی با شتاب بالاتری زمینه ساز ظهور این فناوری خواهند شد. با خودران شدن اتومبیل ها دیگر اجباری به استفاده از شیشه های جلو نخواهد بود.

چه برقی چه بنزینی، طراحی خودرو ها مدام در حال تغییر است

هر چند به دلیل فروش بسیار کمتر مدل های الکتریکی در مقایسه با نمونه های بنزینی، طراحان آنها از قدرت مانور و آزادی بیشتری برخوردار هستند، اما بحث طراحی خودرو در سال های اخیر پیشرفت های زیادی داشته و مدل های بنزینی هم از اتاق هایی کاملا مدرن برخوردار هستند. برای درک بهتر این موضوع کافی است اتومبیل های کنونی را با مدل های قدیمی تر مقایسه کنیم.

در هر حال به نظر می رسد با روند فعلی در دهه آتی خودروها به طور قابل ملاحظه ای متفاوت تر شده و باورهای ما از یک وسیله نقلیه را به چالش خواهند کشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • MEysam
    MEysam | ۱۸ مرداد ۱۳۹۸

    اون وقت ما هنوز درگیر زه بغل پراید هستیم

    • Abolfazl Mandi
      Abolfazl Mandi | ۱۸ مرداد ۱۳۹۸

      ایران که با این انقلاب صدسال از دنیا عقب افتاد

مطالب پیشنهادی